וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסר של ראש ה-CIA לבנט: מודאגים מהפעילות הסינית בישראל

19.8.2021 / 9:11

בפגישתם בשבוע שעבר אמר ראש סוכנות הביון של ארה"ב כי החדירה של סין למשק הישראלי ומעורבותה בשוק ההיי טק ובפרוייקטי תשתיות גדולים מעוררת דאגה בוושינגטון. בנט וביידן צפויים לשוחח בפגישתם בבית הלבן על הנושא, שהיווה בעבר מוקד מתיחות ביו ממשל טראמפ לממשלת נתניהו

ראש סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית, ה-CIA, וויליאם ברנס, שביקר בישראל בשבוע שעבר אמר לראש הממשלה נפתלי בנט בפגישתם כי ארצות הברית מודאגת מהחדירה הסינית למשק הישראלי, במיוחד בתחומי ההיי טק ובפרוייקטי תשתיות גדולים - כך אמרו לוואלה! בכירים ישראלים שמעודכנים בפרטי הפגישה.

המסר של ברנס לבנט בנושא הסיני היה הדרג הגבוה ביותר בו ממשל הנשיא ביידן העלה את הנושא מול ממשלת ישראל. סוגיית המעורבות הסינית בישראל הייתה בעבר מוקד מתיחות בין ממשל הנשיא לשעבר טראמפ לבין ממשלת נתניהו. במהלך כהונת טראמפ הזהירה ארצות הברית את ישראל מפני החדירה הסינית לפרוייקטים גדולים בתחום התשתיות, כמו למשל הקמת הנמל החדש בחיפה או הרכבת הקלה בגוש דן.

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו העמיק את היחסים עם סין במהלך 12 שנות כהונתו ועודד כניסה סינית לשוק הישראלי. במהלך כהונת טראמפ נתניהו גרר רגליים אל מול המסרים מהבית הלבן ומיסמס את הדרישות האמריקניות להגביל פעילות סינית בישראל.

ראש הממשלה, נפתלי בנט, נפגש עם ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, 11 באוגוסט 2021. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
רה"מ אמר כי הוא מבין את הדאגות של ממשל ביידן. בנט וברנס, בשבוע שעבר/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בכירים ישראלים ציינו כי בנט אמר לראש ה-CIA כי הוא מבין את הדאגות של ממשל ביידן והוא אף שותף לחלק מהן. בנט נתן כדוגמא את הפרסומים האחרונים בתקשורת על כך שסין ביצעה התקפות סייבר בשנתיים האחרונות נגד חברות היי טק ישראליות.

"בחודשים האחרונים התחלנו בדיאלוג מול ממשל ביידן לגבי סין", אמר בכיר ישראלי. "ארצות הברית שאלה אותנו על פרוייקטים ספציפיים כמו המעורבות הסינית בפרויקט המטרו בגוש דן. אמרנו לאמריקנים שנקדם בברכה חברות אמריקניות שיבנו פרוייקטים גדולים בתחום התשתיות בישראל, אבל אף חברה אמריקנית לא ניגשת למכרזים".

הרכבתם של שני מחפרים שיסייעו בכריית המנהרות של הרכבת התחתית בתל אביב, 4 בדצמבר 2016. ראובן קסטרו
אזרחי סין בעבודות חפירת הרכבת הקלה בתל אביב/ראובן קסטרו

בשבוע שעבר, במהלך שימוע בסנאט האמריקני, אמרו בכירות במשרד החוץ ובמשרד ההגנה האמריקני כי ממשל ביידן הזהיר מדינות במזרח התיכון כי סין אינה מעוניינת בביטחון ויציבות באזור וכי הגדלת החדירה הסינית לכלכלתן עלולה בסופו של דבר להביא לפגיעה בריבונות שלהן ובמערכת היחסים הביטחונית עם ארצות הברית.

"אנחנו יודעים שהשותפים שלנו ובני הברית שלנו במזרח התיכון מקיימים יחסי סחר עם סין וזה בסדר גמור. אבל אנחנו הבהרנו להם שיש סוג מסוים של שיתוף פעולה שאנחנו לא יכולים לחיות איתו", אמרה הבכירה במשרד החוץ האמריקני מירה רזניק בשימוע.

בכירים ישראלים אמרו כי הם מצפים לקיים שיחות נוספות עם ממשל ביידן בנושא סין בשבועות ובחודשים הקרובים. השיחות צפויות להתקיים בין המטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה לבין המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן. הנושא הסיני אף צפוי לעלות בפגישתם בוושינגטון של ראש הממשלה בנט והנשיא ביידן בשבוע הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully