וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבן של קדאפי חולם על הנהגת לוב: "הגיע הזמן לחזור לעבר"

לאחר היעלמות של שנים, העניק סייף אל-אסלאם ריאיון נדיר לניו יורק טיימס מאחוזה במערב המדינה. לדבריו, בעשור שחלף מאז שאביו הוצא להורג קיבלו האזרחים רק "אומללות". "צריך לחזור לאט לאט, כמו סטרפטיז", אמר קדאפי המבוקש בהאג ושנגדו עומד עונש מוות בטריפולי

סייף אל איסלם קדאפי, בנו של שליט לוב נלכד בדרום המדינה. רויטרס
שלושה מאחיו הוצאו להורג. סייף אל-אסלאם/רויטרס

סייף אל-אסלאם קדאפי, בנו של רודן לוב לשעבר מועמר קדאפי, רוצה "לשקם את האחדות האבודה" של לוב לאחר עשור של כאוס, כשהוא אינו שולל את התמודדותו לנשיאות המדינה שאותה הנהיג אביו במשך ארבעה עשורים.

קדאפי בן ה-49, המבוקש על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג על פשעי מלחמה, נחשב ליורש המיועד של אביו לפני אירועי "האביב הערבי". אחרי שנים רבות במחתרת, הוא הענק ריאיון נדיר לניו יורק טיימס מווילה מפוארת של שתי קומות בתוך מתחם סגור בעיר זינתאן שבמערב המדינה הצפון אפריקנית.

לדבריו, הפוליטיקאים בעשור שחלף מאז הוצאתו להורג של אביו לא הביאו ללובים דבר "אלא אומללות". "הגיע הזמן לחזור לעבר. המדינה על ברכיה. אין כסף, אין ביטחון. אין כאן חיים".

שלושה משבעת בניו של קדאפי נהרגו במהלך מלחמת האזרחים, אך גורלו של סייף אל-אסלאם, שמשמעות שמו בערבית הוא "חרב האסלאם", לא היה ידוע עד כה.

הוא נלכד על ידי מיליציה מקומית בנובמבר 2011, ימים לאחר שאביו הוצא להורג, וארבע שנים לאחר מכן בית משפט בטריפולי גזר עליו עונש מוות בהעדרו על פשעים שבוצעו במהלך המרד. הפעם האחרונה שבה הופיע בפני הציבור הייתה ביוני 2014, בשידור וידאו מזינתאן בעת דיון במשפטו בטריפולי.

קדאפי הבן אמר בריאיון לניו יורק טיימס כי כעת הוא אדם חופשי המתכננן קאמבק פוליטי, וכי שוביו לשעבר "הם כעת חבריי". הוא סיפר לעיתון שהמיליציות הבינו בסופו של דבר שהוא יכול להיות בעל ברית רב-עוצמה.

שליט לוב מועמר קדאפי. AP
שלט במשך ארבעה עשורים על לוב. מועמר קדאפי/AP

בשנים האחרונות נחלקת לוב בין שני ממשלים יריבים, הנתמכים על ידי כוחות זרים ואינספור מיליציות. באוקטובר, לאחר שכוחות הממשלה בטריפולי הנתמכים על ידי טורקיה הדפו את כוחותיו של הגנרל חליפה חפתר שבסיסם במזרח, הסכימו שני המחנות על הפסקת אש בתיווך הקהילה הבינלאומי. מאז, המצב הביטחוני משתפר בהדרגה. במרץ הוסכם על הקמת ממשלה זמנית, וב-24 בדצמבר אמורות להתקיים בחירות כלליות.

כל חזרה אפשרית של סייף אל-איסלאם לפוליטיקה הלובית תעמוד בפני מכשולים רבים, כולל הרשעתו על ידי בית המשפט בטריפולי וצווי המעצר הבינלאומיים נגדו. עם זאת, לפי ניו יורק טיימס, זה לא מרתיע את קדאפי, שהתחנך בבריטניה.

הוא אמר כי "הוא משוכנע שאפשר לנהל משא ומתן על סוגיות משפטיות אלה אם רוב העם הלובי יבחר בו כמנהיג". לדבריו, "אני רחוק מהעם הלובי במשך עשור. אתה צריך לחזור לאט, לאט. כמו סטרפטיז. אתה צריך לשחק קצת עם הראש שלהם".

כשנשאל אם הוא הרגיש מוזר לחפש מחסה בבתי אזרחים בעת שהיה במנוסה ב-2011, הוא היה חידתי כמו הרעיונות שכתב אביו ב"ספר הירוק" שלו.

"אנחנו כמו דגים, והעם הלובי הוא כמו ים בשבילנו", השיב סייף אל-אסלאם. "בלעדיהם, אנחנו מתים. שם אנחנו מקבלים תמיכה. אנו מתחבאים כאן. אנו נלחמים כאן. אנו מקבלים תמיכה משם. העם הלובי הוא האוקיינוס שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully