וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"להכיל את המתים": הממשלה עושה קולות של עבודה - אך גוררת אותנו לסגר

עודכן לאחרונה: 11.8.2021 / 7:45

ההודעה הפומפוזית על המלצות חדשות לקבינט הקורונה התקבלה באכזבה במשרד הבריאות. אחרי שפרופ' אש ביטא את דרישות המשרד בפומבי, בנט נדחק לפינה ונאלץ להכריז על צעדים מעורפלים וחסרי משמעות. ברגע הקריטי ביותר למאבק במגיפה, הפער בין הממשלה לאנשי המקצוע מגיע לשיאו

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש הכניס את ראש הממשלה נפתלי בנט והשרים לפינה שיתקשו לצאת ממנה. בשידור חי, אמר ביום שני כי משרד הבריאות מתכוון להמליץ לקבינט להרחיב את הגבלות הקורונה להתקהלות ולהחיל תו סגול, הגבלות אליהן מתנגדים בתוקף בנט ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי, ואף הורידו אותן מהשולחן בדיונים פנימיים. המהלך של משרד הבריאות הדגים את הפער המתעצם בין הממשלה לבכירי המשרד שאמון על בריאות ושלום הציבור.

אחרי ההכרזה של אש, ראש הממשלה היה חייב להוציא הודעה משלו ולהבהיר מה על סדר היום לקראת קבינט הקורונה, אך אם מסתכלים היטב בהודעה שיצאה - ישנן יותר הקלות מהגבלות. 6,000 מאומתים ביום, יותר מ-350 חולים קשים, עשרות מתים בכל יום והממשלה החליטה דווקא להקל ולעקוף את כל המלצות המשרד.

אכיפת תקנות הקורונה של פקחי החברה לביטחון של עיריית ראשון לציון בקניון הזהב 10 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
אכיפת תקנות הקורונה בקניון הזהב בראשון לציון, אתמול/ראובן קסטרו

התו הסגול, מונח מכובס להגבלת התקהלויות, מכריע כמה אנשים יכולים להיות בו זמנית בחלל סגור, בין אם בהופעה ובין אם בקניון. אלו הן ההגבלות הקשות ביותר שמטילים רגע לפני שסוגרים את המשק. מבחינת משרד הבריאות אין ברירה אלא להטיל אותן, אך מבחינת משרד הכלכלה וראש הממשלה - כנראה שיש עוד מקום לניסוי וטעייה.

כמו כן, על אף שהוחלט להחיל את התו הירוק על כל הגילים ובכל מקום, מלבד מסחר שלגביו קיימת בעיה משפטית - בהודעה החריגו ללא הסבר את גילאי 3-0. מבחינה אפידמיולוגית ידוע כי גם בגילים אלו אפשר להדביק ולהידבק ואף להיות מפיצי על, כך שההחרגה קשורה, ככל הנראה, בעלותן היקרה של הבדיקות המהירות וכן ההחלטה הקשה עבור פקידי האוצר לאפשר בדיקות בחינם עד גיל 12. כלומר, למרות ההודעה הפומפוזית יש כאן למעשה הקלה בהנחיות.

אכיפת תקנות התו השמח באולם חתונות בהרצליה 21 ביולי 2021. ראובן קסטרו
הגבלות מעורפלות. אכיפת תקנות התו השמח באולם חתונות בהרצליה/ראובן קסטרו

בסוף הודעתו של בנט, פורט לגבי הגבלה נוספת, שנכתבה באופן מעורפל למדי - יש שיגידו שבאופן מכוון כדי לבטל ממנה את משמעותה. כך נכתב: "עוד הוחלט להמליץ כי באירועים בבתים פרטיים ודומיהם (שבהם לא חל תו ירוק) תיקבע מגבלת התקהלות כדלקמן: במקום סגור - עד 50 אנשים, במקום פתוח - עד 100 אנשים".

לכאורה, ההגבלה תמנע התקהלות באירועים פרטיים, אך רובם ככולם של האירועים המכילים יותר מ-50 משתתפים לא מתרחשים בבתים פרטיים, אלא בעסקים שחל בהם תו ירוק ללא הגבלה זו. ייתכן שאותה הגבלה מכוונת לסעודות ההמוניות בחגי תשרי המתקרבים, אך אם נהיה בסגר בתקופה הזו היא ממילא כבר לא תהיה רלוונטית. במסדרונות משרד הבריאות ניכרת אכזבה, אך טוענים שאולי בעזרת ההחרגה האחרונה יכלו לפחות לעלות לדיון את נושא התו הסגול - שלא התאפשר להם עד כה בישיבות הקבינט.

בווידאו: ראש הממשלה על החיסון השלישי/מערכת וואלה!

כך, אנחנו מגיעים לעוד דיון בקבינט הקורונה כשהפער בין המלצות המומחים לכוונות של מקבלי ההחלטות הולך וגדל. השרים ימשיכו לדבר על סגר כמוצא אחרון, אך לא יעשו דבר כדי למנוע אותו בעזרת הגבלות רכות יותר כמו הגבלת התקהלויות. את המחיר הגבוה שנשלם בחיי אדם ובמקומות עבודה בעקבות החלטות הממשלה קשה כרגע להעריך.

אנחנו נמצאים ברגע קריטי ביותר, אך גם כשכל הנורות האדומות מהבהבות - מקבלי ההחלטות סירבו עד כה לקחת אחריות, ובינתיים קוראים לנו "להכיל את המתים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully