וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל נגד האיחוד האירופי: שליחת נציג להשבעת נשיא איראן - לגיטימציה לאגרסיביות

עודכן לאחרונה: 2.8.2021 / 22:41

במשרד החוץ קראו לאיחוד לבטל את "ההשתתפות המבישה" של נציג בכיר מטעמו בטקס השבעת ראיסי בטהראן, והתריעו על שיקול דעת מוטעה: "על ידיו של 'הקצב מטהראן' דם של אלפי אזרחים איראניים. חנופה והתרפסות מול משטרים אלימים וטוטליטריים מזמינים רק עוד אלימות"

משרד החוץ תקף הערב (שני) בחריפות את החלטת האיחוד האירופי לשלוח נציג בכיר מטעמו לטקס השבעת נשיא איראן החדש איברהים ראיסי. בהודעה שפרסם דובר המשרד ליאור חייט, קראה ישראל לאיחוד לבטל את הנוכחות בטקס בטהראן, וכינתה את ההשתתפות "מבישה".

"החלטת האיחוד האירופי לשלוח נציג בכיר לטקס השבעתו של 'הקצב מטהרן' מעוררת תמיהה ומעידה על שיקול דעת מוטעה", נכתב בהודעת משרד החוץ. "השתתפות נציג האיחוד בטקס, ימים ספורים לאחר שאיראן הרגה שני אזרחים, אחד מהם ממדינה החברה באיחוד, באקט של טרור מדינתי נגד כלי שיט אזרחי, ובעיקר לנוכח העובדה כי על ידיו של נשיא איראן החדש דמם של אלפי אזרחים איראניים, היא מתן הכשר ולגיטימציה לתקיפה ולמדיניותה האגרסיבית של ממשלת האייתולות. חנופה והתרפסות מול משטרים אלימים וטוטליטריים מזמינים רק עוד אלימות ואגרסיביות".

אבראהים ראיסי, נשיא איראן הנבחר, במסיבת עיתונאים ראשונה, טהראן, 21 ביוני 2021. רויטרס
"דמם של אלפי איראנים על ידיו". ראיסי/רויטרס

שליחת הנציג על ידי האיחוד באה בניגוד לעמדת ארצות הברית ובריטניה שהוציאו אתמול הודעות גינוי לתקיפת המכלית "מרסר סטריט" לחופי עומאן, בהן נכתב כי הן רואות באיראן אחראית ישירה לתקרית. שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן אמר היום כי בוושינגטון מקיימים התייעצויות עם ישראל, בריטניה ורומניה, על מנת לגבש תגובה משותפת להתקפה.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר היום כי "איראן ביצעה התקפה מקוממת על כלי שיט מסחרי, ועליה לשאת בהשלכות של מעשיה". אתמול אמר שר החוץ דומיניק ראאב כי יש "סבירות גבוהה" שאיראן ביצעה את המתקפה באמצעות מל"ט אחד או שניים. הצי האמריקני, שליווה את המכלית עם נושאת המטוסים "רונלד רייגן", אמר ביום שבת כי המידע הראשוני שברשותו "מצביע בבירור על מתקפת מל"ט".

המכלית מרסר סטריט לחופי קייפטאון, דרום אפריקה, 31 בדצמבר 2015. רויטרס
"מתן הכשר לתקיפה". המכלית "מרסר סטריט"/רויטרס

ראיסי, מקורבו של המנהיג העליון עלי חמינאי, שהיה ראש מערכת המשפט באיראן לפני היבחרו, ניצח בבחירות לנשיאות ביוני, כשרבים ראו בניצחונו דבר ידוע מראש אחרי שמועמדים בולטים אחרים נפסלו על ידי מועצת שומרי החוקה.

"אנחנו לא מרוצים מהרפובליקה האסלאמית או מהבחירה בנשיא", סיפר אזרח איראני לרני עמרני, מנהל רדיו רן בפרסית. "זאת סכנה לכל העולם, וקודם כל לנו". רבים גינו כמוהו את ראיסי בשל הקשר שלו להוצאה להרוג של אלפי אסירים פוליטיים בשנות ה-80. "הוא נשיא מסוכן מאוד, הוא רוצח", אמר איראני אחר. "ראיסי ממלא את ההוראות של משמרות המהפכה וההנהגה, והן מסוכנות לישראל", אמר מרואיין איראן נוסף.

לפי ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל, ראיסי היה אחד מארבעה שופטים שפיקחו על עונש המוות שניתן לכ-5,000 אסירים בשלהי המלחמה עם עיראק."העובדה שאיברהים ראיסי נבחר כנשיא במקום להיחקר על פשעים נגד האנושות על רצח, העלמות כפויות ועינויים, היא תזכורת עגומה לחסינות השוררת באיראן", אמרה מזכ"לית הארגון, אגנס קאלאמרד, בהצרה שמסרה לאחר ההכרזה על ניצחונו של איש הדת השמרן.

איראן מעולם לא הודתה באותן הוצאות להורג המוניות, וראיסי מעולם לא התייחס לטענות על מעורבותו בהן, אף שתומכיו הכחישו זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully