וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט: "נבוא חשבון עם מי שפוגע בלוחמים שלנו, ערוכים לכל תרחיש"

עודכן לאחרונה: 22.8.2021 / 15:02

בפתח ישיבת הממשלה, ראש הממשלה הבהיר שצה"ל מוכן גם להידרדרות במצב הביטחוני. בהתייחס לקורונה, אמר כי "צריך להיזהר, אנחנו בשבועיים רגישים". עימות פרץ בין אנשי האוצר לשרים בדיון על הגדלת הפנסיות בצה"ל, ליברמן הבהיר: "הם מתנגדים, אבל מי שקובע הוא השר"

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר היום (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה כי ישראל "תבוא חשבון עם מי שפוגע בלוחמי שלנו ובאזרחי ישראל", בהתייחס לאירועי אתמול בגבול רצועת עזה, שם נפגע באורח אנוש לוחם מג"ב. בדיון הממשלה פרץ עימות בין שרים לדרג המקצועי במשרד האוצר על הפנסיות בצה"ל.

"צה"ל הגיב במהלך הלילה בתקיפה רחבה למדי ברצועה, בשבוע שעבר קיימתי הערכה באוגדת עזה עם הרמטכ"ל ושר הביטחון. צה"ל, פיקוד דרום ואוגדת עזה ערוכים ומוכנים לכל תרחיש", אמר בנט. בדבריו התייחס גם למאבק בקורונה, ושב והסביר כי הממשלה שואפת להימנע מסגר. "הכי קל היה להיענות ללחצים, לסגור את המדינה כמו שהיה בעבר, אבל התעקשנו לא לעשות זאת כי פגיעה בפרנסה ובכלכלה היא המוצא האחרון. אני יכול לבשר מכאן: בידינו לנצח את הגל הזה. אם הציבור ימשיך להתחסן בהמוניו, אם נמשיך לעטות מסיכות כראוי, אם נמשיך להתנהל באחריות, אנחנו נחגוג את החגים עם המשפחה באופן חופשי".

בווידאו: בנט מבטיח לבוא חשבון עם כל מי שפוגע בלוחמים/מערכת וואלה!

הוא קרא במיוחד לצעירים להתחסן במנה השלישית נגד הקורונה. "הציבור הפגיע ביותר זה אלה שעשו שני חיסונים ולא את השלישי, כי הם מסתובבים בתחושה שהם מוגנים ולא מבינים שהחיסון השני דעך אל מול הדלתא וחייבים מהר להתחסן בחיסון השלישי", טען בנט, "יש הרבה מאוד צעירים שחולים קשה עם אשפוז. זה הגיל הפגיע ביותר. נקודת התורפה היא בגילאי הביניים אנחנו רואים שם עליה, לכן ההנחיה לאנשים צעירים זה להתחסן כמה שיותר מהר בחיסון השלישי. בהקדם נוריד את הגיל עוד יותר אבל בינתיים להיזהר יותר מקודם. אנחנו בשבועיים רגישים, לכו להתחסן, גם בלי תור, כל קופות החולים יחסנו גם בלי תור".

הוא התייחס גם אל ביקורו הצפוי בארצות הברית, והסביר כי הנושא האיראני יעמוד במרכזו. "אנחנו נוסעים במתכונת מצומצמת בגלל הקורונה, אבל תזמון הביקור חשוב מאוד כי אנחנו בנקודה קריטית ביחס לאיראן, שמתקמדת בהעשרת אורנים במהירות וכבר קיצרה משמעותית את פרק הזמן הדרוש לצבירת החומר לפצצה גרעינית אחת. ירשנו מצב לא פשוט, איראן מתנהגת בצורה בריונית ואגרסיבית בכל האזור. אומר לנשיא ביידן שזה הזמן לבלום את האיראנים, לא לתת להם חבל הצלה באמצעות כניסה להסכם גרעין שכבר פג התוקף שלו, והוא לא רלוונטי", אמר בנט. "נציג גם תכנית סדורה שבנינו בחודשיים האחרונים לבלימת האיראנים גם במימד הגרעיני וגם במימד התוקפנות האזורית".

ראש הממשלה, נפתלי בנט בפתח ישיבת הממשלה. משרד החוץ, ירושלים 22 באוגוסט 2021. אמיל סלמן, מערכת וואלה!
בנט ולפיד בישיבת הממשלה, היום/מערכת וואלה!, אמיל סלמן

בישיבתה, אישרה הממשלה שורת צעדים כחלק מהמאבק בהתפרצות הקורונה. בין היתר, הממשלה אישרה בישיבה הקצאת 12.5 מיליון שקלים ללצורך היערכות לרכישת ציוד לטובת היערכות לתפילות במתחמים ציבוריים פתוחים, לקראת חגי תשרי וברקע חשש מהתפשטות מחודשת של הקורונה בבתי כנסת. עוד יוסמך "צוות תגובה מהירה", שיכלול את מנכ"לי משרדי הפנים, הבריאות ולשכת ראש הממשלה, כמו גם הממונה על התקציבים והחשב הכללי, שיוכל לקדם סיוע לרשויות המקומיות במאבקן בתחלואה.

על סדר היום: מודל הפנסיות ומינויים בכירים

הממשלה צפויה לאשר היום את מודל הפנסיות החדש בצה"ל, שמכשיר חוקית את "הגדלות הרמטכ"ל" - תוספת פנסיונית שניתנת בשנים האחרונות לרוב הפורשים מצה"ל. ההצעה, שעלותה מוערכת בכ-1.3 מיליארד שקלים בשנה, מסדירה בדיעבד תוספת שניתנה עד היום לפורשים באופן לא חוקי, בעקבות עתירה שמונחת לפתחו של בג"ץ.

במשרד האוצר מתנגדים לתוספת הפנסיונית בשל עלותו הגבוהה למשק וגם במשרד המשפטים אומרים שהוא מעורר קשיים משפטיים, אולם ראש הממשלה בנט, שר הביטחון בני גנץ ושר האוצר אביגדור ליברמן כבר הסכימו על קידום ההחלטה ולפי ההערכה היא תאושר בממשלה ברוב גדול.

כשהתחילו לדבר על הפנסיות הצה"ליות, השרים אלעזר שטרן ומתן כהנא יצאו מהדיון בשל חשש לניגוד עניינים, שכן השניים שירתו בקבע וזכאים להגדלת הרמטכ"ל.

בעקבות זאת, שרת הפנים איילת שקד התפרצה ושאלה: "ראש הממשלה מה זה השטויות האלה?! שלא יצביעו, אבל למה הם לא יכולים לשבת להקשיב לדיון".

כהנא: הכל בסדר, הכל בסדר.

המשנה ליועמ"ש, רז ניזרי: השרה שקד, זה נוגע ישירות לכיס שלהם ולכן רצוי שהם לא ישתתפו בדיון.

בשלב מסוים, השרים זאב אלקין וגדעון סער ביקשו לשמוע את עמדת אגף התקציבים בסוגייה. שר האוצר אביגדור ליברמן השיב להם: "עמדת הדרג המקצועי הייתה נגד, מי שקובע את עמדת המשרד הוא השר וזה בסדר".

אלקין: אם שר האוצר מסכים, אנחנו נשמח לשמוע את גורמי המקצוע. אם לא, זה גם בסדר.

ליברמן: סליחה, החומרים הופצו כבר לפני שבוע וקיבלתם את זה ממזכירות הממשלה. אני מצפה מהשרים לקרוא. כתובה ומפורטת שם עמדת גורמי המקצוע.

אלקין: העמדה נגד? עם כל הנימוקים?

ליברמן: העמדה נגד, והנימוקים שזה פחות חשוב. בסוף מה שחשוב זה שהייתה עמדה נגד של הדרג המקצועי ואני לא קיבלתי אותה. השיקולים לא רק כלכליים.

ראש הממשלה, נפתלי בנט בפתח ישיבת הממשלה. משרד החוץ, ירושלים 22 באוגוסט 2021. אמיל סלמן, אתר רשמי
נעשים ניסיונות להגיע לפשרה בנושא חוק הגיוס. ישיבת ממשלה היום/אתר רשמי, אמיל סלמן

בהמשך, פרץ עימות בין שר הביטחון בני גנץ לאנשי אגף התקציבים. "אתם מנצלים את זה ששר האוצר בחוץ ועושים מחטף. זה סוכם איתכם. אני לא אתן לזה לקרות. באף מקום לא מקצצים רטרואקטיבי, אני לא אתן לזה יד", אמר. בנט הוסיף: "אני מגבה לחלוטין שאין מצב לפגוע רטרואקטיבית במי שכבר התחיל בהתאם לעמדת גנץ".

הרמטכ"ל אביב כוכבי נימק את הצורך בהחלטה. "לאנשים שלנו מחכות המון הזדמנויות בחוץ וצריך להשאיר אותם אצלנו, אין קביעות בצה"ל, אין זכות התאגדות ושביתה, מעבירים אותם ממקום אחד לאחר בארץ בלי לשאול אותם. השכר בצה"ל נשחק במשך עשרים שנה. זו החלטה עקרונית מהותית וערכית על כמה ממשחת ישראל חושבת שצהל צריך להישאר איכותי. התחרות היום קשה הרבה יותר מאשר בימים שבן גוריון ישב בראש השולחן הזה", הסביר.

לאחר מכן גם שר הבריאות, ניצן הורוביץ, התעמת עם גנץ. "זה שהצבא ומערכת הביטחון כל כך קפוצים ומתרעמים כשמתחילים לדבר איתם על נושאי כסף ותקציב, רק מראה שחושפים פה משהו לא תקין. וטוב וראוי שעושים את זה", אמר הורוביץ. "עם כל הכבוד, בסוף, האנשים האלה שאתם מדברים עליהם מרוויחים 17 אלף שקל".

גנץ: לא נכון! תפסיקו עם הדבר הזה! תפסיקו לומר מספרים לא נכונים, זו בושה וחרפה.

הורוביץ: תרגיע בבקשה, אני רק מדבר מתוך החומרים שהפצתם לנו.

גנץ: לא יודע מאיפה אתם מביאים את זה, אני לא אתן לזה יד!

מאוחר יותר, חברת מפלגתו של הורוביץ, השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, העמידה את הנושא מול גיל הפרישה לנשים, והצביעה על כך ששם מדובר על נשים עם פנסיה של 6,000 שקל כשמקצצים להן 2,000, לעומת הפורשים מצה"ל בגיל 46 הנהנים מפנסיה של 17 אלף שקלים. לדבריה, "אי אפשר ליישב את המצב הזה, אין לכך הסבר שמניח את הדעת".

שר האוצר, אביגודר ליברמן  בדרכו לישיבת ממהשלה 1 באוגוסט 2021. רויטרס
"מי שקובע הוא השר". ליברמן/רויטרס

בנוסף למודל הפנסיות, הממשלה צפויה לדון היום בעוד החלטות הנוגעות למשרתים בצה"ל - ועדיין לא ברור אם יעלה גם חוק הגיוס. החוק מעורר מתיחות בקואליציה לאור סירובו של שר הביטחון גנץ לקדם את הורדת גיל הפטור מ-24 ל-21.

מדובר בהבטחת בחירות של ראש הממשלה נפתלי בנט, שאף כלולה בקווי היסוד של הממשלה ובהסכמים הקואליציוניים, עליהם חתמו כל ראשי המפלגות, כולל כחול לבן. ואולם, גנץ מתנגד והניח על שולחן הממשלה הצעת חוק ממשלתית שלא כוללת את הורדת גיל הפטור, ומוכן לקדם זאת רק בכפוף לאימוץ מתווה שירות אזרחי כולל שיתנה את קבלת הפטור בשנת שירות לאומי או אזרחי.

בימים האחרונים נעשו ניסיונות להגיע לפשרה - להוריד את גיל הפטור ל-23, ולהתנות פטור לבני 23-21 בתקופת שירות אזרחי. עם זאת, במפלגות יש עתיד וימינה מתעקשים על קיום ההסכמים הקואליציוניים כלשונם וטוענים כי הפרת קווי היסוד של הממשלה יכולה ליצור תקדים שיוביל להתפוררות המשמעות ותקשה על עבודת הממשלה. לפי גורמים בקואליציה, לנוכח אי ההסכמות, ייתכן והדיון בחוק יידחה.

דני דיין, 28 בפברואר 2021. גרשון אלינסון, פלאש 90
צפויים לאשר את מינויו. דיין/פלאש 90, גרשון אלינסון

בנוסף לכך, הממשלה צפויה לאשר בישיבתה השבועית גם שורה של מינויים פוליטיים לתפקידים בכירים בישראל ובחו"ל. בין היתר, השרים אישרו את המינוי של דני דיין לתפקיד יו"ר הנהלת יד ושם. דיין, מנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר וקונסול ישראל בניו יורק לשעבר, היה מועמד ברשימת תקווה חדשה בבחירות האחרונות.

הממשלה תאשר גם את המינוי של מי שאמור להיכנס לנעליו של דיין כקונסול בניו יורק, השר לשעבר אסף זמיר. זמיר, שכיהן כשר בממשלה הקודמת מטעם כחול לבן, ממונה במסגרת מכסת המינויים הפוליטיים של יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד. גם המינוי של מקורבו, אמיר חייק, לשגריר ישראל באיחוד האמירויות יאושר היום.

כמו כן, הממשלה תצביע גם על מינויו של מועמדה של שרת הפנים, איילת שקד, לתפקיד מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה -  תומר מוסקוביץ', בכיר במשרד המשפטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully