וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכשרת יומנאי המשטרה ב-2021: ללא התייחסות לנפגעות תקיפה מינית

עודכן לאחרונה: 28.7.2021 / 21:12

הסערה סביב עדותה של גל גברעם נגד שי אביטל מציפה שאלות על התנהלות המשטרה מול תלונות מסוג הטרדה מינית. פרטי נוהל השוטר התורן, האחראי לקלוט את המתלוננים בתחנה, חושפים שכלל אין התייחסות לתלונות מסוג זה. המשטרה: "הנהלים בתהליך". במקביל, 2 תלונות נוספות הוגשו

הפרסום על היחס שקיבלה לטענתה הדוגמנית גל גברעם בעת הגעתה לתחת המשטרה הציפה שאלות אודות התנהלות הארגון מול תלונות מסוג הטרדה מינית. גברעם הגיעה סמוך לחצות להתלונן כי ספגה הטרדה מינית מסוכן הדוגמניות שי אביטל לפני כשנתיים, ולדבריה ספגה יחס משפיל מיומנאי התחנה כשנשאלה למה הגיעה רק עכשיו. כעת, עולה מבדיקת וואלה! כי נוהל היומנאי כלל אינו כולל התייחסות לקליטת תלונות של נפגעות מינית. בתוך כך, מספר התלונות שהוגשו במשטרה נגד אביטל עלה לחמש, לאחר ששתיים נוספות הוגשו היום.

לעיון בנוהל המינוי לחצו כאן

במסמך של אגף מבצעים במשטרה, המפרט את "נוהל הפעלת תורן תחנה (יומנאי)", מפורטים הקריטריונים המתבקשים לתפקיד התורן, האחראי לקלוט את המתלוננים בהגיעם לתחנה. תחת סעיף "השיטה" מוזכרים שישה קריטריונים: 12 שנות לימוד, בוגר קורס שוטרים לפחות, היעדר בעיות משמעת, ציון 8 ויותר בעברית, ותק שירות של שנה לפחות, ציון טוב מאוד במתן שירות.

גל גברעם. מתוך אינסטגרם, צילום מסך
התבקשה להגיש תלונה מקוונת. גברעם/צילום מסך, מתוך אינסטגרם

בנוסף, במסמך המשטרה מפורטים כלל עשרות תפקידיו וסמכויותיו של התורן, כשבאף אחד מהם אין התייחסות להתמודדות עם מתלוננות תקיפה מינית.

בתגובת המשטרה לשאלה איזו הכשרה מקבלים יומנאים להתמודדות עם עבירות מין, השיבו במשטרה: "נוהל הפעלת תורן (יומנאי) תחנה נכתב בשנת 2013 ואכן לא מצוינת בו הכשרה שיומנאי נדרש לבצע מתוקף תפקידו שכן בזמן כתיבת הנוהל. לפני כשלוש שנים נבנתה הכשרה ייחודית לתפקיד יומנאי הכוללת נושאים מקצועיים מתחום עיסוקו ביניהם נושא השירות לאזרח. בימים אלה נמצאים מספר נהלים בתהליך עדכון ותיקוף בינהם נוהל הפעלת יומנאי".

שי אביטל. אינסטגרם, צילום מסך
התלונות מצטברות. שי אביטל/צילום מסך, אינסטגרם

בשנה שעברה, דוח מבקר המדינה הראה את המציאות העגומה בישראל ביחס להטרדות ותקיפות מיניות.
153 אלף נפגעו מהטרדה מינית בשנת 2018. ויותר מ-95% מהם בחרו שלא להתלונן. ב-2019 הוגשו רק 29 כתבי אישום בהם הטרדה מינית היתה העבירה היחידה והמרכזית.
 
"קיימים פערים ניכרים במערך התמיכה, הטיפול והאכיפה בתחום ההטרדות המיניות במרחבים השונים", קבע המבקר מתניהו אנגלמן, ואמר כי "מוסדות המדינה הקימו מנגנונים למניעת הטרדות מיניות בין עובדי ציבור ועובדי מדינה, ואילו הטיפול באירועי הטרדה מינית המתרחשים במגזר העבודה הפרטי ובמרחב הציבורי לקוי, וחסר פיקוח מדינתי בתחום".

המשטרה: "נפיק לקחים"; השר בר לב: "מתנצל בפני גל, נאתר את נקודות החולשה"

הסוגייה הוצפה הלילה מחדש, לאחר שגל גברעם, הדוגמנית יוצאת האח הגדול, פרסמה הלילה סרטון בו גוללה את היחס המשפיל שקיבלה מהמשטרה. סיפרה שכשהגיעה לתחנת המשטרה והסבירה לשוטר שהמעשה אירע לפני כשנתיים, נשאלה מדוע הגיעה להתלונן רק עכשיו.

"הגעתי לתחנה. באתי לתת את העדות שלי. השאלה שנשאלתי היא 'למה באת רק עכשיו?'. אמרתי לו שמדובר בפרשת שי אביטל והוא הרים טלפון. אחרי שניתק את השיחה אמר שיש חוקרת אחת, וזה ייקח עוד שעה, שעתיים או שלוש", סיפרה גברעם.

"הוא אמר שאנחנו יכולים לחכות או להגיש תלונה מקוונת. משטרת ישראל, אתם צעקתם בכל מקום שפתחתם צוות חקירה מיוחד", המשיכה. היא פנתה לשר לביטחון הפנים עמר בר לב, ואמרה: "אתה אמרת שנבוא להעיד! קראתם לכולנו לבוא להעיד וזה לא פשוט. אם הייתה מגיעה ילדה, נערה, אישה מהצפון או מכל מקום אחר לתחנה הספציפית אליה ביקשתם שנגיע כדי שתעזרו לנו, והיו שואלים אותה למה באת רק עכשיו, היא הייתה מסתובבת והולכת. כי זו שאלה מגעילה. משטרת ישראל איפה אתם? אתם אמורים להגן עליי, אני חיילת במדינה שלכם. אני משרתת את המדינה, אני נותנת, אני צריכה שיגנו עלי", תקפה.

מטה משטרת מחוז תל אביב. יותם רונן
"הוא אמר שאנחנו יכולים לחכות או להגיש תלונה מקוונת"/יותם רונן

מהמשטרה נמסר בתגובה לטענות כי "מדובר בתקלה חמורה ולפיכך הנחה מפקד מחוז ת"א - ניצב עמיחי אשד למנות קצין בודק לתחקור האירוע והפקת הלקחים הנדרשים. בנוסף, הנחה לתאם מיידית מפגש של חוקרת מצוות החקירה המיוחד שהוקם במחלק המוסר בימ"ר ת"א עם מגישת התלונה, ברגישות המתבקשת. צר לנו על התחושה הקשה שנגרמה מאופן הטיפול בכניסה לתחנה ונמשיך לנהל את החקירה ברגישות המתבקשת, ע"י מערך חקירות ייחודי שהוסמך והוכשר לכך".

גם מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי עצמו התייחס למקרה ומסר כי "הליך תלונתה של גל גברעם נבדק כעת ברמות הבכירות ביותר במחוז ת"א והוא יבחן גם על ידי יחידת השירות הארצית וממצאי הבדיקה יוצגו עוד היום. אנו נפיק מהבדיקה את כל הלקחים בכדי שמתלוננות ומתלוננים שמגיעים לתחנות המשטרה יקבלו את היחס והשירות הטוב ביותר. עם כניסתי לתפקיד שמתי את נושא השירות לאזרח בראש סדר העדיפויות ולא אסבול חוסר רגישות כלפי מי שמגיע לתחנת המשטרה בכדי להגיש תלונה. נבדוק ברצינות את האירוע ונתקן במהרה את הליקויים".

השר לביטחון הפנים עמר בר לב התנצל בפני גברעם על המקרה ואמר: "האירוע שהתרחש הלילה בו נדחתה הגשת תלונתה של גל גברעם הוא רע ולא היה צריך לקרות. מפכ"ל המשטרה ואני שמנו בראש סדר העדיפויות את השרות שעל המשטרה לתת לאזרח ובוודאי בנושא הגשת תלונה נגד פגיעה מינית. לכן עם כניסתי לתפקיד התחלנו בצעדים להתמודד עם הנושא ומיניתי יועצת לנושאי מגדר בלשכתי. אני מתנצל בפני גל, ויחד עם המשטרה אאתר את נקודות החולשה ונתקן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully