וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבועות לפני ביקור בנט בוושינגטון: משרד השיכון מקדם תכנית בנייה ענקית במזרח י-ם

עודכן לאחרונה: 2.8.2021 / 17:44

לוואלה! נודע כי אחרי יותר משנה של הקפאה, התכנית לבניית שכונה יהודית של אלפי יחידות בעטרות הוצבה על סדר יום הוועדה לתכנון ובנייה בבירה. מדובר בשלב תכנוני מוקדם, אך התקדמותה עשויה לעורר התנגדות מדינית עזה בארה"ב ובאירופה. לשכת רה"מ: המהלך לא תואם איתנו

משרד השיכון מקדם תוכנית שנויה במחלוקת לבניית שכונה יהודית חדשה בעטרות שבמזרח ירושלים, זאת ברקע ההיערכות לביקורו הראשון של ראש הממשלה נפתלי בנט בבית הלבן בהמשך החודש.

מדובר בתוכנית לבניית שכונה עם 9,000 יחידות דיור, שמשנה ומרחיבה את גבולותיה של ירושלים וחוצה בין כפרים פלסטיניים. לכן, היא מעוררת לאורך השנים התנגדות מדינית עזה ונרחבת בארצות הברית ובאירופה, ומוקפאת ומעוכבת בהוראת לשכת ראש הממשלה.

לוואלה! נודע כי אחרי יותר משנה של הקפאה, התוכנית הוצבה על סדר יומה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים, לדיון לקראת הפקדה להתנגדויות הציבור, שהופצה בימים האחרונים לקראת ישיבה שתתקיים בדצמבר. מדובר בשלב תכנוני מוקדם מאוד בלבד אך מתן אור ירוק להתקדמות התוכנית לעבר ביצוע, עשויה לעורר מתיחויות מדיניות.

מראה משדה התעופה בעטרות ליד קלנדיה, 18 בפברואר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
יינתן אור ירוק? עטרות/פלאש 90, יונתן זינדל

בעבר היה נהוג שכל מהלך לקידום תוכניות בנייה רגישות בירושלים מתואם עם לשכת ראש הממשלה, כדי למנוע מבוכות מדיניות סביב הבנייה בבירה. בלשכת ראש הממשלה אמרו לוואלה! שסדר היום לישיבת הוועדה המחוזית לא תואם איתם. גם בלשכת שר השיכון, זאב אלקין - שתוכנית עטרות מקודמת על ידי משרדו - אמרו שלא מדובר בהנחיה של השר אך הוסיפו שהוא תומך עקרונית בהפשרת הבניה בעטרות.

סדר היום של הוועדה המחוזית נקבע במינהל התכנון, שבאחריות משרד הפנים - אך גם בלשכת שרת הפנים איילת שקד אמרו שלא מדובר בהנחיה שלה, אבל הוסיפו: "שרת הפנים בהחלט תומכת בפרוייקט ותפעל לקדם אותו".

שר החוץ האמריקני: הסכמי הנורמליזציה הם לא תחליף לעיסוק בנושא הפלסטיני/צילום: רויטרס

ממשלת נתניהו קידמה, ממשל טראמפ הדף

התוכנית של משרד השיכון בעטרות, שמלבד אלפי יחידות הדיור כוללת שטחי מסחר ותעסוקה במתחם שדה התעופה הישן של עטרות, גובשה כבר בתקופת השר הקודם, יואב גלנט, והוגשה לעיריית ירושלים כבר בפברואר 2020. ואולם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו עיכב את קידומה בגלל התנגדות ממשל טראמפ, שכן תוכנית המאה כללה תוכניות להקמת אזור תיירות לפלסטינים באזור המיועד לשכונה החדשה.

לקראת סוף כהונת ממשל טראמפ, נתניהו ניסה לקבל שוב אור ירוק למהלך, אך בבית הלבן סירבו. מול ממשל ביידן, על אחת כמה וכמה, ההחלטה לקדם את בניית השכונה שנחשבת לפגיעה בסטטוס קוו עם הפלסטינים עשויה לעורר מתיחויות ובעיות.

ראש הממשלה בנט צפוי להיפגש לראשונה עם הנשיא ביידן החודש בבית הלבן, וכפי שפורסם בוואלה! יועציו הבכירים - ראש המל"ל איל חולתא, והיועצת המדינית שמרית מאיר, נמצאים השבוע בוושינגטון בסבב פגישות הכנה ותיאום לביקור.

ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת הממשלה, 2 באוגוסט 2021. רויטרס
מהלך שעשוי ליצור מתיחות מול ארה"ב. בנט/רויטרס

עד כה, הממשלה החדשה והממשל בוושינגטון לא נתקלו בשום עימות משמעותי, ובבית הלבן אף עושים מאמצים לסייע ליציבות הממשלה. בחודש שעבר אף פורסם בוואלה שהממשל החליט לעכב את פתיחתה מחדש של הקונסוליה בירושלים עד אחרי העברת התקציב בנובמבר כדי לא לערער את יציבות הממשלה.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נפגש עם ראש ממשלת עיראק בבית הלבן, 27 ביולי 2021. אוולין הוקשטיין, רויטרס
ייפגשו החודש. ביידן/רויטרס, אוולין הוקשטיין

בניית השכונה היהודית בעטרות כיכבה גם בקמפיינים של מפלגות הימין בבחירות האחרונות. לפי דיווחים שונים, בליכוד התחייבו להפשיר את הבניה באזור בתמורה לאיחוד של האיחוד הלאומי ועוצמה יהודית לריצה משותפת. בהמשך, גם בימינה התחייבו להפשיר את ההקפאה בירושלים, ובתקווה חדשה הציגו תוכנית לחיזוק העיר ירושלים שכוללת התחייבות מפורשת לבניה בעטרות.

בימין הגיבו לפרסום בוואלה! ותקפו את הממשלה."התכנית בעטרות חשובה ביותר לביסוס ריבונות ישראל בירושלים", אמר ח"כ שלמה קרעי מהליכוד. "לצערי, אין לי ספק, כי בנט, השבוי בידי מפלגות אנטי ציוניות, ואשר מכר את כל ערכיו, יעצור את התכנית ויקפיא אותה עד אחרית הימים".

ח"כ אופיר סופר (הציונות הדתית) מסר בתגובה: "כל תכנית שמשמעותה בנייה וחיזוק זהותה היהודית של ירושלים ממזרח וממערב מבורכת, אך יחד עם זאת אני מסופק עם הגורמים האנטי ציוניים בקואליציה יאפשרו בנייה נרחבת בירושלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully