וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע לתום הנסיגה מאפגניסטן: "לא נוציא את כולם בזמן"

עודכן לאחרונה: 24.8.2021 / 20:23

הכוחות הזרים במדינה לא צפויים להספיק לסיים את הנסיגה עד 31 באוגוסט, וביידן עשוי להכריע היום אם לבקש מטליבאן לדחות את מועד הנסיגה הסופי. לפי ה"וושינגטון פוסט", ראש ה-CIA נפגש אתמול עם מנהיג טליבאן. אוקראינה: אלמונים גנבו מטוס מאפגניסטן והמריאו לאיראן

הכוחות הנמצאים באפגניסטן לא צפויים להספיק לסיים את הנסיגה עד 31 באוגוסט, כמתוכנן. שר ההגנה הבריטי אמר היום (שלישי) כי ככל הנראה לא כל הכוחות יספיקו לצאת בזמן וכי מדינתו מעדיפה לדחות את תאריך הנסיגה הסופי. לפי דיווח של ה"וושינגטון פוסט" האמריקני, ראש ה-CIA וויליאם ברנס נפגש אתמול עם מנהיג טליבאן עבדול גאני בראדר בקאבול שבאפגניסטן כדי לדון במועד הפינוי.

שר ההגנה הבריטי הוסיף כי אם ארצות הברית תחליט שלא לדחות את הנסיגה, היא תבצע אותה בזמן. "אנחנו פועלים לפי סדר עדיפויות אכזרי", אמר. גם ספרד הזהירה כי לא תספיק לפנות בזמן את כל האפגנים ששירתו תחתיה. שר החוץ הגרמני מסר אף הוא דברים ברוח דומה ואמר כי "ארצות הברית ובעלות הברית לא יוכלו לסיים את הפינוי עד 31 באוגוסט".

חיילים אמריקנים עוזרים לאזרחים אפגנים בקאבול, אפגניסטן, 23 באוגוסט 2021. רויטרס
"סדר עדיפויות אכזרי". חיילים אמריקנים עוזרים לאזרחים בקאבול/רויטרס

היום צפוי ביידן להכריע סופית אם לבקש לדחות את תאריך הנסיגה. אתמול אמרו שני פקידים אמריקנים כי הם צופים שהפינוי יימשך אחרי התאריך המיועד. יו"ר ועדת המודיעין האמריקנית אדם שיף אמר כי הוא אינו מאמין שהפינוי יסתיים עד סוף החודש: "זה אפשרי, אך מאוד לא סביר שזה יקרה בהתחשב במספר האמריקנים שעדיין צריך לפנות".

בינתיים, גורם מטעם טליבאן אמר כי הכוחות הזרים לא ביקשו הארכה למועד הפינוי, וכי היא לא תינתן בכל מקרה. מנגד, בוושינגטון טוענים כי המשא ומתן בנושא נמשך כל העת.

חיילים אמריקנים עוזרים לאזרחים אפגנים בקאבול, אפגניסטן, 23 באוגוסט 2021. רויטרס
"לא נסכים לדחיית תאריך הנסיגה"/רויטרס

מוקדם יותר, אוקראינה טענה כי חמושים חטפו מנמל התעופה בקאבול מטוס שלה, שהיה אמור לפנות אזרחים, והטיסו אותו לאיראן. עדיין לא ברור אם החמושים לקחו עמם בני ערובה. גורמים אפגניים טרם התייחסו להודעה של קייב. ארגון התעופה של איראן דחה את טענת אוקראינה ומסר כי המטוס האוקראיני עצר אתמול בלילה במשהד לתדלוק ואז פנה לקייב ונחת שם.

"ביום ראשון המטוס שלנו נחטף על ידי אלמונים, כשעליו קבוצת נוסעים לא מזוהה במקום אוקראינים שהיו אמורים להיות עליו", אמר סגן שר החוץ של אוקראינה, יבגני יינין. "גם שלושת ניסיונות הפינוי הקודמים שלנו מקאבול לא צלחו מכיוון שאנשינו לא יכלו להיכנס לשדה התעופה", אמר.

גם ברוסיה נערכו ברקע לאי היציבות באפגניסטן, ותגברו את כוחותיהם בבסיס בגבול טג'יקיסטן בטילי קורנט. בהודעה מהקרמלין נמסר כי נשיא המדינה ולדימיר פוטין שוחח עם נשיא הודו נרנדה מודי על המצב באפגניסטן. שני המנהיגים סיכמו על הקמת ערוץ תקשורת קבוע ביניהם להתייעצויות בנוגע להתפתחויות בנושא.

נשים אפגניות עטויות בורקה ברחוב בכאבול, אפגניסטן, 22 באוגוסט 2021. AP
נשים אפגניות עוטות בורקה בקאבול, השבוע/AP

במקביל לאירועים אלה, שר הפנים של צרפת ג'ראלד דרמנין הודיע כי חמישה אפגנים שפונו מקאבול לצרפת, נמצאים תחת מעקב של המשטרה המקומית, לאחר שעלה חשד כי קיימו קשרים עם טליבאן. הוא הסביר כי בין אלף האפגנים שפונו לצרפת, "אחד היה כביכול - ואני אומר כביכול - קשור לטליבאן". הוא הוסיף כי כדי לנקות כל ספק "הכנסנו אותו ואת חבריו למעקב עם הגעתם לצרפת". בהמשך לאותה הודעה, סוכנות הידיעות AFP דיווחה כי במסמך שרים צרפתי נכתב כי האיש הודה בחברותו בטליבאן.

צלמת אפגנית, פטימה חוסייני, שנמלטה לצרפת תיארה ל-BBC על כמה מהר החיים השתנו בקאבול. "רק בלילה לפני שטליבאן השתלט על קאבול היינו עם חברים בבתי קפה. הלכתי לקניות והחיים היו תקינים. הייתי בדרך לבדיקת PCR כי הייתה לי טיסה ביום שני לטורקיה. אנשים רצו, אמרו לי 'לכי הביתה, טליבאן בא'".

שריפה בעקבות פיצוץ שגרמו לוחמי הטאליבן בקאבול, אפגניסטן, 23 באוגוסט 2021. רויטרס
הזהירו מפיגועים. שריפה בעקבות פיצוץ שגרמו לוחמי טליבאן בקאבול/רויטרס

לנוכח המצב, בסין מתחו ביקורת על נסיגת ארצות הברית מאפגניסטן, והאשימה את וושינגטון בכך שיש לה מדיניות חוץ "אנוכית". "ארה"ב יכולה למרוח, לדכא ולכפות דברים על מדינות אחרות באופן שרירותי מבלי לשלם שום מחיר", אמר דובר משרד החוץ וואנג וונבין בתדרוך עיתונאי.

בישיבה של מועצת זכויות האדם של האו"ם בז'נבה אמרו נציגיה של סין כי בריטניה ומדינות אחרות "אחראיות על הפגיעה בזכויות אדם על ידי הצבא שלהן באפגניסטן".

דאגה לזכויות הנשים

מנהלת זכויות האדם באו"ם, מישל בצ'לט, דרשה מטליבאן לכבד את זכויות הנשים, וכן את זכויות המיעוטים האתניים והדתיים. "קו אדום מהותי מבחינתנו הוא היחס של טליבאן לנשים ולנערות", אמרה בפגישת חירום בנושא אפגניסטן. "היחס הוא לזכויותיהן לחירות, לחופש התנועה, החינוך, הביטוי העצמי והתעסוקה".

ארגוני זכויות נשים חוששים שנשים עלולות להיפגע כתוצאה מחזרתו לשלטון של הטליבאן. זאת, בהמשך להצהרתו של דובר הארגון, שאמר כי זכויותיהן יכובדו "במסגרת החוק האסלאמי". בצ'לט ציינה כי משרדה קיבל דיווחים מהימנים על הפרות של זכויות אדם באזורים בהם שולט הארגון, בהם הוצאות להורג, הגבלות על נשים וגיוס ילדים לצבא.

לוחמי טליבאן בסיור ברחבות קאבול, אפגניסטן, 19 באוגוסט 2021. AP
לוחמי טליבאן בקאבול, שבוע שעבר/AP

בנמל התעופה בקאבול שורר כאוס מאז שטליבאן השתלט על בירת אפגניסטן ביום ראשון שעבר, כשאלפי אזרחים זרים ומקומיים נהרו אליו במטרה לעלות על טיסה ולברוח מהשלטון של הארגון הקיצוני. ארצות הברית אף הזהירה כי קיים חשש שארגוני טרור כמו דאעש ינצלו את ההמולה כדי לבצע פיגוע.

אתמול אמר צבא גרמניה כי חמושים ניהלו חילופי אש עם כוחות מערביים וכוחות אפגניים בשערי נמל התעופה. לפי ההודעה, מאבטח אפגני נהרג ועוד שלושה נוספים נפצעו. צבא גרמניה אמר כי בקרב השתתפו גם חיילים אמריקנים וגרמנים, מבלי לפרט אם ההרוג האפגני הוא חלק מכוח טליבאן שנפרס בנמל מאז השבוע שעבר.

ברשת CNN דווח כי חילופי האש החלו כשצלף מחוץ למתחם ירה לעבר מאבטחים אפגניים, רובם חלק מכוחות הממשלה המודחת, המסייעים לכוחות האמריקניים. שני גורמים בנאט"ו אמרו כי המצב בנמל התעופה תחת שליטה אחרי קרב היריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully