וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שיקום מלא יימשך עשרות שנים": השלכות שריפת הענק בהרי ירושלים

17.8.2021 / 22:40

השריפה "ביערות המגוונים והיפים שיש בארצנו" עדיין בוערת, ונזקיה עתידים להישאר תקופה ארוכה. מדובר בשריפה הגדולה ביותר שפקדה את המדינה, כולל השריפה בכרמל ושריפת הענק שכילתה 20 אלף דונם ב-1995. בקק"ל מנסים לשמור על אופטימיות: "בכל אסון גם הזדמנות לשינוי"

השריפה בהרי ירושלים אומנם נמצאת תחת שליטה, אך האש עדיין דולקת ומאמצי הכיבוי נמשכים. כ-25 אלף דונם של יערות עלו באש, ובכך למעשה הפכה השריפה לגדולה בתולדות המדינה, אפילו יותר מהשריפה שגרמה לאסון בכרמל. למרבה המזל, לפי שעה אין נפגעים בנפש והנזקים לרכוש מצומצמים, אך הפגיעה בטבע היא הרסנית, ויידרשו עשרות שנים לשקם את היערות הירוקים.

"שריפת הכרמל התפרסה על שטח של 24 אלף דונם של יער, מה שהיה טראגי וקשה היה האסון שגבה את חייהם של 44 איש", אומר עמרי בונה, מנהל מרחב צפון בקק"ל שהגיע מהצפון לסייע בכיבוי השריפה. השריפה בהרי ירושלים, התפשטה על פני 25 אלף דונם, הכי הרבה לשריפה בודדת מאז קום המדינה.

(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)/פלאש 90, יונתן זינדל

בונה מוסיף על השעות בהן היה נדמה כי השתלטו על האש, ומסביר כי הרוחות מלבות את הבערה: "היינו מאוד קרובים לכיבוי מלא, ונקודה אחת קטנה שלא הצלחנו להגיע אליה בזמן היא זו שפרצה את הקווים ויצרה סופת אש חדשה. אני מניח שיהיו עוד התחדשויות שנצטרך לטפל בהן, בתקווה שהפעם נצליח לכבות את האש באופן סופי לפני שמתחילות הרוחות בשעות אחר הצהריים המוקדמות".

אזור הרי ירושלים למוד שריפות, אך לא בהיקף כזה. בשנת 1995 שריפת ענק, שקיבלה את הכינוי "שריפת שורש", כילתה 20 אלף דונם, וחרכה את פרוזדור ירושלים לאורך כביש מספר 1. השריפה הנוכחית פגעה ביומיים האחרונים באזורים הירוקים של רמת רזיאל, הר טייסים, הר איתן ואתר הסטף - אזור ירוק עם טרסות עתיקות שאהוב על המטיילים. מדובר ביערות ותיקים עם עצים בני 70-60 שנה, שהשיקום שלהם יימשך תקופה ארוכה.

מאמצי כיבוי השריפה באיזור ירושלים מעל מושב גבעת יערים 
16 באוגוסט 2021. פלאש 90, אתר רשמי
פגיעה הרסנית בטבע. השריפה בהרי ירושלים , אתמול/אתר רשמי, פלאש 90
השריפה בהרי ירושלים ממשיכה להשתולל/צילומי רחפן משטרה

"מאוד כואב לראות יער בשיא תפארתו, אתר כמו הסטף, מקום שהפך להיות אייקון למטיילים, רצים ורוכבי אופניים, שהאש הגיעה אליו בעוצמה הגיעה אליו ושרפה חלקים גדולים מהאתר", מספר בונה, "בשוך האש נחשוב על השיקום. למראה הירוק אפשר להגיע בתוך שנים בודדות, אבל שיקום מלא יימשך עשרות שנים".

"כשמשקמים יערות מבוגרים שנשרפו, ככל שיש שיקום טבעי זה עדיף, אבל יש מקרים שעל פני שטח גדול אין חידוש מספיק ואנחנו מתערבים בנטיעה. היערות באזור הסטף הם מהמגוונים והיפים שיש בארצנו, ולכן אני מניח שאת רובם יהיה ניתן לשקם באופן טבעי אבל גם זו מלאכה קשה", הוא אומר.

אסון השריפה בכרמל 2 בדצמבר 2010. יואב איתיאל
"בחלוף 11 שנה, ברוב המקומות ניתן לראות עצים צעירים בגובה של מטר". השריפה בכרמל/יואב איתיאל

למרות המראות הקשים של היערות השחורים, בונה שומר על אופטימיות "אנחנו מאמצים גישה שרואה בכל אסון גם הזדמנות לשינוי, שיפור ושדרוג לרווחת המבקרים שלנו. בחלוף 11 שנה מהשריפה בכרמל, ברוב המקומות ניתן לראות עצים צעירים בגובה של מטר או שניים, אין להם את המראה של יער, הם עוד לא עושים צל לאנשים, אבל יש לנו את הסבלנות", הוא מסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully