וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקור רשמי ראשון אחרי 20 שנה: לפיד המריא למרוקו

עודכן לאחרונה: 11.8.2021 / 7:17

לפיד יחנוך ברבאט את הנציגות הישראלית, כשר החוץ הישראלי הראשון שמגיע למדינה הצפון אפריקנית מזה שני עשורים. זאת, לאחר שהמדינות חידשו את היחסים הדיפלומטיים בדצמבר 2020, כחלק מהסכם משולש עם ארה"ב תחת ממשל טראמפ. לפיד צפוי להיפגש עם מקבילו המרוקאי ושרת התיירות

שר החוץ יאיר לפיד המריא הבוקר (רביעי) לרבאט בירת מרוקו כדי לחנוך את הנציגות הישראלית במדינה. מדובר בביקור רשמי ראשון של שר חוץ ישראל במדינה מזה יותר מ-20 שנה.

בדצמבר שנה שעברה חידשו ישראל ומרוקו את היחסים הדיפלומטיים ביניהן, שנותקו בעקבות פרוץ האינתיפאדה השניה בשנת 2000. חידוש היחסים היה חלק מהסכם משולש עם ארצות הברית, במסגרתו הכיר ממשל טראמפ בריבונות מרוקו על חבל הסהרה המערבית הכבוש.

יאיר לפיד, במהלך הצהרתו בפתח ישיבת הסיעה 5 ביולי 2021. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
שר החוץ הישראלי הראשון שינחת במרוקו אחרי 20 שנה. לפיד/פלאש 90, אולבייה פיטוסי

שר החוץ הישראלי האחרון שקיים ביקור בילטרלי רשמי במרוקו היה דוד לוי בשנת 1999. בשנת 2003, לאחר ניתוק היחסים הדיפלומטיים, ביקר שר החוץ סילבן שלום במדינה כדי להשתתף בוועידה כלכלית בינלאומית, אולם לא היה מדובר בביקור רשמי.

לפיד ייפגש היום עם שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה במשרד החוץ ברבאט. כמו כן, הוא צפוי להיפגש עם שרת התיירות של מרוקו. ביום חמישי יחנוך לפיד את הנציגות הדיפלומטית הישראלית ברבאט שנפתחה לפני כמה חודשים. לאחר מכן, ייסע לקזבלנקה שם יפגוש את נציגי הקהילה היהודית וכן ישתתף בכנס כלכלי. לפני המראתו לישראל ביום חמישי, יקיים לפיד מסיבת עיתונאים עם נציגי התקשורת המרוקאית.

המראת המשלחת הישראלית בראשות מאיר בן שבת עם ג'ראד קושנר לרבאט, מרוקו, 22 בדצמבר 2020. סיון פרג', אתר רשמי
המראת המשלחת הישראלית למרוקו בראשות מאיר בן שבת דצמבר 2020/אתר רשמי, סיון פרג'

יחד עם לפיד, טסים למרוקו השר מאיר כהן שהינו יליד העיר מוגדור שבמדינה. יו"ר ועדת החוץ וביטחון רם בן-ברק הצטרף גם הוא לנסיעה. בן-ברק היה מעורב כאזרח פרטי במגעים הראשונים לחידוש היחסים בין ישראל למרוקו במהלך 2017. הוא קיים אז כמה שיחות חשאיות עם שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה והשליח האמריקני ג'ייסון גרינבלאט.

במהלך ביקורו של לפיד צפויות ישראל ומרוקו לחתום על כמה הסכמי שיתוף פעולה בתחומים כלכליים וכן לדון בסוגיית המאבק בקורונה.

המרוקאים חששו בחודשים הראשונים לכהונת ממשל ביידן, כי הנשיא האמריקני יבטל את החלטת קודמו להכיר בסהרה המערבית כחלק ממרוקו. הדבר גרם להם להמתין עם המשך קידום היחסים עם ישראל, אך כפי שפורסם בוואלה! ממשל ביידן החליט לא לבטל את החלטת טראמפ - והדבר גרם למומנטום מחודש ביחסים בין המדינות.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נפגש עם ראש ממשלת עיראק בבית הלבן, 27 ביולי 2021. אוולין הוקשטיין, רויטרס
המרוקאים חששו שיבטל את החלטת טראמפ להכיר בסהרה המערבית כחלק ממרוקו. הנשיא ביידן/רויטרס, אוולין הוקשטיין

בשבועות האחרונים החלו טיסות ישירות בין ישראל לבין מרוקו. בשלב זה מתקיימות שלוש טיסות בשבוע וההערכה היא שתוך כמה חודשים תתקיים טיסה בין המדינות פעם ביום.

לפני כמה שבועות הגיע לישראל מטוס של חיל האוויר המרוקאי, כשעליו צוות של היחידה ללוחמה בטרור של צבא מרוקו כדי להשתתף בתרגיל בינלאומי שהתקיים בישראל. מדובר בפעם הראשונה מזה למעלה מ-20 שנה שחיילים מרוקאים ביקרו בישראל ובפעם הראשונה אי פעם שהשתתפו בתרגיל צבאי בישראל.

כמה ימים לאחר מכן, ביקר ראש רשות הגנת הסייבר של ישראל יגאל אונה ברבאט וחתם על הסכם שיתוף פעולה בתחום הסייבר. המרוקאים פרסמו את החתימה על ההסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully