וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכאוס בלבנון: חיזבאללה מאבד שליטה, בישראל נערכים להסלמה בגבול

טל לב-רם

עודכן לאחרונה: 4.8.2021 / 23:04

במערכת הביטחון מעריכים כי חיזבאללה לא עומד מאחורי תקריות ירי הרקטות האחרונות, בניגוד לעמדה הרווחת על שליטת הארגון בשטח. עוד נשלל קשר בין הירי להסלמה הימית מול איראן. בהיעדר כתובת לאחריות ולאור התפרקותה של לבנון, בצה"ל נערכים להמשך אירועי הטרור לאורך הגבול

במערכת הביטחון סבורים כי חיזבאללה אינו עומד באופן ישיר או עקיף מאחורי תקריות הירי האחרונות שבוצעו מלבנון אל שטח ישראל, בהן ירי הרקטות שאירע היום (רביעי). זאת, בניגוד לעמדה הרווחת על מידת שליטתו של חיזבאללה בדרום לבנון. במערכת הביטחון קושרים קשר ישיר בין התפרקותה של המדינה השכנה להמשך חוסר היציבות הביטחונית לאורך הגבול, ובשל כך נערכים לכך שטרור מסוג זה לאורך הגבול יימשך בתקופה הקרובה.

בתוך כך, בישראל סבורים כי האירועים האחרונים מצביעים על מגמה לפיה חיזבאללה מתקשה לשלוט בשטח באופן מלא, ובתוך הוואקום שמשאיר גם צבא לבנון המתפרק באזור הסמוך לגבול - פעילי טרור פלסטינים מבצעים את הירי באופן עצמאי. ירי זה נעשה בניגוד לאינטרס של חיזבאללה המתנגד לו, בעוד במערכת הביטחון גם לא מזהים פעולות יעילות שחיזבאללה מבצע על מנת לעצור אותו.

בווידאו: תקיפות צה"ל בלבנון/עריכה: אביעד בללי

בצה"ל סבורים שמדובר בבעיית יכולת ושליטה של חיזבאללה, ולא בהתעלמות מכוונות מההסלמה לאורך הגבול. בין השאר, זו הסיבה המרכזית שבמערכת הביטחון לא ממליצים בשלב הזה לתקוף מטרות של חיזבאללה בתגובה לירי. בדילמות הניצבות בפני ישראל כיצד להגיב להמשך הירי ולשינוי המציאות בגבול, העמדה שהתקבלה בשלב הזה היא שלא לגבות מחיר ישיר מחיזבאללה או מפעיליו כתגובה לירי, על מנת שלא להידרדר להסלמה.

לפי עמדת מערכת הביטחון, אותם פלגים פלסטיניים כאמור אינם פועלים באופן סדור, ובכוונתם לחמם את הגבול הצפוני מטעם עצמם, ללא הוראות מהתארגנות ממוסדת. לפי ההערכות, הפלגים גם לא מקבלים הכוונה ישירה מצד חמאס, ופועלים ללא הוראה להפוך את גבול לבנון לקו עימות אלים נוסף כמו ברצועת עזה. יחד עם זאת, בצבא מעריכים כי קיימת סבירות גבוהה כי ניסיונות הירי לעבר ישראל ימשכו, ולכן לא שוללים אפשרות של פעולות מנע נגד אותם פעילים, בהתאם למודיעין שיהיה בידי צה"ל.

נפילת רקטה בסמוך לגבול ישראל לבנון, 4 באוגוסט, 2021. רויטרס
הנפילה באזור קריית שמונה, היום/רויטרס

הרטקות שנורו לעבר ישראל הבוקר גרמו לשריפה בשטח פתוח סמוך לקריית שמונה. אלו היו רקטות 122 מ"מ, קצרות טווח יחסית ונמצאות בתפוצה רחבה מאוד בדרום לבנון. צה"ל הגיב בירי ארטילרי של יותר ממאה פגזים לאורך כל גזרת לבנון מהים ועד לאזור הר דב בצד הלבנוני.

התגובה בשלב זה בעיקר נועדה להעביר מסר למדינת לבנון על כך שהיא נושאת באחריות למצב, בעוד צה"ל ירה באופן מכוון לעבר שטחים פתוחים על מנת שלא לפגוע באזרחים, ולא ירה על מטרות נקודתיות. מדובר בירי מאופק ומדוד מאוד, גם אם נרחב יותר מאשר תגובות הירי לאירועים האחרונים.

בעיה מרכזית הנובעת מתוקף הירי בידי הפלגים שלא מזוהים עם אף גורם ממוסד היא שאין לישראל ממי לתבוע אחריות, כשחיזבאללה יוצאת מהמשוואה ובלבנון אין ממשלה מתפקדת. מצב שמתחיל להידמות למצב ברצועת עזה.

הנזק לגשר הפיקוד של ספינת המרסר סטריט. ללא, צילום מסך
בישראל שוללים קשר בין הירי מלבנון להסלמה הימית מול איראן. הספינה שהותקפה בשישי/צילום מסך, ללא

במקביל, במערכת הביטחון שוללים קשר ישיר או עקיף בין ירי הרקטות היום להסלמה מול איראן בזירה הימית, או לאפשרות שמקרי ירי הרקטות האחרונים קשורים לניסיון של חיזבאללה או איראן לייצר משוואת תגובה חדשות לפעולות המיוחסות לישראל בסוריה.

למרות ההערכות שחיזבאללה לא מעורב בירי, במערכת הביטחון נערכים לכך שהמצב המתהווה לאורך הגבול, חוסר השליטה של צבא לבנון והכאוס הכולל במדינה - עלולים להוביל למציאות הסלמה שגם חיזבאללה, כך סבורים בישראל, אינו מעוניין בה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully