וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בידוד לתלמידים וניידות חיסון בבתי הספר: המחלוקות לקראת פתיחת שנת הלימודים

עודכן לאחרונה: 8.8.2021 / 7:39

נציגי משרדי החינוך והבריאות יציגו היום לרה"מ את המתווה לפתיחת שנת הלימודים שיכלול מערך בדיקות בערים אדומות וכתומות, ובדיקות סרולוגיות כדי לאתר מחלימים. המחלוקת העיקרית נוגעת למשך הבידוד: בחינוך דורשים שיקוצר ליומיים, ובבריאות מבקשים שבוע שלם

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון תציג היום (ראשון) בפני ראש הממשלה נפתלי בנט את המתווה המפורט של משרד החינוך לפתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. במשרד החינוך לא צופים התנגדות למתווה מצד גורמי משרד הבריאות ואומרים כי הוא גובש יחד עמם.

המתווה שיוצג נקרא "מודל השכבות", המתבסס על המתווה הקודם עליו עבדו במשרד - פתיחת שנת הלימודים כסדרה ב-1 בספטמבר בכל שכבות הגיל ובכל היישובים, ללא קפסולות. הפער המרכזי בין שני המשרדים, בנוגע לימי הבידוד במערכת החינוך, הוסר לפחות לבינתיים. פתרון הביניים שנמצא הוא שמשך ימי הבידוד בספטמבר יעמוד על שבעה ימים, כמו בשאר המשק, ובהמשך יתקצר ליומיים בכפוף להצלחת הפיילוט - שהחל היום בחברה החרדית.

בית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020. ראובן קסטרו
בית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020/ראובן קסטרו

לפי הפיילוט, המכונה "מודל שיבא", במידה ומתגלה תלמיד מאומת בכיתה הוא ייכנס לבידוד, בעוד ששאר התלמידים יערכו בדיקת PCR. בהתאם לתוצאות הבדיקה, מי שנמצא חיובי ייכנס גם הוא לבידוד ומי שנמצא שלילי יוכל לחזור ללמוד בכיתה תוך כדי שהוא ממשיך לערוך בדיקה יומית במשך שבוע ימים.

במהלך חודש ספטמבר, הפיילוט יתרחב אל מערכת החינוך של החברה הערבית, בה אין ימי חופש בחגי תשרי, ובתחילת אוקטובר הוא יחול על יתר תלמידי ישראל. גורם במשרד החינוך מסביר כי אין חשיבות רבה לקיצור תקופת הבידוד כבר בספטמבר, שכן בחודש זה יהיו רק תשעה ימי לימוד בשל החגים.

המתווה המלא כפי שיוצג מחר:

  • ביצוע בדיקות סרולוגיות מקדימות לאיתור התלמידים שהיו חולים סמויים, כדי שיוכלו לקבל פטור מבידוד. מדובר בדגימת דם המאפשרת לראות האם הילד חלה בקורונה בעבר והחלים.
  • בדיקות אנטיגן שיבוצעו לכלל התלמידים שעדיין לא חוסנו או לא התגלו כחולים מאומתים ב-30 וב-31 באוגוסט. מדובר בבדיקות מהירות שיבוצעו על חשבון המדינה. תלמידים שיימצא כי היו חיוביים בעבר יקבלו תו ירוק שיקנה להם פטור מבידוד.
  • בערים הכתומות והאדומות יפעילו את התוכנית מגן חינוך - בדיקות לכל התלמידים וצוותי ההוראה אחת לשבוע במטרה צמצום ההידבקות התוך-בית ספרית.
  • מודל הבידוד - קיצור ימי הבידוד ליומיים, בכפוף להצלחת הפיילוט בחברה הערבית והחרדית.
  • לכל מוסד יוקצה "נאמן חינוך" - שיהיה אחראי על ביצוע הפיילוט - שבע בדיקות יומיות על ידי התלמידים שנחשפו לחולה מאומת.
  • עידוד החיסונים בקרב התלמידים על ידי ההסברה.
  • פעולות לצמצום מגעים בערים הכתומות והאדומות שייעשו בשיתוף עם הרשויות המקומיות - לרווח את הכיתות, ככל הניתן, פיצול הפסקות.

עוד בוואלה!

התו הירוק חזר: איפה התקנות יחולו ומה לגבי ילדים? המדריך המלא

לכתבה המלאה
בווידאו: שרת החינוך מתייחסת לבדיקות הקורונה במערכת החינוך/צילום: ערוץ הכנסת

מתווה "מודל השכבות" של משרד החינוך מפורט היטב, מתחשב ברמת התחלואה העולה, וכן נותן מענה לצורך בלימודים פרונטליים בכל היישובים ובכל שכבות הגיל. זאת, לאחר שבשנה הקודמת הלימודים התקיימו בעיקר מרחוק, דבר שהותיר נזקים לימודיים ורגשיים אצל תלמידים רבים. עם זאת, למודל יידרשו תוספות תקציביות לא מבוטלות, בעיקר בשל הצורך בביצוע בדיקות קורונה מרובות.

מודל הרמזור יופעל שוב

בתוך כך, במשרד הבריאות אימצו את המתווה שהפעיל בית החולים לילדים ספרא, ויחזירו את מודל הרמזור לפעולה. מכיוון שילדי היסודי אינם זכאים לפי שעה להתחסן, המודל מתמקד בהם, ויתחיל בסקר סרולוגי נרחב לכל שכבות אלו עד לפתיחת שנת הלימודים, כדי לעמוד על מספר המחלימים בקרב התלמידים.

במערכת הבריאות טוענים שהמספר רב משידוע, היות וילדים רבים לא מפתחים סימפטומים למחלה. מטרת הסקר היא לצמצם את האוכלוסייה הרגישה להידבק, למרות שידוע כי גם מחלימים יכולים להידבק בשנית.

התלמידים בערים אדומות וכתומות ילמדו בכיתות קטנות יותר, ויעברו בדיקות PCR שבועיות, שיבוצעו על ידי פיקוד העורף. הבדיקות יאוחדו לאיגום מטושים, כך שכל המטושים של תלמידי הכיתה ייבדקו ביחד במטרה להקל על התהליך ולחסוך בכסף.

כיתה שבה הבדיקות ייצאו חיוביות תיכנס למסלול של בדיקות מהירות במשך שבוע. כל שבוע תלמידי הכיתה יתחילו את היום בבדיקה מהירה שעורכת כרבע שעה. את הבדיקות האלו גם צוות בית הספר יוכל לערוך בעצמו, ואפילו לאפשר לתלמיד שפוחד, להכניס את המטוש בעצמו. התלמיד המאומת יישלח מיד לביתו ויתר הכיתה תמשיך ללמוד.

יפעת שאשא ביטון. ראובן קסטרו
לא רוצה להפוך את החיסונים כתנאי לכניסה לבתי הספר. שאשא ביטון/ראובן קסטרו

תלמידי התיכון וחטיבות הביניים שיכולים להתחסן יוכלו ללמוד באופן רציף וללא בידודים, בתנאי שיותר מ-75% מתלמידי הכיתה יהיו מחוסנים. זאת, כדי שיהיה להורים ולתלמידים תמריץ להתחסן. בסוף השנה שעברה, בקרב תלמידי כיתות יא'-יב' שיכלו להתחסן, התמריץ הזה עבד באופן חלקי למדי, אך כשהגיעו הטיולים השנתיים ומסיבות סוף השנה, נראתה היענות מוגברת.

המחלוקת העיקרית בין המשרדים נסובה סביב משך הבידוד לתלמידים שבאו במגע עם חולה מאומת. במשרד החינוך מבקשים בידוד של 48 שעות בלבד, במהלכן התלמידים ואנשי הצוות שייחשפו לחולה קורונה מאומת יבצעו בדיקת קורונה אחת, ובמידה ותצא שלילית - יוכלו לחזור לשגרה. לעומת זאת, משרד הבריאות דורש תקופת בידוד רגילה של שבוע.

מחלוקת משמעותית נוספת היא בעניין עידוד החיסונים בבתי הספר. בעוד שבמשרד הבריאות מבקשים להביא ניידות חיסונים למערכת החינוך ובצורה זו לעודד חיסונים בקרב התלמידים, שרת החינוך לא רוצה לייצר לחץ על ההורים ולהפוך את החיסונים כתנאי לכניסה לבתי הספר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully