וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מוקד שינויי אקלים": יוון וטורקיה לא מצליחות לעצור את שריפות הענק

ביוון מתקשים לבלום את האש המתקרבת לאתונה, ונזירים פונו בכוח מאי הסמוך לבירה. "המצב קריטי ביותר", אמר רה"מ, אחרי שאדם ראשון נספה בשריפות. בטורקיה, האופוזיציה תקפה את ממשל ארדואן אחרי שנחשף כי נעשה שימוש רק בחלק קטן מתקציב השמירה על היערות. "סוג של בגידה"

אדם עומד בסמוך לשריפה הבוערת ליד אולימפיה, יוון, 5 באוגוסט 2021. רויטרס
אדם עומד בסמוך לשריפה ליד אולימפיה, יוון. 5 באוגוסט 2021/רויטרס

מאות כבאים נאבקים היום (שישי) בשריפה גדולה בפאתי אתונה, במקביל לעשרות דליקות נוספות המשתוללות ביוון. זאת בזמן שבטורקיה השכנה, הממשלה נתונה תחת לחץ גובר בשל הטיפול הכושל שלה באסון.

יוון וטורקיה נלחמות בשבוע האחרון בשריפות יער גדולות, אחרי גל החום הקשה ביותר שפקד אותן בעשרים האחרונים. גורמים רשמיים ומומחים אמרו כי אסונות הטבע האלו קשורים לאירועי מזג אוויר קיצוניים שהופכים לתכופים יותר בשל שינויי האקלים.

לפי סוכנות הידיעות AFP, טיוטת דוח של האו"ם מזהירה כי אזור הים התיכון, שאותו כינתה "נקודה מרכזית של שינויי האקלים", ייפגע מגלי חום עזים יותר, בצורות ושריפות מוגברות כתוצאה מהעלייה בטמפרטורות.

ממשרד הבריאות היווני נמסר כי גבר בן 38, שגר בעיירה מצפון לאתונה שנפגעה מלהבות הענק, מת בבית החולים לאחר שנפגע ממוט חשמל בעת שנסע על קטנוע. מדובר בקורבן הראשון כתוצאה מהשריפות ביוון.

בווידאו: גל שריפות ביוון/צילום: רויטרס

במהלך הלילה, כבאים מצרפת הגיעו ליוון כדי לסייע לצוותי הכיבוי המקומיים, כשגם ישראל, שווייץ, שבדיה ורומניה אמורות לשלוח גיבוי נוסף.

"המדינה שלנו נמצאת במצב קריטי ביותר", אמר אתמול בערב ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס, ששם שישה מתוך 13 מחוזות המדינה תחת כוננות גבוהה. "אנחנו מתמודדים עם תנאים חסרי תקדים אחרי שכמה ימים של גל חום הפכו את המדינה לחבית אבק שריפה".

כ-30 קילומטרים מצפון לאתונה, שריפה עזה כילתה שטחים עצומים של יערות אורנים, גרמה לפינוי כפרים נוספים במהלך הלילה ומילאה בעשן סמיך ומחניק את בירת יוון. בשל השריפות, חלק מכביש מהיר המקשר בין אתונה לצפון המדינה נסגר כאמצעי זהירות.

סגן השר להגנה אזרחית, ניקוס הרדליאס, אמר כי מתוך 99 שריפות שפרצו ביום חמישי, 57 עדיין היו פעילות במהלך הלילה, בעיקר באי אוויה, שם נזירים שסירבו לעזוב את המנזרים שלהם פונו בכוח.

כ-80 כבאים מצרפת - צבאיים ואזרחיים - הגיעו ליוון אתמול בערב, לפי גורם צרפתי. דובר רשויות הכיבוי של יוון אמר כי צרפת אמורה לשלוח גם שני מטוסי כיבוי, כמו גם שבדיה, ורומניה תשלח 112 כבאים ו-23 כבאיות, בעוד ששוויץ תסייע בשלושה מסוקים. גם ישראל אמרה כי היא מתכננת לשלוח מטוס עם 15 כבאים וכמות גדולה של חומרים מעכבי בעירה.

כבאים נאבקים בשריפה סמוך לכפר אפידנס, מצפון לאתונה, יוון, 6 באוגוסט 20021. רויטרס
כבאים נאבקים בשריפה מצפון לאתונה. 6 באוגוסט 2021/רויטרס

בשל החום הקיצוני, הרשויות ביוון פרסמו איסור גורף על כל ביקור ביערות, בפארקים לאומיים או באתרי טבע עד יום שני לפחות. "אם עוד יש אנשים המטילים ספק בשינויי האקלים, תנו להם לבוא ולראות את עוצמת התופעה כאן", אמר ראש ממשלת יוון בעת שסקר את אתר ההריסות העתיק באולימפיה, מולדת המשחקים האולימפיים, המאויים אף הוא על ידי הלהבות.

השריפות גם אילצו את ממשלת מקדוניה הצפונית להכריז על מצב חירום בן 30 יום ומשרד ההגנה באלבניה השכנה אמר כי המצב "קריטי" בשל האיום על בתי הכפרים.

בטורקיה, 208 שריפות פרצו מאז 28 ביולי, ו-12 מהן עדיין בערו היום, לפי לשכת הנשיאות של טורקיה. שמונה בני אדם נספו בשריפות ועשרות נוספים אושפזו בבבתי חולים באזורי החוף הדרומים המדינה.

בתחילת השבוע, האש התקרבה בצורה מעוררת דאגה לעבר תחנת כוח שלחופי הים האגאי, ושבה מאוחסנים אלפי טונות של פחם. הממשלה אמרה לאחר ההשתלטות על האש כי בדיקה ראשונית העלתה שלא נגרם נזק משמעותי ליחידות המרכזיות במפעל.

הממשלה של של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מתמודדת עם לחץ גובר לאחר שהאופוזיציה הצביעה על דוח שהראה שנעשה שימוש רק בחלק קטן מהתקציב למניעת שריפות יער.

להבות ועשן עולים מהרים באזור מרמריס, טורקיה, 4 באוגוסט 2021. רויטרס
להבות ועשן באזור מרמריס, טורקיה. 4 באוגוסט 2021/רויטרס

מוראט אמיר, חבר מבפלגת האופוזיציה החילונית, אמר כי מינהל היערות השתמש רק ב-1.75% מכמעט 200 מיליון לירות טורקיות (23 מיליון דולר) שהוקצו למאבק בשריפות יער בששת החודשים הראשונים של השנה. הוא התייחס למספרים שצוינו בדוח של המינהל עצמו, שאותם הגיש בשאילתא בפרלמנט.

"אפשר לתאר את המצב הזה אפילו בתור בגידה", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית.

ארדואן ספג ביקורת נוקבת על כך שהגיב באטיות או שסירב להיענות לכמה הצעות לסיוע זר לאחר שחשף שלטורקיה אין מטוסי כיבוי מתפקדים. הממשלה, מצדה, הטילה את ההאשמה על איגוד התעופה של טורקיה, שלטענת ארדואן לא הצליח לשדרג את הצי שלו ואת הטכנולוגיה שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully