וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד נפגש עם מקבילו במרוקו: "נקדם יחסי שלום נורמליים"

עם נחיתתו בביקור הרשמי הראשון זה 20 שנה שר החוץ נפגש עם מקבילו המרוקאי נאסר בוריטה. זאת, לאחר שהמדינות חידשו את היחסים בדצמבר 2020, כחלק מהסכם משולש עם ארה"ב תחת ממשל טראמפ. "עבור מאות אלפי ישראלים מרוקו היא חלק מהזהות שלהם, הם יבואו כבני משפחה", אמר לפי

בווידאו: שר החוץ לפיד בביקור רשמי ראשון אחרי 20 שנה במרוקו/צילום: ברק רביד

שר החוץ יאיר לפיד נחת היום (רביעי) ברבאט בירת מרוקו כדי לחנוך את הנציגות הישראלית במדינה. זהו ביקור רשמי ראשון של שר חוץ ישראל במדינה מזה יותר מ-20 שנה. לאחר שנחת נפגש לפיד עם מקבילו המרוקאי נאסר בוריטה.

"עבור מאות אלפי ישראלים מרוקו היא חלק מהזהות שלהם. הם לא יבואו לכאן כתיירים אלא כבני משפחה", אמר לפיד בהצהרה שמסר מרבאט. "אנחנו מודים למלך מוחמד השישי שחזונו אפשר לנו להיות כאן. ראש הממשלה נפתלי בנט אמר לי שהוא מקנא בי שאני נוסע למרוקו וביקש ממני להגיד שהוא יגיע בקרוב", הוסיף.

לפיד המשיך ואמר כי "השלום והחברות העתיקה הזו, מוחזרת בידי אנשים שיודעים לחשוב מחדש על סכסוכים ישנים. בראש ובראשונה, בידי הוד רוממותו המלך מוחמד השישי, בידי החזון והאומץ שלו. אנחנו אסירי תודה לו. ההסכמים שעליהם נחתום יביאו למדינות שלנו חדשנות והזדמנויות שהילדים שלנו והילדים שלהם אחריהם יהנו מהם שנים רבות אחרי שלא נהיה כאן. אנחנו לא פוליטיקאים טובים היום, אדוני השר, אנחנו הורים טובים".

שר החוץ של מרוקו אמר בהצהרה המשותפת כי "הקמנו חמש קבוצות עבודה כדי לקדם את היחסים. חתמנו על שלושה הסכמים חדשים היום ויש עוד הסכמים שייחתמו בקרוב. היחסים עם ישראל שואבים חלק מכוחם מהקהילה המרוקאית בישראל. המלך רוצה לקדם את היחסים כדי שיהיו יחסי שלום נורמליים".

ביקור שר החוץ, יאיר לפיד במרוקו 11 באוגוסט 2021. שלומי אמסלם, משרד החוץ
לפיד יחד עם שר החוץ בוריטה, היום/משרד החוץ, שלומי אמסלם
ביקור שר החוץ, יאיר לפיד במרוקו 11 באוגוסט 2021. שלומי אמסלם, משרד החוץ
לפיד במרוקו, היום/משרד החוץ, שלומי אמסלם

הוא התייחס לסוגייה הפלסטינית ואמר: "דנו במצב במזרח התיכון. המלך אמר כבר בעבר שצריך לצאת מהקיפאון בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים על בסיס פתרון שתי המדינות. המלך הדגיש תמיד שצריך לשמור על ירושלים כקדושה לשלוש הדתות. יש להתחיל ולפעול לבניית אמון בין הצדדים ולשמור על הרגיעה. אנחנו קוראים לחידוש המו"מ הישיר בין ישראל לפלסטינים".

מחר יחנוך שר החוץ את הנציגות הדיפלומטית הישראלית ברבאט שנפתחה לפני כמה חודשים. לאחר מכן, ייסע לקזבלנקה שם יפגוש את נציגי הקהילה היהודית וכן ישתתף בכנס כלכלי. לפני המראתו חזרה לישראל, יקיים לפיד מסיבת עיתונאים עם נציגי התקשורת המרוקאית.

יחד עם לפיד, טסו למרוקו השר מאיר כהן שהינו יליד העיר מוגדור שבמדינה. יו"ר ועדת החוץ וביטחון רם בן-ברק הצטרף גם הוא לנסיעה. בן-ברק היה מעורב כאזרח פרטי במגעים הראשונים לחידוש היחסים בין ישראל למרוקו במהלך 2017. הוא קיים אז כמה שיחות חשאיות עם שר החוץ בוריטה והשליח האמריקני ג'ייסון גרינבלאט. לנסיעה הצטרף גם הזמר שמעון בוסקילה.

בדצמבר שנה שעברה חידשו ישראל ומרוקו את היחסים הדיפלומטיים ביניהן, שנותקו בעקבות פרוץ האינתיפאדה השניה בשנת 2000. חידוש היחסים היה חלק מהסכם משולש עם ארצות הברית, במסגרתו הכיר ממשל טראמפ בריבונות מרוקו על חבל הסהרה המערבית הכבוש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully