וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוציאו את בני הנוער מהמשוואה: מדוע אסור לבטל את המסעות לפולין

אפי גוטמן

עודכן לאחרונה: 25.8.2021 / 10:19

בפולין מבקשים לאסור על מסעות בני הנוער לפולין ובכך לבטל מפעל של יותר מ-30 שנים, שמחזק מורשת שחלק משמעותי בה נכחד לפני עשורים לא רבים. לא מדובר פה ב"אנטי-פולוניזם", אלא ביצירת חיבור משמעותי וחד פעמי של בני נוער ישראלים ויהודים לשורשים שלהם

לפני מספר ימים, לאחר חתימת הנשיא הפולני על החוק המקשה על יהודים לתבוע את רכושם והמשבר החריף בין ישראל ופולין שפרץ בעקבותיו, הציע סגן שר החוץ הפולני פאוול יבלונסקי לבטל את מסעות בני הנוער לפולין. לטענתו, המסעות מטיפים לשנאה ול"אנטי פולוניזם", לא פחות. בשם החוק החדש, הוא מבקש לבטל מפעל חינוכי מפואר בן יותר מ-30 שנים, במסגרתו בני נוער מישראל ויהודים מכל העולם מגיעים למדינה בה פעלה עיקר מכונת ההשמדה הנאצית - פולין.

שלא כדברי מר יבלונסקי, המסע לפולין חושף בפני בני נוער יהודים מכל העולם את שורשי הקהילה היהודית בת 1,000 השנים שחיה בפולין ואת מורשת עמם. אולם, בראש ובראשונה זהו מסע זיכרון של בני נוער ישראלים ואחרים המגיעים לפולין ומתמודדים עם מספר רבדים, אשר יחד מעצבים את זיכרון השואה. זהו אף מסע של מסרים אוניברסליים כסובלנות והכלת השונה, כבוד לאדם באשר הוא אדם. בשום אופן אין פה כוונה ללבות שנאה, לחרחר ריב או מדון וודאי שאין כאן אג'נדה אנטי פולנית.

כחלק מההתמודדות של הנוער עם מאורעות התקופה האפלה בהיסטוריה של העם היהודי ובהיסטוריה האנושית כולה, ישנה הבנה כי אנשים שונים התנהגו באופן שונה בתקופה זו. כשם שאנו בוחנים את תגובותיה של הקהילה היהודית הפולנית על כל גווניה, כך אנו בוחנים את האוכלוסייה הכללית שבה חיה קהילה זו בלי לוותר על נאמנותנו לאמת ההיסטורית.

משלחות נוער למחנות הריכוז וההשמדה בפולין. 18 בינואר 2016. AP
"אין פה שנאה". המסע לפולין/AP

במהלך מסעות אלו אנו אכן מדברים על משתפי פעולה פולנים עם הנאצים, אך לא מתעלמים מחסידי אומות העולם, שלעתים הם ובני משפחתם שילמו בחייהם על מנת להציל יהודים, או ארגון ז'גוטה הקתולי שעשה ככל יכולתו לעזרת יהודים בתקופה זו. אך אלו ואלו אינם מייצגים את רובה של האוכלוסייה הפולנית. ברור לנו כי רוב רובם של הפולנים עסקו במלאכת הישרדות יום יומית תחת הכיבוש הנאצי.

מר יבלונסקי, ציון העובדה כי היו משתפי פעולה פולנים או פולנים שהיו אנטי יהודיים בתקופת השואה, אינה פעולת תעמולה אנטי פולנית. זו התמודדות עם מציאות ועובדה היסטורית שניתן אולי להתווכח על עוצמתה.

בשנת 2018 ביקשו הפולנים לחוקק חוק המטיל אחריות פלילית למי שיאשים את פולין באחריות כלשהי לפשעי הנאצים. אני יכול לערוב לכך כי הן המחנכים והן בני הנוער שמגיעים עמם לפולין יודעים באופן ברור כי המחנות על אדמת פולין הם פרי יצירה נאצית בלבד והם מחנות גרמניים (ולא פולניים) ובהם נרצחו עשרות אלפי פולנים ואף יותר. איני מכיר ולו מחנך אחד או נער שחוזרים מפולין עם אמירה כי פולין אשמה בשואה. ברור לכל כי האשמים בשואת יהודי אירופה הם הגרמנים והם הנושאים באחריות.

משלחות נוער למחנות הריכוז וההשמדה בפולין. 18 בינואר 2016. AP
"אסור שיבוטל", מסע לפולין/AP

למעלה מעשור המסע לפולין הוא גם הדרך לחבר בין בני נוער יהודים ופולנים בעת המסע עצמו, לפניו ואחריו, כחלק מרקמה אנושית אוניברסלית אחת. בני נוער אלו מקיימים מפגשים, חלקם ממשיכים מסורת זו שנים ומבקרים אלו את אלו. המושג "לעולם לא עוד", אינו מדבר רק על גורל היהודים או הישראלים, אלא על כל הקהילות בעולם. הזוועות שהתחוללו בפולין על ידי הנאצים ועוזריהם צריכות להילמד במקום בו בוצעו, על ידי יציאה לשטח ומגע בלתי אמצעי במקומות עצמם.

מר יבלונסקי היקר, אנא הוצא את הנוער ממשוואת הסכסוך העכשווי. זו תהיה שגיאה לדורות להיתלות בחוק הרכוש כדי לבטל מפעל שגדול הרבה מעבר להחלטת ממשלה כזו או אחרת או התבטאות אומללה של פוליטיקאי זה או אחר. המסע לפולין שייך לכולנו ואסור שיבוטל.

הכותב הינו סמנכ"ל פיתוח בחברת 'החוויה הישראלית' המוציאה משלחות לפולין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully