וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעונות היום איימו בשביתה אם לא יגובש מתווה לפתיחתם; "שום לקח לא הופק"

22.8.2021 / 17:30

עשרה ימים לפני פתיחת שנת הלימודים הכריזו נשות נעמ"ת, ויצ"ו, אמונה וארגונים נוספים כי לא יפעילו את המוסדות לגיל הרך אם לא תוסדר סוגיית השכר ותגבור כוח האדם במעונות. "בממשלה חושבים שילדים נולדים בגיל 3. מה עם מעונות היום שקריטיים כ"כ ליציאת ההורים בעבודה?"

עשרה ימים לפני פתיחת שנת הלימודים ערכו היום (ראשון) המטפלות במעונות היום מסיבת עיתונאים בה דרשו ממשרד החינוך לקבוע מתווה ברור לפתיחת המעונות וכן תוספת משמעותית של כוח אדם. עוד דרשו לכנות אותן "מחנכות גיל ינקות" במקום "מטפלות".

ליאורה מינקה, יו"ר תנועת "אמונה" המונה כ-120 מעונות ברחבי הארץ, אמרה כי "אנחנו מייצגים את מעונות יום המפוקחים. יש משבר עצום של כוח אדם. המחסור במחנכות-מטפלות לא מאפשר לנו להעניק טיפול מיטבי לילדים. ההורים חווים זלזול ואינם יודעים עד רגע זה כמה ישלמו על המעון. כנראה שבממשלה חושבים שילדים נולדים בגיל 3 - כל היום רק מדברים על גנים ובתי ספר מעל גיל זה. אנחנו נדאג שלא יעלו את שכר הלימוד".

"לצערנו, אין לנו יכולת לפתוח את שנת הלימודים במעונות מיד אחרי החגים", אמרה מינקה והוסיפה כי "אנחנו נמצאים במשבר ענק שהתרענו עליו כבר זמן רב ולצערנו שום דבר לא קורה באופן מעשי. הכאוס גדל והולך - והמשבר בשיאו. זה 20 שנה שאני בתנועת 'אמונה', ומצב מעונות היום מעולם לא היה במשבר כל כך חמור. אנחנו מקצועיים ואוהבים את הילדים אבל לא יכולים להמשיך לעבוד ככה".

ליאורה מינקה. אמונה,
"כנראה שבממשלה חושבים שילדים נולדים בגיל 3". מינקה/אמונה

חגית פאר, יו"ר נעמ"ת, העידה על החשיבות של הפעלת מעונות היום, במיוחד בתקופת משבר הקורונה. "בוקר קשה. ידוע שזו התקופה הכי משמעותית לילדים בגיל הזה וגם להורים להשתלב בשוק העבודה. ראינו את זה במשברי הקורונה הקודמים ולצערי שום לקח לא הופק", סיפרה.

פאר פנתה לשרת החינוך יפעת שאשא-ביטון ואמרה לה כי "יושבות כאן שותפים ושותפות שלך. היום, יש להתעסק מיד בשכר העובדות שלנו על מנת שנוכל לשמר את העובדות הקיימות וגם לגייס חדשות. אנחנו לא יכולים לחכות עם זה עד שנת 2023. כבר היום המציאות היא שאנחנו סוגרות מעונות כי אין לנו כוח אדם. אתם תמצאו אותנו ברחובות בכל מקום אפשרי כשאנו נלחמות ונאבקות. אני קוראת להורים ולכולם להצטרף למאבק שלנו".

חגית פאר יו"ר נעמת. ג'ון פרץ, אתר רשמי
"זו התקופה הכי משמעותית - ראינו זאת במשברי הקורונה, ושום לקח לא הופק". פאר/אתר רשמי, ג'ון פרץ

גם מירה מינס, מנכ"לית ויצ"ו, פנתה לשרת החינוך בבקשה להכרעה בסוגיית המתווה. "השרה שאשא-ביטון, זו ההזדמנות והאחריות שלך, אנחנו לא יכולים לחכות יותר. זה מחייב את ממשלת השינוי שאת חברה בה - אנחנו מצפים לראות את השינוי. הממשלה חייבת לפרסם את המתווה והאמת שזה כבר מאוחר מדי. הממשלה מסבירה הרבה תחומים: אולמות אירועים, בריכות, תו ירוק, תו סגול. מה עם מעונות היום שקריטיים כל כך ליציאת ההורים לעבודה? ".

מינס הודיעה בשם העובדים בארגון כי "זו זכות גדולה עבורנו לטפל בתינוקות ופעוטות, אבל אנחנו לא יכולות לעשות את זה לבד. בזמן שאנחנו יושבים פה חסרות כמאות מטפלות-מחנכות כדי לפתוח את שנת הלימודים. אי אפשר לצפות מאיתנו לספוג את העלויות האלה. בנוסף לכך, עד עתה ההורים לא יודעים מה הם אמורים לשלם - וזו שערורייה בפני עצמה. אחרי החגים לא נוכל להפעיל את מעונות היום לגיל הרך".

ילדים בפעוטון - 20 אפריל 2018. משה שי, פלאש 90
מעונות היום מאיימים בשביתה אם לא יגובש מתווה לגיל הרך. פעוטות במעון/פלאש 90, משה שי

מירי חלפון, מנהלת מעון נעמ"ת בתל אביב, העידה כי על אף אהבתה למקצוע בו היא עוסקת זה יותר מ-20 שנה, עקב המחסור החמור בכוח אדם היא עושה "עבודה של מטפלת במקום לעסוק בתפקיד שלי - להדריך מטפלות חדשות שמגיעות".

מירב, מנהלת במעון "אמונה", אמרה כי "לפני כמה שנים הייתי 'מתפנקת' ובודקת רק מטפלות מוסמכות. עכשיו אני מגיעה למצב שאני משמשת מטפלת, לא עושה את התפקיד שלי כמנהלת ולא עושה תצפיות. המטפלות שלי עזבו לטובת הגנים - הן מראות לעובדות שלנו את תלושי השכר וקוראות להן 'פראייריות' שהן נשארות אצלנו. בנות חדשות מגיעות לכאן ואומרות: 'מה פתאום שאבוא לעבוד במעון בשכר שכזה?'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully