וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליחות גורלית: המשימה של בנט בוושינגטון - לשקם את היחסים שנתניהו הרס

בן כספית

עודכן לאחרונה: 27.8.2021 / 12:42

אי אפשר להגזים בחשיבות נסיעתו של רה"מ. המשימה שלו היא לייצר ציר שיתוף פעולה אישי עם ביידן, ולנסות להציל משהו מהאש שהדליק קודמו בתפקיד. למרות אי הסכמות סביב הסכם הגרעין עם איראן, על בנט לגייס את האמריקנים למתווה מוסכם בין שתי המדינות שיכלול את כל התרחישים

אי אפשר להגזים בחשיבות נסיעתו של ראש הממשלה נפתלי בנט לוושינגטון. המשימה: לייצר ציר שיתוף פעולה אישי, אינטימי וחם עם האיש החזק בעולם. ג'ו ביידן העיד על עצמו בעבר שהוא ציוני שאינו יהודי. אלא שהוא מחזיק בדעות שמאל. נפתלי בנט, אם תתעלמו רגע מהביוב השופע מפיותיהם המצווחים של הביביסטים, הוא ציוני יהודי, בעל דעות ימין. המשימה לא תהיה קלה, אם כי לבנט יש יכולת התחבבות משמעותית בארבע עיניים.

הקשר האישי חיוני כדי לנסות להציל משהו מהאש שכילתה חלק מנכסיה האסטרטגיים של ישראל בארצות הברית, אש אותה הדליק וליבה קודמו של בנט בתפקיד. בדיונים הממושכים שערך בנט טרם הנסיעה, נעשה מאמץ לייצר נוסחה פשוטה שתאפשר למערכת היחסים החדשה שהוא מנסה לייסד עם וושינגטון לתפקד כמו הקואליציה: עובדים יחד, מפרגנים זה לזה, מכבסים את הכביסה המלוכלכת בתוך הבית, למרות הבדלי התפיסות, הגישות והאידיאולוגיה. או במילים של בנט עצמו: מסכימים על 80% מהדברים, לא שוברים את הכלים על 20% הנותרים.

לנכס הגדול ביותר של בנט בדרכו למשימה הלא פשוטה הזו קוראים נתניהו. בנימין נתניהו. הדמוקרטים באמריקה ראו את נתניהו מסמן אותם, ראו אותו תומך באופן פעיל בשני מועמדים רפובליקנים (מיט רומני ודונלד טראמפ), ראו אותו משפיל נשיא דמוקרט מול בית הנבחרים שלו והופך נשיא מכהן לשק חבטות פוליטיות בלי למצמץ. אם היינו מאלצים אותו, ביידן היה מעדיף את בצלאל סמוטריץ' בלשכת ראש הממשלה על פני נתניהו. האמריקאים מסתפקים במועט: לעבוד מול מישהו שלא ישקר אותם סביב השעון ולא יביך אותם על בסיס שבועי. זה הכל.

ראש הממשלה, נפתלי בנט עם המראתו לוושינגטון 24 באוגוסט 2021. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
אי אפשר להגזים בחשיבות נסיעתו של רה"מ. בנט לפני ההמראה לארה"ב, השבוע/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

מחלוקת אחת בין ישראל לארצות הברית אינה ניתנת לגישור: האמריקאים שואפים לחזור להסכם גרעין עם איראן, בעוד ישראל סבורה שהסכם במתכונת הקיימת הוא רע. בנט כבר החליט לא להיכנס לעימות פומבי בנושא הזה. הוא יודע שזה לא יעזור. מאיפה הוא יודע? מהעובדה שנתניהו כן נכנס לעימות פומבי עם ברק אובמה בנושא הזה, וזה לא עזר. ההסכם נחתם. מה שנתניהו הצליח לגרום, זה נזק אסטרטגי אדיר לאינטרסים החיוניים ביותר של ישראל, נזק אותו מנסה בנט למזער עכשיו.

למי ששכח: אובמה, לא רק שהלך להסכם הגרעין "על הראש" של ביבי, הוא גם נקם בו (ובנו) באי הטלת הווטו על הצעה נגד התנחלויות במועצת הביטחון של האו"ם לקראת סוף כהונתו ואי שדרוג הסכם הסיוע הצבאי לעשור שלם, כפי שיכול היה (ואל תאמינו לביביסטים שמתפארים בהסכם הסיוע הזה. הוא יכול היה להיות גדול בהרבה, לו נתניהו השכיל לשמוע למי שהסבירו לו את זה בזמן אמיתי).

יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו במהלך ישיבת סיעת הליכוד בכנסת 12 ביולי 2021. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
גרם לנזק אסטרטגי אדיר לאינטרסים החיוניים ביותר של ישראל. נתניהו/פלאש 90, אולבייה פיטוסי

אחר כך באה המתנה שלא הפסיקה לתת (בלי ציניות), ג'ינג'ית וחסרת מעצורים, טראמפ שמה. בניגוד לאמונה הביביסטו־משיחית, טראמפ לא נבחר בזכות נתניהו ואפילו לא בזכות "השם". זה לא הפריע לנתניהו לחגוג כאילו אין מחר. הבעיה היא, שהיה מחר. המחר הוא היום, ועליו נתניהו לא חשב. הוא לא הכין תוכנית חלופית למקרה שטראמפ יפסיד. הוא לא הכין אופציה צבאית רלוונטית למקרה שאף אפשרות מאלה שהוא קיווה להן, לא תקרה: כניעה איראנית וחתימה על הסכם טוב יותר, תקיפה אמריקאית או קריסת השלטון באיראן. להיפך: מול מדיניות ה"לחץ המקסימלי" איראן לא קרסה, התמודדה, והחלה להפר את ההסכם (בצדק מבחינתה), האיצה את העשרת האורניום, התקרבה מאוד למעמד של "מדינת סף" ועכשיו כל זה ניצב בפנינו כשטראמפ איננו. רק אנחנו נותרנו בשטח, לאסוף את השברים של היוהרה של נתניהו.

אז בנט צריך לנקות עכשיו את כל זה. הוא ינסה לגייס את האמריקנים למתווה מוסכם בין שתי המדינות, שיכלול את כל התרחישים האפשריים, כולל הסכם גרעין חדש בין איראן למעצמות. למקסם את ההבנות, להסכים ביחד על החלופות, על מה עושים אם איראן מפרה את ההסכם, איך מוודאים שהיא לא מתקדמת לגרעין בחשאי, איך מפצים את ישראל ואיך שומרים על יתרונה האיכותי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully