וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות אינספור נפגעים ושנים של התחייבויות, שוב שכחו בממשלה את כביש הדמים

עודכן לאחרונה: 11.8.2021 / 11:58

ממשלות ישראל הבטיחו שוב ושוב להרחיב את קטע הדרך שבין צומת גולני ועפולה, שגבה את חייהם של 15 בני אדם תוך עשור - אך גם הצעת התקציב הנוכחית לא כללה את שדרוג הכביש, והתושבים מיואשים: "כל נסיעה - הימור על החיים". משרד התחבורה: תקצוב העבודות - תוך חודשים ספורים

הכביש מצומת גולני לעפולה, שראה בשש השנים האחרונות קרוב ל-200 תאונות דרכים ומספרים עצומים של נפגעים, לא יורחב - למרות שממשלות ישראל מתחייבות לעשות זאת זה יותר מעשר שנים.

רק בבוקר יום שני נפגעו באורח קל שישה בני אדם בתאונה ליד כפר תבור, ופונו על ידי אנשי מד"א שהוזעקו למקום לבית חולים. פקק שנמשך לאורך כמה קילומטרים במקום למשך יותר משעה, הזכיר, למי שהיה צריך עוד תזכורת, עד כמה מסוכן ובעייתי קטע הכביש הזה, שבו יש רק נתיב נסיעה אחד לכל כיוון.

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי מתחילת שנת 2016 ועד לפני חודש אירעו בקטע זה 174 תאונות עם נפגעים. באותן תאונות נהרגו שישה בני אדם, 35 נפצעו קשה ו-410 נפצעו קל. ממעקב עצמאי מאז אמצע שנת 2004, עולה כי ב-17 השנים האחרונות נהרגו בקטע זה 34 בני אדם, ממוצע של שניים בשנה.

כביש 65 בין צומת גולני לעפולה. אלי אשכנזי
עשור של הבטחות ממשלה להרחבת הכביש - ללא כיסוי. כביש 65/אלי אשכנזי

כביש מספר 65 הוא עורק תנועה ראשי ממישור החוף לגליל, הנמתח לאורך 90 קילומטרים. תחילתו במחלף קיסריה שעל כביש החוף במערב וסופו במחלף קדרים בגליל. עם השנים הורחב הכביש ולכל כיוון נסיעה נוסף עוד נתיב והוקמו גדר או חומה חוצצת בין כיווני הנסיעה. אלא שבקטע אחד, זה שבין צומת דברת למחלף גולני, נותר רק נתיב נסיעה אחד לכל כיוון. הרוב המכריע של התאונות הקטלניות בקטע הכביש הזה היו חזיתיות, כלומר: אלו תאונות שהיו נמנעות לו היו שני נתיבי נסיעה לכל כיוון, וגדר הפרדה באמצע.

כבר יותר מעשור שממשלות ישראל מתחייבות בפני תושבי האזור וראשי הרשויות המקומיות כי העבודות להרחבת הכביש יתוקצבו וייצאו לדרך. עד כה, כל ההבטחות האלו הופרו.

זירת התאונה הקטלנית בכביש 65. כבאות והצלה טבריה, אתר רשמי
חמש שנים, 174 תאונות עם נפגעים/אתר רשמי, כבאות והצלה טבריה

מעקב וואלה!: 15 הרוגים תוך עשר שנים בקטע של 19 ק"מ בלבד

  • אפריל 2011 - הרוג, בן 28 מכפר קאסם נהרג בין צומת נאעורה לצומת דברת כשהתהפך עם אופנועו.
  • אוגוסט 2011 - אב ובנו, איברהים (60) וסאלם (30) שחאדה מנצרת, נהרגו בהתנגשות חזיתית בקטע שבין צומת בועינה-נוג'ידאת לצומת עילבון.
  • ספטמבר 2011 - חוסיין חסן חמידי (55), אשתו פתחיה מוחמד סעוב (51) וקרובת משפחתם אטאר עלי סעוב (27) נהרגו בהתנגשות חזיתית בין צומת עילבון לצומת בועיינה-נוג'ידאת.
  • נובמבר 2011 - הרוגה בהתנגשות חזיתית בין נהגת מכונית פרטית ואוטובוס בצומת דבוריה.
  • יולי 2013 - הרוג בהתנגשות חזיתית בין משאית למכונית פרטית בין צומת דברת לצומת נעורה.
  • אוגוסט 2013 - רחל הלוי קרסו (54) משרונה נהרגה בהתנגשות חזיתית בין גבעת המורה לצומת נין.
  • ספטמבר 2014 - הולך רגל, בן 66 מטורעאן, נהרג כשחצה את הכביש מצפון למחלף גולני.
  • ינואר 2016 - טוראי ניב גלאם (20) נדרס למוות כשחצה את צומת אילניה.
  • מאי 2017 - מוחמד זועבי, תושב נאעורה בן 21, נהרג כשהתהפך עם האופנוע עליו רכב בקטע שבין אלון תבור לצומת נאעורה.
  • נובמבר 2018 - ויסאם חליל, בן 40 מבועינה נוג'ידאת נהרג ופצועה קשה, בהתנגשות שתי מכוניות ואוטובוס, ליד אילניה.
  • ינואר 2019 - הרוג בתאונה חזיתית בין הצמתים שיבלי ואום אל גאנם.
  • יוני 2021 - אדהם מוסא, בן 21 מבועיינה, נהרג בהתנגשות בין מכונית מסחרית ולמשאית בין אילניה לבית קשת.
ניצן פלג, ראש המועצה האזורית גליל תחתון בכביש 65 בין צומת גולני לעפולה. אלי אשכנזי
"גרירת רגליים" של המדינה בכל הנוגע לשדרוג הכביש. פלג/אלי אשכנזי

על פי כל ההבטחות וההתחייבויות, הרחבת הקטע הזה הייתה אמורה להיכלל בתקציב המדינה החדש. עבודות מקדימות בעלות עשרות מיליוני שקלים כבר החלו בשטח: דרכים צדדיות נסללו עבור המשאיות והטרקטורים, חפירות הצלה ארכיאולוגיות נעשו, תאורה זמנית הותקנה ועוד. כרגיל, הוצבו גם השלטים המוכרים שמבטיחים את ביצוע הפרויקט. "סליחה על אי הנעימות", נכתב שם, והובטח כי אותה אי נעימות תסתיים בחודש יוני 2023, אז אמור היה להסתיים הפרויקט.

אלא שבהצעת התקציב של הממשלה מתברר כי אותם 19 קילומטרים לא יטופלו גם הפעם. יתרה מכך, מאותו תקציב שהממשלה עומדת להביא לאישור הכנסת, עולה כי מחדרה צפונה לא יושקע ולו שקל אחד בשיפור מערכת הכבישים.

דרך המוות הישראלית

ניצן פלג, ראש המועצה האזורית הגליל התחתון, אמר שהוא וראשי רשויות שכנות כבר פנו למבקר המדינה נוכח מה שהוא מגדיר "גרירת רגליים" של המדינה בכל הנוגע לשדרוג הכביש. "שכחו את הכביש הזה", אמר פלג. "בקידום כבישי הצפון הממשלה לא תשקיע ולו שקל אחד בתקציב הקרוב. כבישי הצפון כבר לא עומדים בעומס הרב. קשה להאמין אבל יש היום פקקי תנועה באמצע היום בין עפולה לכפר תבור".

פלג קרא לשנות את הצעת התקציב לשנה הקרובה, כך שיתוקצב לפחות קטע אחד מכל שלושת חלקי הפרויקט העתידי, ולהשקיע בשנה הקרובה 200 מיליון שקלים, מתוך כ-830 מיליון הנחוצים לפרויקט כולו, ובשנתיים שלאחר מכן להשלים את הסכום הדרוש לסיום העבודות.

תושבי האזור הפגינו כמה פעמים נוכח הסכנות האורבות בכביש, וכעת יש ביניהם מי שקורא למחאה קולנית יותר. "הגיע הזמן שנראה תוצאות בשטח. קיבלנו כבר מספיק אמפתיה והבטחות", אמר שקד גולדמן מכפר תבור. כבר כמה שנים הוא פונה למשרדי הממשלה ותמיד זוכה להבטחות שהעבודות יצאו לדרך בקרוב. "לא ייתכן שבשנת 2021 עדיין צריך להמר על החיים בכל יציאה לנסיעה שגרתית ויום-יומית בציר המרכזי כביש 65, דרך המוות הישראלית", הוא אומר בתסכול.

תאונת דרכים קטלנית בכביש 65 - 19 נובמבר 2018. כבאות והצלה מחוז צפון, דוברות כב"ה
תאונה קטלנית בכביש 65, נובמבר 2018/דוברות כב"ה, כבאות והצלה מחוז צפון

גם בעמותת "אור ירוק" מחו נגד ההחלטה להוציא את העבודות לשדרוג הכביש מתקציב המדינה. "כבר מזמן היו צריכים לשפר את התשתית בקטע האדום והמסוכן בכביש 65. שנים רבות אנחנו זועקים ומתריעים שקטע הכביש האדום הוא כמו רולטה רוסית וכל נסיעה בו היא הימור על החיים", אמר ארז קיטה, מנכ"ל העמותה.

"למרות התחייבויות רבות בעבר, דבר לא נעשה לטובת שיפור בטיחות משתמשי הדרך, ולדאבון ליבנו גם אין כל תכנון או תקצוב לכך. התוצאה תהיה שעוד ועוד אנשים עלולים לשלם בחייהם בכביש ישן, ללא מעקה הפרדה וללא שוליים תקניים - כביש שבעיות התשתית בו זועקות לשמיים", הוא הוסיף. "הנתונים חדים וברורים וכולם יודעים שייהרגו אנשים בכביש, אז מדוע לחכות לעוד הרוגים ורק אז לשפר את התשתית? עוד היום חייבים להעביר לנתיבי ישראל את הכסף לטובת שיפור התשתית בכביש האדום והפיכתו לבטוח, כדי למנוע מעוד משפחות לשכול את היקרים שלהן בקטע הכביש המסוכן".

משרד התחבורה: "תקצוב העבודות - תוך חודשים ספורים"

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי על פי תכנית המשרד "שדרוג כביש 65 יתוקצב, יחד עם דרכים נוספות, עם השלמת השלב השני של התכנית האסטרטגית לדרכים של משרד התחבורה, בעוד חודשים ספורים".

עוד נמסר כי "תקצוב השלב השני של התכנית מבוצע בהתאם לסיכום עם משרד האוצר, על שריון תקציב משמעותי למימוש התכנית האסטרטגית של המשרד בשנים הקרובות. עד להשלמת התכנית האסטרטגית, תוקצבה תכנית גישור לתחום הדרכים, שעיקרה תוספת נתיבי תחבורה ציבורית בינעירוניות".

ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן) מסרה כי : "כחברה בוועדת כספים ונציגת הצפון בכנסת אני מחויבת באופן עמוק לשיפור התשתיות בצפון. לא ייתכן שבמרכז הארץ ישנם תקצובים חדשים, בעוד כביש 65 נותר כשהיה לפני 20 שנה וממשיך לגבות חיי אדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully