וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבנון מציינת שנה לאסון בביירות: "בני ערובה של מדינה רצחנית"

4.8.2021 / 12:04

12 חודשים חלפו מאז הפיצוץ בנמל שהרג יותר מ-200 איש והחריב חלקים נרחבים בעיר, ואף אחד לא עמד לדין. החקירה תקועה, וללא ממשלה הסיוע הבינלאומי לא מגיע. "עדיין לא שכחנו, זו שעה של כעס, עצב", אמר אחד התושבים. מקרון הבטיח 100 מיליון אירו, האפיפיור יגיע לביקור

A picture taken with a drone shows a general view of the site of the Aug. 4, 2020 explosion in Beirut's port, after almost a year since the blast, Lebanon August 2, 2021. Picture taken August 2, 2021. REUTERS/Imad Creidi NO ARCHIVES. NO RESALES.. רויטרס
A picture taken with a drone shows a general view of the site of the Aug. 4, 2020 explosion in Beirut's port, after almost a year since the blast, Lebanon August 2, 2021. Picture taken August 2, 2021. REUTERS/Imad Creidi NO ARCHIVES. NO RESALES./רויטרס

לבנון ציינה היום (רביעי) את יום השנה הראשון לפיצוץ בנמל ביירות, שבו נהרגו יותר מ-200 בני אדם ואלפים נוספים נפצעו, בצל הזעם והאבל של התושבים ומשפחות הקורבנות.

אלפים צעדו ברחבי העיר וקיימו תפילת זיכרון בנמל, בזמן שמפגינים התעמתו עם כוחות הביטחון בסמוך למבנה הפרלמנט. הכוחות השתמשו בזרנוקי מים ובגז מדמיע. לפי הצלב האדום, שמונה בני אדם נפצעו. במקום אחר בביירות, מקור ביטחוני אמר כי שני אנשים נפצעו בעימותים בין תומכי מפלגות יריבות.

"אנחנו לא נשכח ואנחנו לא נסלח להם לעולם. ואם הם לא יכולים להביא אותם למשפט, אנחנו נעשו את זה במו ידינו", אמר חיאם אל-ביכאי, שהייתה לבושה שחורים ואחזה בתמונה של בנה, אחמד, שנהרג כשסלע נפל על המכונית שלו.

האסון קרה כשכמות גדולה של אמוניום חנקתי, שהוחזק במשך שנים בנמל ללא פיקוח ראוי, התפוצצו והחריבו חלקים נרחבים מביירות. היה זה אחד הפיצוצים הקונבנציונליים הגדולים ביותר שתועדו אי-פעם, והוא הורגש עד קפריסין, מרחק של יותר מ-240 ק"מ מהבירה הלבנונית.

Banners hang on a building damaged during last year's Beirut port blast as Lebanon marks the one-year anniversary of Beirut port explosion, in Beirut, Lebanon August 4, 2021. REUTERS/Cynthia Karam. רויטרס
Banners hang on a building damaged during last year's Beirut port blast as Lebanon marks the one-year anniversary of Beirut port explosion, in Beirut, Lebanon August 4, 2021. REUTERS/Cynthia Karam/רויטרס

אך בחלוף 12 חודשים מהאסון, אף גורם בכיר עוד לא עמד לדין על המחדלים הרבים שקדמו לו. החקירה תקועה אחרי שהבקשות לחקור פוליטיקאים בכירים ופקידים לשעבר נדחו, ובזמן שלבנון סובלת מהתמוטטות פיננסית המשתקת את המדינה.

החומרים הכימיים הובאו בסיפונה של ספינת מטען שהוחכרה על ידי רוסיה, ועשתה עצירה לא מתוכננת בביירות ב-2013. דוח של ה-FBI שהגיע לידי רויטרס בשבוע שעבר העריך כי כ-552 טונות של אמוניום חנקתי התפוצצו, הרבה פחות מ-2,754 הטונות שהיו במשלוח.

"לא רק משפחות הקורבנות דורשות צדק, אלא כל הלבנונים", אמר הפטריארך המארוני בשארה בוטרוס א-ראי, המנהיג הנוצרי הבכיר ביותר בלבנון, במהלך טקס הזיכרון. הוא הוסיף כי יש להסיר את חסינותם של כל הבכירים הדרושים לחקירה. אלו מכחישים שנהגו שלא כשורה. "אנחנו רוצים לדעת מי הביא את חומרי הנפץ, מי אפשר לפרוק ולאחסן אותם, מי הסיר חלק מהכמות ולאן היא נשלחה".

משפחות הקורבנות הפגינו במהלך היום בדרישה לעשות צדק עם יקיריהן. "השכונה השתנתה, האווירה השתנתה, הכול השתנה בשכונה הזאת", אמר חביב פרם בן ה-72, שנפצע בפיצוץ שגרם נזק לביתו. הוא היה לבוש בשחור לציון יום השנה לאסון.

הצלקות הפיזיות עדיין גלויות ברחבי ביירות, וחלקים מהנמל עדיין דומים לאתר פצצה. על כרזה ענקית שנתלתה על בניין המשקיף על הנמל נכתב: "בני ערובה של מדינה רצחנית". "זו רק טרגדיה, שום דבר פרט לטרגדיה. לצערנו אנחנו לא יכולים לומר שום דבר אחר", אמר אוודיס קרמליאן בן ה-62.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
A member of internal security lays flowers as he pays a tribute to the victims of last year's Beirut port, as the country marks one-year anniversary of the port explosion, at Port of Beirut, Lebanon August 4, 2021. REUTERS/Mohamed Azakir. רויטרס
A member of internal security lays flowers as he pays a tribute to the victims of last year's Beirut port, as the country marks one-year anniversary of the port explosion, at Port of Beirut, Lebanon August 4, 2021. REUTERS/Mohamed Azakir/רויטרס

עוד לפני האסון, אזרחי לבנון כבר התמודדו עם מצוקות כלכליות עמוקות, תוצאה של עשרות שנים של שחיתות ובזבוז משאבים ציבוריים.

המשבר החמיר במהלך השנה האחרונה, אחרי שהאליטה השלטונית לא הצליחה להרכיב ממשלה חדשה שתטפל בבעיות הרבות, אפילו כששיעורי העוני זינקו והתרופות והדלק אזלו. הפוליטיקאים, המפולגים לפי העדות שלהם, מנהלים מאבקי כוח על תפקידים בממשלה החדשה שאמורה להחליף את ממשלתו של חסן דיאב, שהתפטר לאחר הפיצוץ אך נותר בתפקיד בתור ראש ממשלת מעבר.

"אנו אומרים לכולם ללא יוצא מן הכלל, האומה שלנו נמצאת בסכנה", אמר נג'יב מיקאתי, ראש ממשלה לשעבר שקיבל בחודש שעבר מנדט להקים ממשלה חדשה, בהצהרה שציינה את יום השנה "הכואב".
המשבר הפוליטי מונע את העברתן של רפורמות חיוניות שיביאו לסיוע מהקהילה הבינלאומית.

בכנס תורמים וירטואלי שאירחה צרפת, הובטח סיוע של 379 מיליון דולר ללבנון. צרפת מובילה את הלחץ המערבי על הנהגת לבנון להעביר רפורמות, עד כה ללא הצלחה. "נראה שמנהיגי לבנון נוקטים באסטרטגיה של משיכת זמן. אני מצר על כך וחושב שזה כישלון היסטורי ומוסרי", אמר מקרון.

האפיפיור פרנציסקוס איחל הצלחה למקרון ואמר כי התרומות צריכות לעזור ללבנון "בדרך לשיקום". הוא אמר כי יש לו רצון עז לבקר בלבנון, שבה רבים איבדו "אפילו את האשליה לחיות".

בכירים מהאו"ם, האיחוד האירופי והבנק העולמי כתבו במאמר דעה שפורסם היום כי החקירה בלבנון עודנה תקועה, "ללא מערכת משפט עצמאית שתוכל למנוע התערבות פוליטית". "המדינה זקוקה נואשות לממשלה המסוגלת לנהל את המשבר, לעבוד יחד עם הפרלמנט כדי לקדם רפורמות", כתבו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully