וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בילינסון בראש, איכילוב אחרון: דירוג הטיפול בבתי החולים בשנת הקורונה

עודכן לאחרונה: 28.7.2021 / 6:35

המנכ"ל לשעבר לוי המשיך את התכנית הלאומית למדדי איכות גם בזמן המגיפה, כדי לשמור על רמת הטיפול בחולים. הדוח המסכם של משרד הבריאות ל-2020 מעלה כי על אף ירידה של 9-4% בפעילות השוטפת - לא נרשמה פגיעה ברמת המחלקות. פרופ' אש: "תמריץ למצוינות"

משרד הבריאות פרסם היום (רביעי) את דוח מדדי האיכות לשנת 2020, המדרג את פעילות מרכזי ובתי החולים במהלך השנה. למרות שבשנה שעברה פרצה מגיפת קורונה, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר פרופ' חזי לוי החליט להמשיך ולקיים את התכנית הלאומית למדדי איכות על מנת לשמור על טיב ובטיחות הטיפול בחולים גם בעת התפשטות הנגיף.

הדוח מעלה כי מבין ששת מרכזי העל, בתי החולים הדסה עין כרם בירושלים ובילינסון בפתח תקווה הגיעו למקום הראשון עם מירב הנקודות - 10. לעומתם, בית החולים איכילוב בתל אביב הגיע למקום האחרון מבין בתי החולים הגדולים עם 9.93 נקודות. בילינסון תופס את המקום הראשון זו השנה השנייה ברציפות, ובמקביל גם איכילוב מתמקם במקום האחרון שנתיים ברצף.

בית החולים הדסה עין כרם בירושלים. 22 בפברואר 2020.. נועה מושקוביץ', אתר רשמי
מבתי החולים שמובילים את הדירוג. הדסה עין כרם/אתר רשמי, נועה מושקוביץ'

מבין עשרת בתי החולים הגדולים, בית החולים מאיר בכפר סבא ובית חולים הכרמל בחיפה קיבלו את הציון הגבוה ביותר, עם 10 נקודות. מנגד, בית החולים וולפסון ואסף הרופא הגיעו למקום האחרון עם 9.77 נקודות בלבד. מבין בתי החולים הקטנים, הדסה הר הצופים מוביל עם מלוא הנקודות ומעייני הישועה סוגר את הרשימה עם 9.38 נקודות בלבד.

בעקבות הקורונה, נוצרה ירידה בפעילות בתי החולים - ניתוחים, פרוצדורות אבחנתיות, אשפוזים, ביקורים במכונים ובמרפאות החוץ - של בין 4% ל-9% משנת 2019, אולם לא נרשמה פגיעה באיכות הטיפול הן במחלקות הקורונה והן במחלקות הרגילות. יעדי התכנית הושגו במלואם למרות כל הקשיים, העומס ושחיקת אנשי הצוות.

חיסונים לקורונה בבי"ח איכילוב, 27 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
יעדי התכנית הושגו במלואם למרות קשיי הקורונה/ראובן קסטרו

מדד בולט בדוח הוא תחום צינתורי המוח, אותו מוביל בילינסון עם 131 צינתורים בשנת 2020. הגדלת חלון הזמן לטיפול בצינתור מוח עד ל-24 שעות העניק סיכוי חדש לחולים רבים שבעבר גורלם היה נחרץ. גורם נוסף שהוביל לעלייה במספר הצינתורים הוא קפיצת הדרך הטכנולוגית, הן בהתקנים הבטוחים לשימוש והן באמצעי הדימות.

בין המדדים בהם בלט מאיר, נמצא המספר הגבוה ביותר של טיפולים בהתקפי לב בתוך 90 דקות בלבד - עם 278 מקרים. אחריו נמצא בית החוילם שיבא עם 224 מקרים. מדדים נוספיו היו טיפול בשבר צוואר ירך בתוך 48 שעות, ביצוע בדיקת דופלר עורקי צוואר בחולים עם אבחנה של אירוע מוחי קטן ומספר נמוך של פניות חוזרות למיון - זאת לצד היותו אחד מבין ארבעת המיונים הפעילים ביותר בישראל.

מנהל מאיר ד"ר ירון מושקט מסר כי "שנת 2020 שזכתה לכינוי 'שנת הקורונה' ושעדיין לא הסתיימה מבחינתנו, היוותה אתגר רפואי עצום בעבור מערכת הבריאות. גאווה גדולה עבור מרכז רפואי מאיר להוביל מבין כל בתי החולים בישראל גם בשנה זו בהענקת טיפול מקצועי ואיכותי בעבור כל מטופליו. הישג מרשים זה הינו בזכות צוות מקצועי ומחויב מאין כמוהו".

בית חולים מעיני הישועה, בני ברק 8 באוקטבור 2020. ראובן קסטרו
קיבל את הציון הנמוך ביותר מבתי החולים. מעייני הישועה/ראובן קסטרו

הדוח בדק גם את מדדי האיכות בבתי החולים הגריאטריים. מבין בתי החולים הגדולים בית רבקה מוביל עם 10 נקודות ואילו הרצוג בסוף הרשימה עם 8.43 נקודות בלבד. מבין בתי החולים הגריאטריים הקטנים, בית בלב בנשר קיבל 9.81 נקודות ונמצא בראש הרשימה, לעומתו, נווה שבא בבאר שבע קיבל ציון נמוך במיוחד של 5.25 נקודות. מבין עשרת בתי החולים לבריאות הנפש, שלוותה עומד במקום הראשון עם 9.92 נקודות, ולמקום האחרון הגיע לב השרון עם 9.05 נקודות.

בית חולים רמב"ם, חיפה, 23 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
"אתגר רפואי עצום בעבור מערכת הבריאות". חדר מיון/ראובן קסטרו
בווידאו: הפגנת עובדי המנהל והמשק בבתי החולים/צילום: מירב כהן

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש בירך על תוצאות הדוח, והדגיש כי "ישנה חשיבות רבה ליעדים של מדדי האיכות, המתעדכנים מדי שנה ומאתגרים את נותני השרות לקיים תכנית שיפור איכות שנתית. המדידה היא השוואתית בין המוסדות השונים, מקור לתחרותיות חיובית ובונה, תמריץ למצוינות והישגיות".

פרופ' ירון ניב, ראש התוכנית הלאומית למדדי איכות, אמר כי "חלה התקדמות רבה בתכנית הלאומית למדדי איכות. ברצוני להדגיש את שיתוף הפעולה המצוין עם מוסדות הבריאות ואת העבודה המשותפת עם האיגודים המקצועיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully