וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאכערים מסתערים: ההצבעה על התקציב - יום חג ללוביסטים שנאבקו בהוזלת יוקר המחיה

עודכן לאחרונה: 2.9.2021 / 21:25

בחודש וחצי האחרונים השתדלנים הצליחו לסכל, לרכך ולקצץ מחוק התקציב חלק גדול מהרפורמות שהיו פוגעות בגופי ענק עשירים, ולעומת זאת מיטיבות עם האזרחים. ביום החגיגי הזה, יש לקוות שנבחרי הציבור שלנו ימצאו זמן לחשוב היטב על ההפסד העצום של כולנו

התרגשות שיא במשכן: היום, בפעם הראשונה, מתכנסים חברי הכנסת לרגל אירוע יוצא דופן בשלוש וחצי השנים האחרונות: הצבעה בקריאה ראשונה על תקציב המדינה וחוק ההסדרים. יום חג למדינת ישראל, ובעיקר - יום של ניצחון, ריקודים ושמחה לעשרה משרדי לובינג ושפע מאכערים שמסתובבים לנבחרינו בין הרגליים. בחודש וחצי האחרונים הם הצליחו לסכל, לרכך, לקצץ ולשלוף מחוק התקציב חלק גדול מהרפורמות שהיו מוזילות לאזרחי ישראל את יוקר המחיה, וימשיכו לעשות את זה ביתר שאת אחרי הקריאה הראשונה, כשהדיון על סעיפי החוק יועבר לוועדות הכנסת - שם תתנהל המערכה האמיתית.

ב-2008 עבר חוק הלוביסטים בכנסת, שמטרתו הייתה להסדיר את פעילותם אחרי שבחשו בצורה סמויה בשליחות מעסיקיהם, בלי שאף אחד ידע את מי הם מייצגים ולמה. היום הם חייבים לקבל היתר עבודה מוועדה מיוחדת, שמם מופיע ברשימות עם פרטי לקוחותיהם, ועליהם לענוד תג זיהוי בולט לעין - אבל הקרבות שניהלו וינהלו מאחורי הקלעים על חוק ההסדרים הוכיחו כמה החוק לא אפקטיבי. יש הגבלות על פגישות במשרדי ממשלה ועם חברי כנסת? אין בעיה, נפגשים על כוס קפה או מנגבים חומוס טוב מחוץ למשכן. אם נתקלים בבעיה חמורה באמת, אפשר לשלוח איזה מאכער, שאינו לוביסט מוכרז, שיעשה עבודת עומק בשטח.

מליאת הכנסת ביום השבעת נשיא המדינה יצחק הרצוג. ראובן קסטרו
התרגשות שיא במשכן. מליאת הכנסת/ראובן קסטרו

יוצא ששוב, התקציב - שמי ייתן ויעבור, סוף סוף - מעוצב בצלמם ודמותם של השתדלנים למיניהם, שעשו קסמים והעלימו רפורמות קריטיות שהיו פוגעות בגופי ענק עשירים שתגמלו אותם היטב, והיו מיטיבות עם האזרחים.

למשל רפורמת הייבוא: הרפורמה, שהיא לכאורה בפנים - אבל בחצי כוח. גדודי לוביסטים נשלחו עם לילה, בוקר וצהריים למלחמת חורמה נגדה על ידי היבואנים הגדולים בתחומי המזון והקוסמטיקה, שאין להם רצון או חשק שיפגעו להם במכונת המזומנים המניבה, ויביאו לכאן מוצרים בייבוא מקביל בזול. בשלב הראשון הצליחו להחריג את כל מה שבא במגע עם פנים הגוף, כך שאין סיכוי שתראו, למשל, משחות שיניים ומי פה זולים יותר. יבואני התמרוקים הצליחו להחדיר סעיף, לפיו מי שירצה לייבא קרם פנים, נגיד, בייבוא מקביל, יצטרך להציג אישור יצרן. מי יכול להשיג אישור כזה? כמובן שרק היבואנים הרשמיים. גם מכון התקנים הצטרף לחגיגת הלחצים, כי אם החוק יעבור, קיומו של הגוף הארכאי הזה מיותר.

את רפורמת הבנקאות הפתוחה, שאמורה להעביר לבעלותכם את הנתונים האישיים שלכם, שנמצאים היום רק ברשות הבנקים, ובלחיצת כפתור תוכלו לאשר לשלוח אותם לכל מי שתרצו - בנק מתחרה, חברת כרטיסי אשראי, או מיזמי פינטק כמו אפליקציית רייז אפ, שיכולה לסייע לכם לנהל את הוצאות משק הבית טוב יותר, הצליחו הבנקים, באמצעות שלושה משרדי לובינג, לא פחות, להעיף החוצה. הנימוק לשליפתה מחוק ההסדרים מביך - היא לא אפויה מספיק. מדובר ברפורמה שהחלה להתגבש מ-2015, אחרי ועדת שטרום, ונוסחה סופית לפני יותר משנה, אבל מה זה משנה. העיקר שמנכ"לי הבנקים צוחקים כל הדרך לישיבת הדירקטוריון שלהם.

ליברמן: ההצבעה על התקציב - יום חג והוכחה שהממשלה מתפקדת

בווידאו: שר האוצר ליברמן פותח את הדיונים על התקציב במליאת הכנסת/צילום: ערוץ הכנסת

על הרפורמה בחקלאות דובר המון. החקלאים הפעילו לוביסטים, אבל היו מספיק קולניים ואגרסיביים בזכות עצמם כדי לזכות בתשומת לב ציבורית ותקשורתית, שבינתיים לא ממש עובדת להם. כרגע שר האוצר אביגדור ליברמן נחוש שהיא תיכנס במלואה כדי שנפסיק לשלם 40 שקלים על קילו ענבים, אבל עוד חזון למועד, הפגנות ופקקים ארוכים באיילון עוד לפנינו.

הלאה. ההיטל בגובה 40% שתוכנן ליפול על הרפואה הפרטית ולחול על כל תשלום של חברות הביטוח וקופות החולים על רופאים פרטיים, גם הוא בחוץ בזכות עבודה נמרצת במיוחד של שלוחי קופות החולים וחברות הביטוח הגדולות שנושמות עכשיו לרווחה. ואם כבר בריאות, אז הצרכן הפסיד גם את מיסוי המשקאות הממותקים, שאולי היה מצמצם את הצריכה, אבל פוגע בכיס של היצרנים והיבואנים שהשקיעו לא מעט כסף בלובינג כדי שזה לא יקרה.

הפסד עצום של הציבור הישראלי

ויש גם כמה רפורמות שנשרו להן, כמו עלים בשלכת, בעזרת מאכערים טובים והתנגדות פוליטית קשוחה, כמו מיסוי על כלים חד פעמיים, שחברי הכנסת החרדים עשו הכל שלא יקרה והצליחו. ויש רפורמות, כמו רפורמת המטרו המסובכת, שלא נכנסו בגלל עצלות פרלמנטרית. למי יש חשק לעבוד מסביב לשעון?

ביום החגיגי הזה, שיימשך עמוק לתוך הלילה, בין נאום, להתנגדות, לסתם משיכת זמן באולם, יש לקוות שנבחרי הציבור שלנו ימצאו זמן לחשוב היטב על חוק ההסדרים הזה, על סכומי העתק שהרוויחו החברות העשירות והלוביסטים שלהן, ועל ההפסד העצום של הציבור הישראלי, בסיכוי להוריד את יוקר המחיה, בגלל תפקודם הלקוי בתור הלוביסטים שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully