וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלוקות והמחווה לפלסטינים: מאחורי המגעים עם ארה"ב על הבניה בהתנחלויות

עודכן לאחרונה: 11.8.2021 / 23:13

בכירים ישראלים המעורים בפגישות שערכו יועציו של בנט בוושינגטון סיפרו כי המסר שהעבירה ישראל לאמריקנים היה ברור - למרות ההתנגדות, אנו מחדשים את קידום הבניה ביו"ש, אך בצורה מרוסנת. לכך קדמו שורת פשרות, לבטים והחלטות. מאחורי הקלעים של המגעים עם ארה"ב

בשבוע שעבר הגיעו היועץ לביטחון לאומי הנכנס איל חולתא ושמרית מאיר, היועצת המדינית של ראש הממשלה נפתלי בנט, לפגישות בבית הלבן ובמשרד החוץ בוושינגטון. אחד הנושאים שנידונו היה הבניה בהתנחלויות. בכירים ישראלים אמרו כי המסר הישראלי באותן פגישות היה - אנחנו עומדים לחדש את קידום תכניות הבניה בהתנחלויות, אבל נעשה זאת בצורה מרוסנת והגיונית.

בעשרת החודשים האחרונים מועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי לא כונסה. המשמעות הייתה הקפאה לא רשמית של הליכי התכנון והבניה בהתנחלויות. בתחילה נבע הדבר מהעימות הפוליטי בין ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לבין שר הביטחון בני גנץ. אך מאז חודש ינואר האחרון הסיבה לכך הייתה רצון של נתניהו להימנע מעימות עם נשיאר ארצות הברית ג'ו ביידן.

יועציו של בנט אמרו לבכירי הבית הלבן ומשרד החוץ בוושינגטון שכל ההחלטות על קידום תכניות בניה בהתנחלויות ייקבעו רק על פי צרכים שנובעים מגידול טבעי ולא כחלק ממהלך שנועד לקבוע עובדות בשטח. הם הבהירו כי הבניה תיעשה בצורה שלא תהפוך הגעה להסדר קבע עתידי בין ישראל לפלסטינים לקשה יותר או בלתי אפשרית.

עץ אפרים, שומרון, 10 ביוני 2020. ראובן קסטרו
ייקבעו רק על פי צרכים שנובעים מגידול טבעי ולא כחלק ממהלך. בנייה בהתנחלות עץ אפרים/ראובן קסטרו

"ממשל ביידן יודע שאנחנו הולכים לבנות בהתנחלויות. אנחנו יודעים שהם לא אוהבים את זה ומתנגדים לזה אבל שני הצדדים לא רוצים להגיע לעימות בנושא", אמר בכיר ישראלי שמעורה בשיחות עם האמריקנים.

בכירי ממשל ביידן אמרו ליועציו של בנט כי הם מצפים מישראל לבצע צעדים חיוביים בשטח כלפי הפלסטינים, לסייע לייצוב הכלכלה הפלסטינית וכן להימנע ממהלכים כגון הריסת פנים, פינוי פלסטינים מבתיהם והקמת מאחזים בלתי חוקיים חדשים.

האמריקנים גם העלו את הסוגיה של אלימות מתנחלים נגד פלסטינים. בכיר ישראלי ציין כי יועציו של בנט הבהירו כי ההנחיה של ראש הממשלה לצבא היא לגלות אפס סבלנות לאלימות של מתנחלים כלפי פלסטינים וכי הנושא יטופל ברצינות.

1,000 יחידות דיור עבור פלסטינים בשטח C

כמו כן, הוחלט שבמקביל לקידום תכניות לבניית 2,200 יחידות דיור בהתנחלויות בגדה המערבית, יינתנו אישור בנייה ל-1,000 יחידות דיור עבור פלסטינים בכמה כפרים ועיירות פלסטיניות בשטח C בגדה המערבית בו ישראל מחזיקה בסמכויות התכנון והבניה. ישראל לא אישרה תכניות בניה לפלסטינים בשטח C כבר שנים רבות ובמהלך נועד גם לשמש כמחווה כלפי הפלסטינים וגם כאיזון להחלטה על הבניה בהתנחלויות.

שר הביטחון בני גנץ נפגש ביום שני עם ממלא מקום השגריר האמריקני מייקל רתני ועידכן אותו על הכוונה לאשר את תכניות הבניה בהתנחלויות ולתת אישורי בניה לפלסטינים. אתמול עידכנה לשכת ראש הממשלה את הבית הלבן לגבי המהלך כדי שהממשל לא יופתע מהפרסומים בתקשורת הישראלית.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, 11 באוגוסט 2021. רויטרס
לשים את הנושא מאחור לפני הפגישה עמו. ביידן/רויטרס

בכירים ישראלים ציינו כי בימים האחרונים התקיימו דיונים בין לשכת ראש הממשלה ללשכת שר הביטחון לגבי כינוס מועצת התכנון של המנהל האזרחי. ההתלבטות בדיונים הייתה האם לכנס את המועצה לפני פגישת בנט עם הנשיא ביידן ואיזו היקף של תכניות בניה בהתנחלויות לאשר.

ההחלטה שנפלה הייתה לא להמתין ולכנס את מועצת התכנון לפני נסיעת בנט לוושינגטון. בכיר ישראלי אמר שבישראל רצו לסיים את נושא אישור תכניות הבניה מוקדם ככל האפשר לשם אותו מאחוריהם לפני הפגישה עם ביידן. אישור התכניות אחרי הפגישה עם ביידן היה עלול להתפרש בבית הלבן כפגיעה בנשיא, אמר בכיר ישראלי.

שר החוץ האמריקני: הסכמי הנורמליזציה הם לא תחליף לעיסוק בנושא הפלסטיני/צילום: רויטרס

סוגיית הבניה בהתנחלויות היתה אחד ממוקדי המתיחות הגדולים ביותר בין נתניהו לבין הנשיא אובמה. העימות בנושא הגיעו לשיאו בדצמבר 2016 כאשר אובמה לא הטיל וטו על החלטת מועצת הביטחון שקבעה כי ההתנחלויות אינן חוקיות.

במהלך כהונת טראמפ הבנייה בהתנחלויות גדלה ביותר מ-150% בהשוואה למספר תכניות הבניה שאושרו בקדנציה השנייה של אובמה. מ-10,000 יחידות דיור בכהונה השניה של אובמה ל-26 אלף יחידות דיור בכהונת טראמפ. רוב תכניות הבניה שאושרו במהלך כהונת טראמפ היו בהתנחלויות המבודדות בעומק הגדה המערבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully