וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערב באו"ם: ארה"ב נגד סדאם

5.2.2003 / 15:30

מזכיר המדינה יציג ראיות האמורות לספק צידוק למתקפה; יטען: לבגדד קשרים עם אל קאעדה; בריטניה: הברית בין עיראק לארגון הטרור כשלה מסיבות אידיאולוגיות; סדאם חימש נשים וכורדים

מזכיר המדינה האמריקאי, קולין פאוול, יציג היום במועצת הביטחון של האו"ם את הראיות החותכות, לכאורה, המוכיחות שנשיא עיראק, סדאם חוסיין, ממשיך להסתיר נשק להשמדה המונית. פאוול יתמקד בדבריו בחשיפת מידע המוכיח כי עיראק עדיין מחזיקה בהסתר מצבורי נשק לא קונבנציונלי.

הנשיא התורן של האיחוד האירופי, ראש ממשלת יוון קוסטאס סימיטיס, קרא אחר הצהריים, כשעתיים לפני נאום פאוול, לעיראק לציית באופן מלא לדרישות פקחי האו"ם. סימיטיס הזהיר את בגדד כי "תישא בתוצאות אם לא תפעל בהתאם".

גורמים בכירים דיווחו לסי.אן.אן על מספר עדויות שיוצגו: צילומי לוויין של חומרים המוברחים מאתר חשוד, לפני הגעת פקחי האו"ם לבצע בו בדיקות (עולה בקנה אחד עם הדו"ח הבריטי הקובע כי עיראק מצותתת לפקחים); שיחות שיורטו בו מדברים גורמים עיראקים על הסתרת עדויות מהפקחים והכנת מדענים מקומיים לתחקור אנשי האו"ם; דו"חות מודיעין המפרטים ייבוא פריטים אסורים לעיראק עד החודש האחרון.

מזכיר המדינה האמריקאי יציג את המידע במצגת מולטימדיה שתכלול צילומי וידאו, שיקופיות והקלטות אודיו. ראש הסי.איי.איי, ג'ורג' טנט, ילווה את פאוול במהלך נאומו. לטענת בכיר במחלקת המדינה האמריקאית, נוכחות טנט נועדה להעניק אמינות לדבריו.

נאומו של פאוול, שיחל ב-17:30 שעון ישראל (10:30 שעון ניו יורק), צפוי להימשך כשעה וחצי. לאחר מכן יקבל כל נציג של 15 חברי מועצת הביטחון רשות לדבר במשך 6-8 דקות. בתום הנאומים יישא דברים גם שגריר עיראק באו"ם, מוחמד אלדורי, שיישב במהלך הישיבה לצדו של שר החוץ הבריטי, ג'ק סטראו.

פאוול לסדאם: תוכיח

בנאומו יציג פאוול גם מידע לפיו משטרו של סדאם חוסיין מקיים שותפות רשמית עם רשת הטרור של אל קאעדה. בממשל האמריקאי התלבטו איזה דגש לתת למידע על קשריה של עיראק עם ארגונו של אוסאמה בן לאדן. מקורבים לפאוול ציינו כי פרסום העדויות יחזק את הצידוק לפעולה צבאית נגד עיראק, אך אחרים הטילו ספק לגבי היכולת לבסס את הטענה בעזרת המודיעין הקיים.

בניגוד לעמדת ארה"ב, עולה מדו"ח בריטי סודי שפורסם היום בבי.בי.סי, כי אין כיום קשרים בין בגדד לאל קאעדה. המסמך, שנכתב לפני כשלושה שבועות בידי אנשי המודיעין הבריטי, טוען כי הברית בין ארגון הטרור למשטר העיראקי נכשלה בשל חילוקי דעות אידיאולוגיות. ואולם, ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, המשיך לטעון גם היום כי קיימות עדויות לקשרים בין סדאם חוסיין לאל קאעדה, אולם לא ברור "עד כמה רחוק הם הגיעו". בלייר אמר לפרלמנט כי לא ראה את המסמך, וניסה להמעיט מחשיבותו.

סדאם חוסיין הכחיש אמש שוב, בראיון לערוץ 4 הבריטי, כי ארצו מחזיקה בנשק להשמדה המונית, או מקיימת קשרים עם ארגון אל קאעדה. "לו היו לנו קשרים עם אל קאעדה והיינו מאמינים בהם, לא היינו מתביישים להודות בכך", אמר חוסיין לפעיל השלום והעיתונאי טוני בן. חוסיין טען שאת המלחמה מקדמים תומכיה של "הישות הציונית" בארה"ב, ורצונה של ארה"ב להשתלט על הנפט. בסי.אן.אן דווח כי בתגובה להכחשות סדאם חוסיין, אמר אתמול פאוול לשליט העיראקי: "תוכיח את זה".

כמיליון אזרחים עיראקיים אומנו בלחימה

כתבי "הארץ" שלמה שמיר (ניו יורק) ושרון שדה מוסיפים:

אחרי שנתיים בהן אומנו כמיליון אזרחים עיראקים בלחימה בסיסית, מחלקת עיראק נשק לאזרחים רבים ומעודדת אותם להחזיקו בבתיהם. ה"וושינגטון פוסט" דיווח היום כי אזרחים רבים באזורים כפריים ובבגדד עצמה מחזיקים בבתיהם רובה אחד לפחות. עיראק מקווה שבמקרה חירום יהוו האזרחים את קו ההגנה האחרון של המדינה.

במסגרת התוכנית לחימוש האוכלוסייה ניתנו כלי נשק לנשים, לתלמידות בית ספר ואף לבני המיעוט הכורדי. לדברי ממשלת עיראק, כ-7 מיליון אזרחים אומנו בנשק, אך במערב מעריכים שאומנו כמיליון בלבד.

מקורות בממשל עיראק אמרו שהם מצפים מאזרחים להשתתף בלוחמה עירונית נגד חיילי ארצות הברית, ולירות עליהם מתוך דירותיהם. המקורות הביעו תקווה שלוחמה אזרחית תוכל להכניע את ארצות הברית, למרות עליונותה הטכנולוגית והאווירית. אולם מפקדים בצבא ארצות הברית ובצבאות מערביים אחרים מעריכים, שרק אזרחים מעטים ישתתפו בלחימה. אתמול זימנו רשויות עיראק עשרות אלפי אזרחים, שאומנו בנשק למצעד אתמול בעיר מוסול, בהפגנת הכוח הגדולה ביותר בעיראק מזה חודשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully