וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבר מבעל חיים או דלף ממעבדה: המודיעין האמריקני עדיין חלוק על מקור נגיף הקורונה

28.8.2021 / 3:45

לפי חלקים מדוח של סוכנויות ביון שהתפרסמו, במודיעין האמריקני סבורים כי בסין לא ידעו על קיומו של הנגיף לפני שפרצה המגיפה. אולם, בממשל ביידן המשיכו להאשים את את הסינים בחוסר שיתוף פעולה שמקשה על הגעה למסקנות. בסין תקפו בחזרה: "הופכים אותנו לשעירים לעזאזל"

המודיעין האמריקני עדיין חלוק על מקור נגיף הקורונה, אך סבור כי השלטונות בסין לא ידעו על קיומו לפני שפרצה המגיפה העולמית - כך עולה מחלקים מהדוח שהתפרסמו הלילה (שבת). חקירת המודיעין, שנפתחה בהוראת הנשיא ג'ו ביידן, לא הצליחה לקבוע חד-משמעית אם מקור המחלה הוא בתאונת מעבדה או במעבר טבעי מבעלי חיים לבני אדם.

על פי סיכום לא מסווג של הדוח, ארבעה סוכנויות ביון מאמינות כי הנגיף אכן עבר לראשונה מבעל חיים לבני אדם. בסוכנות מודיעין נוספת סבורים כי מקרה ההדבקה הראשון נקשר למעבדה במדינה. רוב הסוכנויות לא חושדות שהנגיף הונדס גנטית במעבדה, ולא קיים חשד כי הוא פותח במטרה לשמש כנשק ביולוגי.

העדר המסקנה החותכת בדוח מדגישה את הקושי בזיהוי מקור המגיפה, בין היתר בשל סירובה של סין להמשיך בשיתוף הפעולה עם החקירה הבינלאומית בנושא. ממשרד המודיעין הלאומי נמסר כי סין "ממשיכה לעכב את החקירה, להתנגד לשיתוף מידע ולהאשים מדינות אחרות, כולל ארצות הברית". במשרד הדגישו כי על מנת להגיע למסקנה חד-משמעית לגבי הגורם לנגיף, יש צורך בשיתוף פעולה של סין.

אדם לבוש חליפת מגן בווהאן סין. 28 באוגוסט 2021.. ., AP
תאונת מעבדה או מעבר טבעי מבעלי חיים? עובד ממוגן מחוץ לבית החולים בווהאן/AP, .

בחודשים שאחרי התפשטות מגיפת הקורונה ברחבי העולם, סוכנויות הביון החלו לחקור כיצד היא פרצה. אצבע מאשימה כלפי מדענים בסין הופנתה בקרב חוגים שמרניים בארצות הברית. שר החוץ של ארצות הברית לשעבר מייק פומפאו דחק בקהילת המודיעין לבחון את התיאוריה שלפיה הנגיף נוצר במעבדה בסין ודלף בשוגג והוא אף הקים קבוצת מחקר משלו לבדיקת התיאוריה.

בתקופת ממשל טראמפ, סוכנויות המודיעין שללו את התיאוריות שלפיהן הנגיף הודלף במכוון. ואולם, הן הדגישו שהן לא יכולות לקבוע מה סביר יותר: תאונת מעבדה או התפתחות טבעית של הנגיף. הקונצנזוס המדעי עדיין תומך בסברה לפיה הנגיף הועבר לאדם על ידי בעלי חיים, כשידוע עד כה על לפחות שני נגיפים ממשפחת הקורונה שהועברו מעטלפים.

הנשיא ביידן האשים את סין בכך שלא שיתפה פעולה עוד מהימים הראשונים של החקירה. "העולם זקוק לתשובות, ואני לא אנוח עד שנשיג אותן", אמר, "אומה אחראית לא מגלגלת את האחריות לשאר העולם".

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן וראש הממשלה, נפתל בנט בפתח פגישתם בבית הלבן 27 באוגוסט 2021. רויטרס
"לא אנוח עד שאשיג תשובות". ביידן/רויטרס

במשרד החוץ הסיני תקפו את החקירה האמריקנית לפני פרסום הדוח. מנכ"ל המשרד פו קונג אמר בתדרוך לעיתונאים זרים כי "זה שארצות הברית תהפוך אותנו לשעיר לעזאזל, לא ילבין אותה. אם הם רוצים להאשים אותנו ללא בסיס, הם צריכים להתכונן למתקפת נגד מצידנו".

לנוכח העקשנות הסינית והמחלוקת בקהילת המודיעין האמריקנית, ביידן הורה בחודש מאי על בחינת המידע המודיעני בתוך 90 יום, ומסקנותיה הוגשו השבוע לנשיא. במשרד המודיעין הלאומי ציינו כי כמה מהמכשולים העומדים בפני ארגון הבריאות העולמי ומדענים ברחבי העולם הם מחסור בדגימות קליניות ונתונים מהמקרים הראשונים של הידבקות בקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully