וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איגוד האימאמים בקריאה למיגור האלימות בחברה הערבית: "מקומם של הפושעים בכלא"

עודכן לאחרונה: 3.8.2021 / 13:46

באירוע מיוחד במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג חתמו מנהיגי הדתות בארץ על אמנה משותפת הקוראת לאיחוד בן העמים, לאחווה ודו קיום בין כל המגזרים והזרמים הרוחניים המרכיבים את החברה הישראלית. "רק לאחרונה אחזה אש בחלק מהערים המעורבות. האש כבתה, אך זו קריאה לפעולה"

יו"ר איגוד האימאמים בישראל, שייח' נאדר הייב, הוקיע אתמול (שני) את הפשיעה הרצחנית בחברה הערבית. "תופעת הרצח לא נולדה בן לילה. היא פשתה כי אחד רצח והשני שתק - ושניהם שותפים לפשע", אמר והוסיף כי "אימאם שהוא מנהיג לא יירגע ממקרי רצח אלה, ועליו להפיץ בציבור את עמדתו המנוגדת לכך". את הדברים אמר הייב בפסגת שלום ראשונה מסוגה למען חיים משותפים במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג.

הייב ציין כי "בחברה הערבית יש תופעה של תוקפנות. יש אנשים רעים שמרשים לעצמם לרצוח ולקחת נפשות של אנשים". עוד אמר כי "הנביא מוחמד אמר שהאדם הוא הבניין של אלוהים. ארור מי שהורס בניין".

הייב קרא לעמיתיו בהנהגה הרוחנית להצטרף לעמדתו: "אנחנו דורשים מכל ההנהגות הדתיות לעמוד בשורה אחת, כגוף אחד התומך בעשייה של זרועות אכיפת החוק נגד האנשים האלה. מקומם הוא בכלא, ויש צורך לאסוף את כלי הנשק מידי הפושעים האלה, על פי תוכנית סדורה מראש".

יור איגוד האימאמים, שייח נאדר הייב, בכנס לשותפות יהודית-ערבית, 2 ביולי 2021. יואב איתיאל
יצא נגד האלימות בחברה הערבית, יו"ר איגוד האימאמים בישראל בכנס, אתמול/יואב איתיאל

המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל, שייח' מוואפק טריף, הביע גם הוא מורת רוח מתופעת האלימות בחברה הערבית ואמר כי "על אף שהכינוס עוסק בשלום, לא אוכל שלא להתייחס לאלימות הגואה במדינה ובמיוחד בחברה הערבית, אשר גובה את חייהם של קרבנות רבים. האיסור לא תרצח איננו המלצה, אינו נתון לשיקול דעת ולא לפרשנות. אין מניע שיצדיק רצח. רצח הוא אסור בתכלית האיסור ויש להוקיעו בחברה". טריף קרא למדינת ישראל על כל זרועותיה לפעול לטובת גדיעת אירועי האלימות, "האזרחים צריכים להרגיש בטוחים בביתם, בכפריהם ועריהם", סיכם.

"אנו רוצים לחיות בשלום וביטחון, אנו רוצים לחיות באהבת האחר ולגנות את כל מעשי האלימות שהיו בעבר, ולפעול יחד להרגעת הרוחות וגם לשמור על חיי בני אדם אשר הם", אמר הארכיבישוף ד"ר יוסף מתא, "זה מתוקף חובתנו, אמונתנו ואחריותנו כמנהיגים ואכפת לנו. אכפת לנו מהערכים הדתיים שהם קווי יסוד לחיים טובים, אכפת לנו מאובדן החיים הבלתי נסבל ובמיוחד בחברה הערבית. אכפת לנו משנאת חינם אשר גוזלת לנו חיי יקרינו. עלינו להתחיל לתקן את היחס האנושי בינינו. כל אחד והפוטנציאל שלו. כל אחד והאחריות שלו בחברה". עוד הוא הוסיף כי "מכאן אנו פונים גם לממשלת ישראל לקחת חלק גדול, ולחתור ליעדים החשובים ביותר לעתידנו, לחתור לחינוך שווה לילדינו, לחנך אותם שהאחר אינו איום לקיומנו אלא שותף לעתידנו".

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לאירועי האלימות שהיו בערים המעורבות לפני כחודשיים ואמר כי "לפני חודשים מעטים אחזה אש זרה בחלק מן הערים המעורבות בישראל, שהן לפני הכול הביטוי היומיומי והברור ביותר לחיים משותפים. אלה הערים שהיו המודל שלנו לדרך בה אפשר ונכון לחיות ביחד. האש אולי כבתה, אבל היא הותירה בנו צלקת. צלקת שהיא קריאה לפעולה".

המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל, שייח' מוואפק טריף, בכנס לשותפות יהודית-ערבית, 2 ביולי 2021. יואב איתיאל
"האמת והשלום אהבו", שייח מוואפק טריף. אתמול/יואב איתיאל

בסיום הפסגה חתמו יו"ר השלטון המקומי ומנהיגי הדתות בישראל על אמנה משותפת הקוראת לאיחוד בן העמים ומניעת אלימות בחברה הישראלית. את הוועידה, הראשונה מסוגה, יזם ארכיבישוף ד"ר יוסף מתא, ראש העדה היוונית הקתולית בגליל, יחד עם יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס.

עיקרי האמנה עליה חתמו המנהיגים עסקו בהתחייבות המנהיגים למניעת האלימות: "אנחנו, מנהיגי כל הדתות ומנהיגי השלטון המקומי, נפעל במלוא כוחנו כדי לבנות במדינת ישראל בית של הכלה, קבלה ואחווה עבור בני כל העדות והדתות בישראל, יהודים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים וצ'רקסים. נפעל יחד לשותפות, לאחדות, לסובלנות וקבלה של כל בני האדם באשר הם. נמצא את המחבר והמשותף, נוביל שיח פתוח ומכבד בין דתות ואמונות, ונקרב בין לבבות".

באמנה נרשמה התייחסות מיוחדת למהומות שאירעו במסגרת מבצע שומר החומות: "לנוכח האירועים הקשים בישראל שהתרחשו במהלך החודשים האחרונים, נמשיך ונחתור כדי למנוע, למגר ולהפסיק מיידית כל סוג של אלימות, מכל צד שהוא, ונייצר חברה שמכילה ומכבדת את כל האנשים בה - האמת והשלום אהבו".

בתוך כך, הודיע יו"ר רע"ם ח"כ מנסור עבאס, שמוביל את הוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית, כי "השגנו הישגים גדולים עבור הקהילה הערבית שלנו, תוכנית כלכלית וחברתית מקיפה בשווי 30 מיליארד שקלים ותוכנית לחימה בפשיעה בשווי 2.5 מיליארד שקלים".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully