וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל אתר קבר הרשב"י על אסון מירון: "התעלמו מבקשתנו להזיז את ההדלקות לחניונים"

24.8.2021 / 15:09

ועדת החקירה הממלכתית של אסון מירון התכנסה ליום השלישי של דיונים, במהלכם עו"ד פריינד העיד על הדברים. חבר נוסף בוועדת החמישה, הרב פרויליך, טען גם הוא כי ניהל מאבקים נגד הקמת הטריבונות ברחבה הסמוכה לשביל בו נספו 45 בני אדם: "צפצפו עלינו. שיטה בריונית"

עו"ד אלי פריינד, מנכ"ל אתר קבר הרשב"י בהר מירון מטעם ועדת החמישה, העיד היום (שלישי) בפני ועדת חקירת אסון מירון. בעדותו, הוא התייחס ל"כאוס" הניהולי באתר, וטען כי ועדת החמישה פעלה למקם מחדש את הדלקות ל"ג בעומר המסורתיות באזור החניונים באתר, אך בקשותיה התקבלו בהתעלמות. "אף אחד לא ספר את הוועדה", העיד ביום השלישי בו ועדת החקירה הממלכתית בראשותה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס מרים נאור התכנסה לדיונים ושמיעת עדויות בגן הטכנולוגי בירושלים.

"די ברור שאי אפשר לחזור למתכונת שהיתה, המירון הזה לא יכול להכיל כל כך הרבה אנשים", אמר. בהתייחס לפתרון עתידי, הציע פריינד כי אם "אם מזיזים את ההדלקות לחניון האוטובוסים, והאתר נשאר דינמי, פתוח לקהל, אולי לאפשר לערוך הדלקה קטנה בהר". על הניהול השוטף ופעילות ועדת החמישה, לעיתים בחוסר סמכות, הוא הוסיף: "יש לי אחריות כללית על כל האתר, יש חלקות בבעלות קק"ל, ועוד בעלויות. את הניהול השוטף אני עושה בהתנדבות, החל בניקיון, סדרנים וכו'".

ועידת אסון מירון | הגן הטכנולוגי, מלחה ירושלים 24 באוגוסט 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"הבת שלי כמעט נמחצה שם", פריינד בדיון בגן הטכנולוגי בירושלים, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

המקור התקציבי של ועדת החמישה נשען על כספי תרומות וקופות הצדקה הפרוסות באתר, מעבר לכך, לפי פריינד, בקשות למימון תקציבי מהמרכז הארצי למקומות הקדושים נתקלו לעיתים בהתנגדות מצידם: "להוציא את הכסף מהם זה חד גדיא, הם מתערבים בכל החלטה והחלטה. אישרתי לקנות למאבטחים תנורי חימום ב-150 שקלים וחטפתי על זה ביקורת. בתקופת הקורונה גנבו את כל הדלתות בציון הקבר, חתכו אותן ולקחו אותן מהאתר, עד היום אין דלתות, אנשים קופאים שם".

ביום בו אירע האסון, סיפר פריינד כי הגיע עם משפחתו לאתר וראה את הדוחק במתחם שעות לפני שהתחוללה הטרגדיה. "עוד בהדלקה של חסידות בויאן היתה צפיפות מאוד קשה, עמדו שם על הגדר שוטרי מג"ב ושלפו משם תינוקות וילדים, תהיתי לעצמי איך ילדים מגיעים לשם. בשלב מסוים הורה המפקד לפתוח את כל השערים. הבת שלי כמעט נמחצה שם".

ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון בסיור היכרות בשטח אתר הרשב"י 2 באוגוסט 2021. אלי אשכנזי
ועדת חקירת האסון במירון בסיור ראשון בזירה/אלי אשכנזי

לאחר מכן, עלה להעיד הרב אברהם פרויליך, החבר בוועדת החמישה, שטען כי ניהל מאבקים נגד הקמת הטריבונות ברחבת תולדות אהרון, הסמוכה לשביל בו מצאו את מותם 45 נספי האסון. "כאשר מונה אלכס ויז'ניצר ליו"ר ועדת החמישה נפגשנו. אחרי שסיפרתי מי אני, אמר לי ויז'ניצר 'אתה לא תוכל להגיד לי מה לעשות, אצלי לא תוכל לעשות משחקים'", הוא תיאר. "לאחר מכן, הגיעה פעולה למעשה, הקימו טריבונה בתולדות אהרון, אצלי אולי היתה במה קטנה, החליט מי שהחליט להקים להם טריבונות. הוא נתן לנו להבין שהוא מצפצף עלינו. שיטה בריונית".

"מכאן ואילך במשך שנתיים ימים שמו אותנו בצד. אחרי שנתיים חזר חזרה הרב רבינוביץ - התחילו חיים נורמלים, אבל את הטריבונות לא יכולנו להוריד אותם וזה היה 'אם כל חטאת'. הם הביאו לשם המונים הרבה מעבר למה שהותר. עכשיו יש את גשר "רב דוב" - זה טירוף הדעת, זה צוואר בקבוק, מספיק שמטורף צועק 'חפץ חשוד', לא מדבר על אש או על דוחק, ומתחילה מנוסה המונית".

הרב פרויליך. אביר סולטן, פלאש 90
"לאיפה זה הולך? למעלה בדרג הפוליטי, לא היה לי הסבר אחר", הרב פרויליך/פלאש 90, אביר סולטן

הרב פרויליך עוד סיפר כי הוא הציע לראשי חסידות תולדות אהרון להכשיר יער במורד ההר, על מנת שיפנו את השטח הצמוד לציון, "שיהיה לנו אוויר לנשימה, קיבלתי תשובה שלילית. הלכתי למשטרה, במשטרה אמרו לי 'אנחנו לא יכולים להזיז אותם מהמקום'". "לאיפה זה הולך? למעלה בדרג הפוליטי, לא היה לי הסבר אחר", הוא אמר והמשיך, "מאירוע לכבוד קדושת המקום זה הפך להיות אירוע סקטוריאלי, כל אחד דואג לעצמו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully