וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההורים נגד המורים שלא מתחסנים ולא נבדקים: "הם לא צריכים להיכנס לכיתה"

עודכן לאחרונה: 30.8.2021 / 9:25

כ-37 אלף מורים לא התחסנו או החלימו, ויידרשו להיבדק פעמיים בשבוע, אך לא ברור אם יהיה אמצעי אכיפה כלשהו למקרה שיסרבו לכך. ההורים החוששים מעוד שנה של בידודים ולמידה מרחוק זועמים: "זכותם לא להתחסן, אבל חובתם להיבדק. גם לרוב יש זכות ללמוד בכיתה ללא מחלות"

בווידאו: מסיבת עיתונאים של משרד הבריאות על הקלות למתחסנים/צילום: לע"מ

נותרו רק יומיים לפתיחת שנת הלימודים, והשיח סביב החלת התו הירוק לצוותי ההוראה הולך ומתלהט. נכון להיום (שני), במערכת החינוך ישנם כ-37 אלף עובדי הוראה שלא התחסנו נגד קורונה או החלימו מהמחלה - ולפי החלטת הקבינט, הם יצטרכו להיבדק פעמיים בשבוע כדי להיכנס למוסדות החינוך - בדומה להורים שיצטרכו להציג תו ירוק בכניסה לגנים ולבתי הספר.

אתמול פנה כבר משרד החינוך למנהלי המחוזות ומנהלי הגנים ובתי הספר, והודיע על כך רשמית. "ככל שמי מעובדי המוסד מביא לידיעת מנהל המוסד החינוכי, שהוא אינו בעל תו ירוק ושאין בדעתו להיבדק כאמור, נבקשכם ליידע את מנהל המחוז על כך לצרכי היערכות", נכתב.

בתוך כך, משרד החינוך הסמיך את מנהלי בתי הספר והגנים לבדוק אם המורים וצוותי ההוראה התחסנו. זאת, על אף שנושא האכיפה עדיין מצוי בדיונים במסגרת גיבוש התקנות על ידי משרדי המשפטים, החינוך והבריאות. מעבר לכך, המשנה ליועמ"ש, רז נזרי, בודק בימים אלה אם ניתן להוציא את המורים שלא מוכנים להתחסן ולהיבדק לחופשה ללא תשלום.

מדובר בסוגיה מורכבת למדי, שכן משמעות אי-הגעתם של מורים או גננות למוסדות החינוך, בחלק מהמקרים, היא סגירה של כיתות לימוד או ויתור על מקצוע מסוים. גם אם מדובר במאות בודדות של מורים סרבני בדיקות וחיסונים, ימים ספורים לפני פתיחת שנת הלימודים לא ניתן יהיה להחליפם בין לילה.

הכנות בבית הספר "יסוד המעלה" לקראת החזרה ללימודים אחרי הסגר, ראשון לציון, 26 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"החובה שלהם מול הילדים היא להיבדק". כיתה ריקה/ראובן קסטרו

הורים רבים מודאגים מהמצב הזה, וחוששים שהוא יוביל להדבקות במוסדות החינוך. חלקם כבר חוו כמה בידודים בשנת הלימודים הקודמת, ולא רוצים שהתרחיש ישוב על עצמו. הם מבינים שמורה לא מחוסן נדבק ומדבק יותר, ולכן מעדיפים שלא ילמד את ילדיהם.

לדברי רויטל, אמא לילדה בכיתה ד' מהוד השרון, "מי שמאמין למדע בדיוני - זכותו לא להתחסן, אבל החובה שלהם מול הילדים היא להיבדק. יש הורים, יש סבא וסבתא עם מערכת חיסונית יותר חלשה. זה לא הגיוני שאת האג'נדה שלהם יכפו על האחרים, גם לרוב יש זכות - הזכות היא ללמוד בכיתה נקייה, ללא מחלות".

עוד בוואלה!

3 ימים לפתיחת הלימודים: 124 אלף תלמידים בבידוד; בערים האלו ילמדו מהבית

לכתבה המלאה

"זכותם לא להתחסן, אבל מי שלא מעוניין גם להיבדק לא מגיע לו שום פרס - לשבת בבית ולקבל שכר", אמרה. "מבחינתי שיפסלו להם גם את תעודת ההוראה, ברצינות. זה לא נושא שניתן להקל בו ראש. זאת מגיפה שהורגת וגורמת לסיבוכים ואם הם (המורים - ס"ג) רוצים לסכן את עצמם, זאת זכותם, אבל הם לא יכולים לסכן את הילדים שלא יכולים כרגע להתחסן. זאת חוצפה לשמה, זאת אג'נדה מאוד מסוכנת, קיצונית - יש הבדל בין לא לרצות להתחסן לבין לא לרצות להיבדק", ביקרה.

היא הזכירה שההורים עצמם לא יכולים לדעת מי מהמורים התחסן ומי לא, והלינה על כך שהמידע הזה אינו זמין עבורם. "לצערי הרב, גם אין שקיפות, אנחנו לא יכולים לדעת מי מחוסן ומי לא בשל צנעת הפרט, אז אנחנו צריכים להתפלל. הלוואי והיה לנו את המידע הזה. זאת גם חוצפה בעיניי", סיפרה.

"מי שלא התחסן ולא נבדק - לא אמור ללמד"

סימה שהם זגורי, אמא לארבעה ילדים מירושלים, מחזיקה בדעה דומה. "לא רוצים להתחסן? סבבה. אבל גם לא להיבדק? לא סבבה", אמרה והוסיפה כי "במיוחד לא כאלה שעובדים עם ילדים שעדיין לא יכולים להתחסן או בחינוך מיוחד. בפעם האחרונה שהוצאתי את הילדה באמצע הלימודים בגלל תלמיד חולה, היא התחילה לבכות שלא בא לה עוד בידוד - זה היה הבידוד התשיעי שלנו, ורק בגלל מסגרות חינוך".

"אני לא מוכנה שהילדים ישלמו מחיר נפשי בעוד בידוד בגלל מורה לא מחוסן", היא הצהירה. "כשאני שולחת את הילדים שלי למסגרות החינוך, יש ביני לבין הצוות החינוכי הסכם לא חתום שבו אני מצהירה שאני שומרת על כבודו של איש הצוות, ואיש הצוות אמור לשמור על השלמות הפיזית והנפשית של הילד שלי. ברגע שאיש צוות גורם לילד שלי עצב בגלל כניסה לבידוד או חלילה פוגע בבריאותו זו בעיניי הפרה של ההסכם".

סימה שהם זגורי, אמא לארבעה ילידים מירושלים. באדיבות המצולמת, אתר רשמי
"לא מוכנה שהילדים ישלמו מחיר נפשי בעוד בידוד", סימה שהם זגורי/אתר רשמי, באדיבות המצולמת

גם שחר אשנגראו, אב לשתי בנות בכיתות ז' וט', סבור שאין לאפשר למורים להיכנס לבתי הספר ללא תו ירוק, בדומה להורים. "שתי הבנות שלי התחסנו מהשנייה הראשונה שיכלו. לדעתי, מי שלא מחוסן לא צריך להיכנס לכיתה - זה נורא פשוט, גם המורים וגם התלמידים", הוא אמר.

"לשמחתי, אצלנו בחטיבה, יותר מ-90% מצוותי ההוראה התחסנו. עוד לא נתקלנו בבעיה של מישהו שלא מחוסן ונכנס לכיתות. מי שלא התחסן ולא נבדק - לא אמור ללמד. הסיכון שהם ידביקו אותנו יותר גבוה. מי שלא מחוסן צריך לקבל גם מקלות, לא רק גזרים. אני מאמין שכמו שלהורים אסור להיכנס בלי תו ירוק לבית הספר, אז גם לא צריך לתת למורים להיכנס בלי תו ירוק", אמר אשנגראו.

שחר אשנגראו, אבא לשתי בנות. באדיבות המצולם, אתר רשמי
"מי שלא מחוסן לא צריך להיכנס לכיתה", שחר אשנגראו/אתר רשמי, באדיבות המצולם

"גם מחוסנים נדבקים. צריך לחיות בשלום זה לצד זה"

ואולם, לא כולם תמימי דעים בסוגיית חיסוני המורים. לא מעט הורים חושבים שלא רק שזכותם המלאה של המורים לא להתחסן, אלא שהם גם מוכנים שהמורים לא ייבדקו כדי להגיע ללמד בבתי הספר. חלקם מתוך אמונה אידיאולוגית ב"חופש הדעה", וחלקם מהטעם שגם המחוסנים עשויים להדביק ולהידבק.

כך למשל, רויטל אסאו, אמא לשניים מכפר סבא, שסבורה כי יש למצוא דרך אחרת, לא מפלגת, לחיות לצד הווירוס גם במערכת החינוך. "אני חושבת שזכותם המלאה של המורים היא לא להתחסן", היא אמרה. "יש לי ילדים מתחת לגיל 12, שעדיין לא יכולים להתחסן, ועדיין הגעתי למסקנה אחת - חוצפה לדרוש מאנשים להתחסן. אנו במדינה דמוקרטית. אני אישית מחוסנת, אבל גם מחוסנים נדבקים, ולהכריח אנשים להיות חלק מניסוי זו חוצפה. הגיע הזמן שימצאו איך לחיות לצד הווירוס הזה, ובמקום להאשים את אלו שלא מחוסנים ימצאו את הדרך הנכונה לחיות בשלום זה לצד זה, ולא לגרום לפילוג נוסף", סיכמה.

ראש המועצה האזורית מנשה, אילן שדה, מסר כי הנחה שלא לאפשר לאנשי צוות שלא התחסנו או מסרבים להיבדק ללמד. "הנחתי את מנהלי בתי הספר והגננות - איש צוות שלא התחסן ומסרב להיבדק, לא יורשה ללמד את הילדים שלנו", אמר. "רצונו של אדם כבודו ואנו מכבדים החלטה של כל אדם - אך בין זה לבין פגיעה אפשרית בבריאות הילדים שלנו - טובת ובריאות ילדינו קודמת לכל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully