וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשמל מתייקר שוב: עלה בכמעט 5%

5.2.2003 / 14:46

הסיבה- עלייה חדה במחירי סל הדלקים; העלות לקוו"טש - 40.73 אגורות; בשנים האחרונות גדל משמעותית חלקו של מרכיב הדלקים בסל התשומות של חברת החשמל

הרשות לשירותים ציבוריים - חשמל עדכנה אתמול את העלויות המוכרות לחברת החשמל בשיעור ממוצע של 5.27%. התעריף לצרכן הביתי עלה בשיעור של 4.8% ויעמוד על 40.73 אגורות לקוו"טש לעומת 38.86 אגורות כיום. התעריף הכללי (לסקטור המסחרי) יעמוד על 45.31 אגורות לקוו"טש לעומת 43.28 אגורות כיום, שינוי של 4.7%. העדכון ייכנס לתוקף ב-9 בפברואר 2003.

עדכון התעריפים נעשה בהתאם לנוסחת עדכון התעריפים ולפיה יתעדכנו התעריפים בעדכון שוטף אם השתנתה עלות סל התשומות בשיעור של 3.5% לפחות.

לדברי רשות חשמל, הסיבה העיקרית לעליית התעריפים היא עלייה חדה במחירי סל הדלקים בחודש ינואר, בשיעור של כ-10.5% בממוצע. המזוט עלה בכ-18% בממוצע, והפחם בכ-7.7%. גידול זה תרם לעלייה של כ-4.14% בסל התשומות. במקביל, עלייה חדה בסל המטבעות לעומת מדד המחירים לצרכן תרמה כ-1% להעלאת התעריפים.

ברשות מציינים כי בשנים האחרונות גדל משמעותית חלקו של מרכיב הדלקים בסל התשומות של חברת החשמל. מרכיב הדלקים מהווה כיום כ-42% מסל התשומות בכללו לעומת כ-34% בפברואר 2002. כיום, מרכיב הדלקים, שהינו משתנה אקסוגני (חיצוני) שנקבע על פי השתנותו בשוק הבינלאומי, הופך לגורם מהותי יותר ויותר בעדכון התעריפים. ברשות טוענים כי חלק הארי מעדכוני התעריפים בשנה האחרונה מקורן בעלייה ריאלית של מחירי הדלקים.

במקביל, החליטה הרשות לדחות את העדכון השנתי שהיא מבצעת כל שנה בחודש פברואר ללא יאוחר מ-31 במארס 2003. במסגרת העדכון השנתי הרשות מבצעת התאמות שנתיות של רכיבים שונים בסל התשומות בגין השנה החולפת, ובכלל זה, פיצוי לצרכנים או לחברת החשמל בגין אי עדכון רציף, ריביות הון זר והוצאות אקסוגניות.

בנימוקים להחלטתה ציינה הרשות כי הסיבה לדחייה נעוצה בצורך בשהות נוספת לבחון שינויים מהותיים שלא נצפו במרכיבים המשפיעים על שיעור העדכון. בנוסף, נדרשת הרשות לפרק זמן נוסף לבחון את מסמך ההוצאות האקסוגניות שהגישה חברת החשמל בסמוך למועד העדכון השנתי.

בהמשך למדיניותה להפחית הדרגתית את עלויות החיבור הפחיתה הרשות את תעריף מרכיב הרשת בחיבור לרשת לצרכני מתח נמוך ומתח גבוהה בשיעור של 20%. התעריף לצרכני מתח נמוך, ובכללם צרכנים ביתיים, יעמוד על סך של 224.86 שקל לכל יחידת רשת ממועד העדכון לעומת 299.8 שקל כיום.

על פי החלטת הרשות, יישחק מרכיב הרשת מדי שנה עד לביטולו המוחלט בשנת 2006. במקביל, עודכנו בהתאם הנכסים המוכרים של החברה. הרשות נמנעה מלדחות את עדכון תעריף מרכיב הרשת יחד עם יתר מרכיבי העדכון השנתי, מתוך רצון למנוע פגיעה ישירה בצרכנים המבקשים להתחבר לרשת החשמל בימים אלה וממתנים לעדכון התעריף עליו הצהירה הרשות בעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully