וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

73% מתושבי חיפה: טיפול העירייה במכת חזירי הבר טעון שיפור

29.7.2021 / 8:40

לפי ממצאי דוח אוניברסיטת חיפה, תושבי העיר סבורים שחזירי הבר המשוטטים בעיר הם הבעיה הדחופה ביותר לטיפול. מהסקר עולה עוד כי רבים מהנפגעים מהתופעה לא מתכוונים להצביע לראש העיר קליש-רותם בבחירות הבאות

דוח חדש של אוניברסיטת חיפה מצא כי מרבית תושבי העיר חשים כי סוגיית חזירי הבר היא הדחופה ביותר מבין הסוגיות שהעירייה צריכה לטפל בהן, כש-73% מהם סבורים כי טיפול העירייה בנושא טעון שיפור. זאת, ברקע המשבר במועצת העיר חיפה, שבשבוע שעבר הדיחה סגניה בשכר של ראש העיר עינת קליש-רותם.

הדוח מתבסס על מחקר שערך ד"ר איתי בארי, ראש המחלקה למנהל ומדיניות ציבורית בבית הספר למדעי המדינה של אוניברסיטת חיפה, על פי מדגם מייצג של 500 משיבים, שהתפלגותם נמצאה כקרובה לנתוני האמת בחיפה מבחינת רובע מגורים, גיל, לאום, דת, ודפוסי הצבעה פוליטית. "ככל הידוע לי, מדובר בניסיון ראשון ויחיד לעריכת מחקר שכזה בישראל, ובפרט בחיפה", אמר בארי.

במחקר של בארי נמצא קשר מובהק בין אמון במנהיגות הפוליטית ותחושת הפגיעה מחזירי הבר. ככל שהמשיבים הביעו אמון נמוך יותר בראש העיר קליש-רותם ובסגנה נחשון צוק, כך תחושת הפגיעה מחזירי הבר הייתה גבוהה יותר. ממצא נוסף שעולה מהדוח הוא שהצבעה בבחירות 2018 לקליש איננה קשורה באופן מובהק למידת הפגיעה מחזירי הבר. אולם, בקרב תושבים שדיווחו כי אם הבחירות היו מתקיימות היום הם לא היו מצביעים לקליש, נמצאה תחושה גבוהה יותר של פגיעה מחזירי הבר.

חזירי בר משוטטים בחיפה 14 במרץ 2021. שלומי גבאי
מחקר ראשון מסוגו. חזיר בר בחיפה/שלומי גבאי

14% מהנסקרים ציינו את בעיית החזירים במקום הראשון, פי שניים מ-7.2% שציינו את נושא זיהום האוויר בעיר, שיעור נמוך יותר מבשנים קודמות. 11% ציינו את מצב הכבישים, 8.6% את נושא התשתיות, 8.5% את נושא הארנונה, ו-7.2% את נושא העסקים והתעסוקה.

באשר לשימוש מבוקר בציד, המכונה גם 'דילול', נמצאו דעות חלוקות וקוטביות, אם כי קיימת נטייה ברורה לתמוך באישור ציד מבוקר. סך הכל, 49% מהתושבים הביעו עמדה נחרצת, ומתוכם, 34% מהתושבים הביעו תמיכה מלאה בצייד מבוקר ו- 15% התנגדו לחלוטין למתן אישור שכזה. בסה"כ, 68% מהנחקרים הביעו עמדה חיובית באישור צייד מבוקר, בעוד ש- 32% הביעו עמדה שלילית.

כמו כן, יותר מחצי מהתושבים מעריכים כי מדיניות בלתי מתפשרת עשויה לצמצם משמעותית את הבעיה. אולם, רק עשירית מהתושבים חשים שהטיפול בתופעת חזירי הבר הוא טוב. קיים מיעוט של 16% בציבור החיפאי שדי הסכים או הסכים מאוד עם האמירה שיש להניח לחזירי הבר ולא להתערב בחייהם.

בדוח מבקר עיריית חיפה שנחשף במרץ, עלה כי בכהונתה של קליש הופסקה לחלוטין פעילות הדילול, אך לא ננקטו במקביל צעדים משמעותיים אחרים להורדת כמות חזירי הבר בעיר. הוא גילה את הדברים למועצת העיר בישיבה המיוחדת בנושא הטיפול בבעיית החזירים שפלשו לשכונות המגורים. בניגוד לטענת קליש, מהדוח עולה כי עמדת השירות המשפטי שלה "הייתה ועודנה שפעולת הדילול של חזירי הבר הינה חוקית". המבקר ציין כי תמיכה לעמדה זו קיבלה ביטוי בכמה פסקי דין בהם נקבע כי "לרשויות סמכויות מרחיקות לכת להגן על האדם מפני סיכונים הצפויים לו מצד בעלי החיים".

ראשת העיר חיפה עינת קליש רותם במצעד הגאווה בעיר. 18 ביוני 2021. ראובן כהן דוברות עיריית חיפה, אתר רשמי
הדילול הופסק בכהונתה. קליש רותם/אתר רשמי, ראובן כהן דוברות עיריית חיפה
בווידאו: לראשונה תתכנס מועצת העיר חיפה לדון בנושא חזירי הבר ברחובות/צילום: שלומי גבאי

בהשוואה בין הרובעים בחיפה נמצא הבדל מובהק באשר לתחושת מידת הפגיעה מתופעת חזירי הבר. הפגיעה החמורה ביותר נצפתה במערב חיפה, בכרמל ובשכונות הצמודות לוואדיות. תחושת פגיעה מתונה יותר נמצאה בהדר ובעיר התחתית וככל שמתקדמים מזרחה, לקריית חיים ושמואל, תחושת הפגיעה מחזירי הבר נחלשה.

הנתונים נאספו בחודש פברואר 2021 , לאחר היציאה מהסגר השלישי וערב הבחירות הכלליות הרביעיות הנערכות בתוך שנתיים. ד"ר בארי מסייג כי מועד איסוף הנתונים עשוי להסביר חלק מן הממצאים ויש לקחת אותו בחשבון בפרשנות הניתנת להם. הוא מזכיר כי מטבעם, סקרי דעת קהל משקפים את עמדות הציבור בעת איסוף הנתונים ולא מעבר לכך. "יש לקחת בחשבון כי בעת איסוף הנתונים מדינת ישראל מצויה תחת משבר קשה, מתמשך ומשולב -משילותי, בריאותי כלכלי וחברתי - אשר ככל הנראה יש לו השפעות על עמדות הציבור", מסר במקביל לפרסום הדוח. הדוח הנוכחי, המתמקד בסוגיית חזירי הבר בחיפה - מנקודת מבטם של התושבים, הינו נגזרת והרחבה של דוח 2020.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully