וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפחדים ומושתקים: בכירי משרד הבריאות חוששים להתעמת עם הממשלה ולהציל חיים

3.8.2021 / 18:06

גל הקורונה הרביעי מכה בישראל, ואנשי המקצוע נדחקים לשוליים בשל העובדה שהם לא מיישרים קו עם הפוליטיקאים. ההחלטה למדוד את העומסים בבתי החולים לפי שיטת ניקוד, ללא קביעת מדדים ברורים לפעולות, היא הוכחה נוספת שמשרד הבריאות נגרר בעל כורחו למדיניות של הממשלה

"חובה להקשיב לאנשי המקצוע", זו רוטינה שנשמעת בלי סוף בכל תחום בחיים שלנו, אך בהתפרצות הנוכחית של הקורונה אנשי המקצוע נדחקים לשוליים ומושתקים, ובעיקר לא נותנים להם לעשות את עבודתם רק בגלל שהם לא מיישרים קו עם הממשלה.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, הסביר אמש (שני) בתדרוך עיתונאים שהתקבלה החלטה למדוד את העומסים בבתי החולים, ולא את כמות החולים הקשים, כפי שאמר עד כה ראש הממשלה נפתלי בנט. "עשינו שקלול ניקוד של החולים - ככל שהחולה יותר קשה, הניקוד שלו יותר גבוה. עדיין לא קבענו קו שמעליו נעשה פעולות. הוא תלוי גם בקצב העלייה ולכן טרם נכון לקבוע קו כזה" הסביר אש, ובכך בעצם הודה שגם למדד הזה אין משמעות וכי הוא לא יחייב את מקבלי ההחלטות.

וכך, חודש וחצי לתוך הגל הרביעי, כשמספר המאומתים מגיע לשיא ומספר המונשמים והמתים מכפיל את עצמו, הגורם הבכיר ביותר במשרד הבריאות מודה שאין מדדי תחלואה או נקודות עצירה, וכי בכלל אין אסטרטגיה לניהול הגל הזה. מיותר לציין שאנשי המקצוע רצו לקבוע מדדים, הראשון שבהם החלטה כי אם יהיו כאלף מאומתים בממוצע שבועי יוטלו מחדש הגבלות התו הירוק. למרות זאת, הדבר נמנע מהם בגלל הפוליטיקאים. ידיהם של אנשי המקצוע כבולות, והם לא מצליחים ליישם כמעט אף מדיניות בה הם חפצים.

נחמן אש, שרון אלרעי פריי בסיור ודיון מקצועי בנתב"ג, 22 ביוני 2021. ראובן קסטרו
במשרד הבריאות לא מצליחים לחייב את הפוליטיקאים לפעול. אש ואלרעי פרייס/ראובן קסטרו

אם בוחנים את ההחלטות שלהם, נראה שבנט, שר הבריאות הורוביץ ושרי הממשלה היו רוצים להחיל את המודל השבדי - לחסן את האוכלוסייה בסיכון ושכל היתר ידבקו. המחיר הוא שרבים יחלו באורח קשה בנגיף, אך שאולי פחות ימותו ממנו בזכות החיסון. זהו ניסוי מסוכן מאוד שעלול להוביל את ישראל לאסון גדול, זאת מאחר וכרגע במשרד הבריאות לא מצליחים להגדיל את אחוז המתחסנים במנות הראשונות, דבר שאמור להוביל לבלימת ההתפרצות. במקביל, במשרד יודעים כי ההיענות לחיסון השלישי צריכה להכפיל את עצמה תוך כמה ימים כדי להגיע ליעדים. מיותר לציין כי המודל השבדי קרס בשבדיה וכי גם הם נאלצו בסוף להגיע לסגר.

אך הדבר הנורא מכל הוא שבכירי משרד הבריאות נגררים, בעל כורחם, למדיניות שהם לא מאמינים בה.
כשנדרש הורוביץ להעניק גיבוי לראש מערך שירותי הבריאות שלו, ד"ר שרון אלרעי פרייס, אל מול ההכפשות של שרת החינוך שאשא ביטון, הוא עשה זאת מעט מדי ומאוחר מדי. בהצהרה האחרונה של בנט בנושא התחלת מבצע החיסון השלישי, נותרה אלרעי פרייס מאחורי הקלעים. היא זכתה באמון הציבור בזכות הידע שלה, וההובלה הטובה בגלים הקודמים. בנט, שיודע את ערכה מול הציבור, היה צריך לגבות אותה, אך נראה כי משהו נשחק.

ראש הממשלה נפתלי בנט ביקר במרפאה של קופת חולים מכבי בחולון בזמן מתן חיסונים נגד נגיף הקורונה לבני נוער, 29 ביוני 2021. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
צריכים לגבות את החלטות אנשי המקצוע. בנט במתחם התחסנות/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

בכירי משרד הבריאות יודעים לדפוק על השולחן ולהגיד לפוליטיקאים 'עד כאן', הם עשו זאת מספיק פעמים בעבר מול המצלמה ולא חששו לעמוד מול קובעי המדינות. אך כעת משהו בהם נרתע - הם לא קובעים מדדים כי הם יודעים שלא יהיה מי שיגבה אותם ולא תהיה להם שום משמעות. מנכ"ל המשרד אש הוא אדם נעים הליכות שאוהב להגיע להחלטות בהסכמות, אך אולי הגיע הזמן שלו להיות אסרטיבי ונחוש, זאת למרות שאותה נחישות עלתה אלרעי פרייס במחיר מקצועי כבד. הורוביץ אמר בראיונות כי "לא נגיע לסגר בשום מחיר", אך המחיר הוא חיי אדם וחיי האנשים הפגיעים ביותר במדינה. ההחלטה להזניח אותם היא מחדל קשה ולא אחראי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully