וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חזקת החפות מרימה את ראשה מחדש": מה עומד מאחורי השחרור של זדורוב למעצר בית?

עודכן לאחרונה: 3.8.2021 / 13:13

ההחלטה של בית המשפט המחוזי לשחרר את זדורוב, שעומד למשפט חוזר על רצח תאיר ראדה, היא אמנם נדירה - אך לא חסרת תקדים. הסנגור הראשי לשעבר: "זהו משפט מחדש, ולכן שאלת המעצר שלו צריכה להיבחן מחדש ולא צריך להניח שהוא צריך להיות בכלא. המקרה הזה מתאים לשחרור"

שחרורו של רומן זדורוב למעצר בית הוא בגדר החלטה נדירה של בית המשפט, אף שכבר היו בעבר תקדימים לנאשמים ברצח שלא היו במעצר במהלך משפטם. כך למשל, יוסף זוהר שהואשם ב-2003 ברצח אביו היהלומן משה זוהר, שוחרר ממעצר למשך המשפט - שנמשך ארבע שנים, ובסיומו בית המשפט המחוזי בתל אביב זיכה אותו.

בישראל נערכו עד היום מעט משפטים חוזרים - 34 בלבד - אך גם בהם נרשמו מקרים בהם שוחררו אסירים. כשבשנת 2000 נערך משפט חוזר לחמשת הנאשמים ברצח הנער דני כץ, שלושה מהם שוחררו למעצר בית. עם זאת, בית המשפט המחוזי הרשיע אותם פעם שנייה, וכך גם בית המשפט העליון.

במקרה של דניס אייזן, שהורשע בהריגת בנו בן השלושה חודשים ונגזרו עליו 20 שנות מאסר, הוא ריצה יותר משש שנות מאסר - עד שבשנת 2005 החליט נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק להורות על משפט חוזר. אייזן שוחרר לביתו, ובהמשך הגיע עם הפרקליטות להסדר טיעון בעבירות מופחתות - קלות דעת הנושק לרשלנות ותקיפה של קטין, וסוכם כי הוא לא יחזור לכלא.

להחלטה המלאה

דיון בבקשה לשחרר את רומן זדורוב עד תום ההליכים במסגרת המשפט החוזר, בימ"ש מחוזי נצרת, 3 באוגוסט 2021. אלי אשכנזי
זדורוב בבית המשפט, הבוקר/אלי אשכנזי

"משפט חוזר הוא משפט מחדש, ולכן שאלת המעצר של רומן זדורוב צריכה להיבחן מחדש ולא צריך להניח שאדם צריך להיות בכלא", מסביר פרופ' יואב ספיר, הסניגור הציבורי הראשי לשעבר. "מרגע שהכריזו על משפט חוזר, צריך לעמוד בתנאים של מעצר עד תום ההליכים: האם קיימות ראיות לכאורה, מה עילת המעצר והיעדר חלופה".

"בכל אחת מהמשוכות האלו יש קושי במקרה של רומן זדורוב", מסביר ספיר. "מבחינת ראיות לכאורה - אין ספק שיש קושי בראיות וזה בא לידי ביטוי בהחלטה של השופט מלצר על המשפט החוזר. יש כרסום ראייתי ויש ראיות חדשות שמטילות ספק באשמתו".

ספיר מציין בנוסף כי "מבחינת המסוכנות חלפו 15 שנה מהמעשה שמיוחס לו, וממה שאני יודע לא דווח על אירועים חריגים בכלא מבחינת אלימות, ולכן שני הדברים האלו בוודאי מפחיתים את החשש למסוכנות, וכמובן שאין עניין של שיבוש הליכים בשלב זה". על כן, הוא מסביר, "המקרה הזה מתאים לשחרור".

"המשפט יימשך זמן. חזקת החפות מרימה את ראשה מחדש", הוא אומר ומדגיש כי בשלב זה "הוא לא אשם, הוא לא אסיר - וצריך לברר את אשמתו מחדש".

בווידאו: היהמ"ש החליט לשחרר את רומן זדורוב ממאסר עד תום המשפט החוזר/צילום: שלומי גבאי ואלי אשכנזי

עו"ד טל גבאי ממשרד פריד-גבאי, סבור כי ההחלטה לשחרר את זדורוב למעצר בית היא חריגה וכמעט חסרת תקדים. "נדיר שנאשם בעבירת רצח משוחרר למעצר בית, ונדיר עוד יותר שהדבר נעשה ללא קבלת חוות דעת משירות המבחן, שנועדה להעריך את פוטנציאל המסוכנות לציבור הגלום בעצם השחרור".

לפי גבאי, כהונתו של פרקליט המדינה עמית איסמן כולה תעמוד בסימן החלטתו להתעקש על קיום המשפט החוזר לזדורוב, כשם שהקדנציה של היועמ"ש תעמוד בסימן תיקי האלפים של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. "החלטת בית המשפט מהיום מהווה אינדיקציה למה שצפוי בתיק העיקרי, ומרמזת כי זה יסתיים בסופו של דבר בזיכוי. תוצאה זו תוביל לכך שאמון הציבור במערכת המשפטית, שגם כך אינו גבוה סביב הפרשה, ייפגם עוד יותר".

אולגה זדורוב בדיון בבקשה לשחרר את רומן זדורוב עד תום ההליכים במסגרת המשפט החוזר, בימ"ש מחוזי נצרת, 3 באוגוסט 2021. ללא, צילום מסך
אולגה זגורוב בתום הדיון, היום/צילום מסך, ללא

הבוקר החליט בית המשפט המחוזי בנצרת על שחרורו של זדורוב, שהורשע ברצח הילדה תאיר ראדה, בתנאים מגבילים - בזמן שיתנהל המשפט החוזר בעניינו. השופט ערפאת טאהא, שאינו נמנה על הרכב השופטים במשפט החוזר, קבע כי זדורוב ישוחרר תחת איזוק אלקטרוני וישהה בביתו במשך כל שעות היממה.

כמו כן, בית המשפט קבע כי זדורוב ישלם ערבות עצמית של 150 אלף שקלים, וכן 200 אלף שקלים ערבות התחייבות שיגיע לדיונים בעניינו.

זדורוב לא צפוי לצאת לחופשי בעשרה ימים הקרובים, שכן במהלכם הוא ינסה לגייס את כספי הערבות, ולהמתין לחוות דעת בעניין האיזוק האלקטרוני. לפי בקשתו ובקשת אישתו אולגה, הוא מעוניין לשהות בבית הוריה בקצרין.

יואב ספיר. לע"ם, מערכת וואלה! NEWS
"המקרה הזה מתאים לשחרור". ספיר/מערכת וואלה! NEWS, לע"ם

תאיר ראדה נרצחה בתוך תא שירותים בבית הספר נופי גולן בקצרין ב-6 בדצמבר 2006. כמעט שלוש שנים אחר כך, הרשיע בית המשפט המחוזי בנצרת את רומן זדורוב, אזרח זר ותושב קצרין, ברצח הנערה. הכרעת הדין פרשה מארג ראיות צפוף שהביא להרשעתו.

אולם, מאז המשיכה הפרשה להעסיק את התקשורת ואת דעת הקהל, ולמרות הכרעת הדין הנחרצת - שבה מערכת המשפט לדון בה עוד מספר פעמים ולהשאיר את ההרשעה על כנה. זדורוב, שעבד בעבודות ריצוף בבית ספרה של ראדה, נעצר מספר ימים אחרי הרצח, הודה ברצח ואף שיחזר אותו. אחר כך חזר בו מהודאתו, ועם התמשכות המשפט הצליחה ההגנה לעורר ספקות בקרב הציבור כי זדורוב הוא אכן הרוצח.

תאיר ראדה, רפרודוקציה. ג'יני
15 שנה מאז הרצח. תאיר ראדה/ג'יני

בהמשך, הציגה ההגנה שתי חוות דעת חדשות, שבעקבותיהן הורה בית המשפט העליון כי על בית המשפט המחוזי לבחון את אותן חוות דעת שעסקו בסוג הסכין בו נרצחה ראדה, ובסוגיית הסימנים על מכנסי הנרצחת - שלפי חוות דעת מומחה התביעה מדובר היה בסימני סוליות נעליו של זדורוב.

בית המשפט המחוזי בחן את חוות הדעת, והחליט בסופו של יום להותיר את ההרשעה על כנה. עם זאת, צוות ההגנה של זדורוב ערער שוב לבית המשפט העליון וגם הפעם הורשע זדורוב ברצח - אך הפעם ההרשעה היתה בדעת רוב. השופטים יצחק עמית וצבי זילברטל הרשיעו את הנאשם, בעוד השופט יורם דנציגר זיכה אותו מחמת הספק.

לפני שנה הגיש זדורוב ערעור נוסף לבית המשפט העליון וכאמור, לפני כחודשיים קבע שופט העליון מלצר כי יש לערוך לזדורוב משפט חוזר. המשפט יתחיל במחצית הראשונה של חודש אוקטובר, וייערך ברציפות במשך כשנה בפני השופטים אשר קולה, דני צרפתי ותמר נסים שי. לפני כן, באמצע חודש ספטמבר, יתקיים בבית המשפט המחוזי דיון מכין לקראת המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully