וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במושב שבלב הסערה רוצים להישאר חילונים: "אם יבואו חרדים יתחילו מריבות"

5.8.2021 / 12:17

בבוסתן הגליל מתגעגעים לשקט שמאפיין את המקום, שהופר מאז פורסם הסרטון בו נראה אחד התושבים מאיים על מתווכים שהציגו נכס לחובשי כיפות. הם מיהרו להתנער מהאמירות, אך סירבו לקחת אחריות והודו שקיים חשש מהדתה במושב: "אנחנו באמת בסדר עם יהדות, אבל היישוב חילוני"

במושב בוסתן הגליל היו רוצים לשכוח את שלושת הימים האחרונים שעברו עליהם, ולחזור לפסטורליה שמאפיינת את המושב הצפוני המנומנם זה 73 שנה. אם רק היה ניתן, הם היו מעדיפים להשיב את הגלגל לאחור, לפני הפצתו של סרטון ברשתות החברתיות בו נראה ונשמע תושב המושב "מתפוצץ" על מתווכים, שהציגו נכס ביישוב לשני יהודים חובשי כיפות שחורות.

בעקבות התקרית, עשרות דתיים הגיעו השבוע למושב והפגינו מול ביתו של כוכב הסרטון. המפגינים איימו להיות "הסיוט שלו", תוך שהם שרו לו שירים יהודיים מסורתיים. במקביל, הגבר בן ה-70 נחקר במשטרה בחשד לאיומים, אך בהמשך הוא שוחרר.

במושב טוענים שהתושב המדובר כעס בעיקר על כך שהאנשים שמופיעים עמו בסרטון שיקרו לו, לאחר שאמרו לו שהם באו לטייל במקום. לדברי אנשים במושב, הגבר הסתתר באזור סמוך, שמע את המבקרים מדברים על רכישת הנכס למטרות עסקיות וחלוקתו למספר צימרים, אותם ניתן יהיה להשכיר. במושב מספרים כי ייתכן שהגבר אפילו הקליט אותם.

מקרה מזעזע בבוסתן הגליל: אנחנו לא רוצים פה חרדים03.08.21/מערכת וואלה!

כך או כך, מסתמן שברקע הדברים בכל זאת מסתתרת חרדה לאיזון הדמוגרפי ביישוב, המונה כבר כ-1,300 תושבים. שכונות מסורתיות ודתיות בעכו הצמודה כבר נצמדות אל היישוב מדרום, ובמושב מספרים כי הייתה משפחה שעברה ליישוב והתחרדה. עוד מספרים על ניסיונות להקיף את היישוב בחוט עירוב, ועל ניסיונות שנהדפו לחזק את שירותי הדת במקום.

ועד היישוב והמועצה האזורית מטה אשר מיהרו להתנער מהאירוע החריג, והצביעו עליו כהתבטאות אישית אומללה של אותו תושב. "בסרטון צולם אדם פרטי שאינו מייצג את היישוב או המועצה", נמסר באופן רשמי, "הדברים שנאמרו הן על דעתו בלבד. מועצה אזורית מטה אשר היא מועצה רב-תרבותית, עם תושבים יהודים ומוסלמים, חילוניים ודתיים. איננו מקבלים לא את רוח הדברים ומגנים כל התבטאות אלימה או מפלה".

"בוסתן הגליל הוא יישוב חילוני", מדגישה יו"ר ועד המושב, אפרת הדרי לוי, "יחד עם זאת, יש לנו לא מעט משפחות מסורתיות, דתיות וגם שתי משפחות חרדיות. יש לנו בית כנסת שהוקם עם הקמת היישוב ב-1948 ושהורחב בשנה האחרונה, אז להגיד שאנחנו יישוב שמדיר דתיים זה ממש לא נכון".

בווידאו: תושב בוסתן הגלילך מגנה את הזעקה נגד החרדים/צילום: יואב איתיאל
אפרת הדרי לוי, יו"ר ועד מושב בוסתן הגליל. יואב איתיאל
"אנחנו מכבדים את התושבים הדתיים והחרדים שלנו". אפרת הדרי לוי/יואב איתיאל

היא מדגישה כי התושב המדובר אמנם לא רוצה שהיישוב יתחרד או יהפוך ליישוב דתי, אבל מציינת כי במקביל הוא כבר התנצל על הדברים שלו ועל הדרך שבה הוא אמר אותם. "אני לא יודעת מה נפל עליו, לא נכנסת לרקע האישי שלו ולא צריך להוציא את זה מההקשר", היא אומרת. "לנו כיישוב אין רקע, אנחנו מכבדים את מי שבא להתפלל בבית הכנסת ויש ביניהם גם כאלה שאינם תושבי היישוב שמגיעים מיישובים סמוכים. אנחנו מכבדים את התושבים הדתיים והחרדים שלנו".

עם זאת, הדרי לוי מודה כי גם היא מעדיפה כי מושב בוסתן הגליל יישאר חילוני. "אנחנו באמת בסדר עם היהדות, גם אם אני באופן אישי הייתי מעדיפה שהישוב הזה יישאר חילוני", היא חולקת. "פעם זה היה יישוב ותיק, שהיו בו בעיקר אשכנזים ותיקים, כולם הכירו את כולם וכולם היו בראש אחד. לא רק בבוסתן הגליל חווים את זה, מאז שיש את ההרחבות אז הדברים האלה משנים מאד את פני הקהילה שלנו. אנחנו מקבלים את השינויים בברכה, אבל אני מאמינה שגם אנשים ביישובים דתיים מעדיפים שהם יישארו דתיים ולא היו רוצים להפוך לחילוניים. מכאן ועד להתבטא כמו שהאיש התבטא - רחוקה הדרך".

אורי אונגר, תושב בוסתן הגליל. יואב איתיאל
"אנחנו רוצים לשמור על הצביון החילוני של היישוב". אורי אונגר/יואב איתיאל

"החיכוך הזה אינו משהו שאנחנו מכירים כאן", אומר לוואלה! בן המושב אורי אונגר בן ה-45, דור שלישי במושב, נשוי ואב לשתי בנות. "כן, יש חרדתיות, כי אנחנו לוקחים כדוגמא את מה שקרה ביבנאל ובכל מיני מקומות נוספים", הוא אומר. עם זאת, הוא מדגיש כי "בוסתן הגליל זה יישוב שהוקם על גרעין של עולים ממזרח אירופה, ומהכספים הראשונים שהיו להם הם בנו במרכז היישוב גן ילדים ומולו בית כנסת, שפועל מאז ועד היום, ושרק לפני כחודש סיימנו בו שיפוץ גדול".

לדברי אונגר, תמיד היו חובשי כיפות במושב החקלאי, כאלו שהיו גם חקלאים וגם דתיים. "תמיד הייתה פה זיקה לדת. לקראת אמצע שנות התשעים התחיל פה בליל תרבויות, והמקום עבר שינויים עם בני מושב כמוני שהתחתנו עם בנות עדות המזרח. אשתי למשל ממוצא מרוקאי, שהוריה דתיים והיא עצמה למדה באולפנה עד גיל 18", הוא אומר. "אנחנו מכבדי דת, והיום בבוסתן הגליל יש דתיים, יש חרדים ויש חילונים. נכון, אנחנו רוצים לשמור על הצביון החילוני של היישוב. אנחנו רוצים אבל לא כופים את זה. אם באים לפה דתיים שעומדים בסטנדרטים של היישוב - הם מתקבלים בזרועות פתוחות. אני אתמול ישבתי עם מספר חובשי כיפות פה שהם נגד הטררם וההפגנות שהיו".

"אופי היישוב זה דבר חשוב כאן", אומר חבר מושב אחר שביקש שלא להזדהות בשמו. "מי שלא מתאים לאופי של היישוב אנחנו לא מעוניינים בו, אני מניח שזה גם יהיה ההיפך. אם יבואו הנה יותר חרדים אז יתחילו פה מריבות, הם ימררו לנו את החיים ואנחנו להם וזה פשוט לא כדאי. זה לא יהיה טוב לאף צד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully