וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוצר לילי ואיסור התקהלויות: נשיא תוניסיה מבסס אחיזה בשלטון

הנשיא סעיד אסר על יציאה מהבתים בין 19:00 ועד 6:00 בבוקר, וכן על מעבר בין ערים אלא במקרים חריגים. מתנגדיו מאשימים אותו בהפיכה, אך המפלגת האסלאמסטית קראה לתומכיה לסגת ממתחם הפרלמנט ולפתיחה בדיאלוג. בלינקן שוחח עם הנשיא: "היצמד ליסודות הדמוקרטיה"

בווידאו: נשיא תוניסיה הדיח את רה"מ והקפיא את הפרלמנט/צילום: רויטרס

נשיא תוניסיה קייס סעיד הכריז על עוצר למשך חודש, יממה אחרי שהדיח את ראש הממשלה במהלך שתואר על ידי מתנגדיו בתור הפיכה. החל מהיום (שלישי), האזרחים יידרשו להישאר בבתיהם החל מהשעה 19:00 ועד 6:00 בבוקר שלמחרת, בנוסף לאיסור על התקהלות של יותר משלושה אנשים.

ההגבלות הדרקוניות החדשות, שהוכרזו בצו נשיאותי במהלך הלילה, אוסרות על תנועת אנשים בין ערים מחוץ לזמני העוצר, אלא במקרים חיוניים או סיבות רפואיות דחופות. בנוסף לפיטורי ראש הממשלה הישאם משישי, הנשיא השעה את פעילות הפרלמנט למשך 30 יום והקפיא את חסינות המחוקקים, והזהיר כי הפגנות אלימות ייענו בכוח.

יריביו, בראשם מפלגת א-נהדה האסלאמיסטית, אמנם תיארו את מהלכיו כדיקטטוריים, אך אותתו שהם רוצים להימנע מעימותים. אחרי שאתמול נרשמו מחוץ לפרלמנט התנגשויות בין תומכי הנשיא לבין תומכי א-נהדה, המפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט, היום היא קראה לפתוח בדיאלוג כדי לסיים את המשבר. היא הנחתה את תומכיה דרך סניפי המפלגה שלא להמשיך בהפגנות, בניגוד לקריאתו של מנהיגה אתמול לצאת לרחובות.

שני גורמים במפלגה אמרו כי אף שחלק מבכיריה רצו לשמור על נוכחות ברחובות, מנהיגיה החליטו להימנע מהסלמה נוספת ולאפשר תקופת רגיעה.

שוטרים עומדים מחוץ לפרלמנט של תוניסיה בבירה תוניס, 27 ביולי 2021. רויטרס
שוטרים עומדים מחוץ לפרלמנט של תוניסיה בבירה תוניס, 27 ביולי 2021/רויטרס

ראש הממשלה המודח אמר אתמול בתגובה ראשונה למהלך הדרמטי של הנשיא כי הוא יעביר את השלטון לכל מועמד שבו יבחר האחרון. "במטרה לשמור על ביטחונם של כל התוניסאים, אני מכריז כי, כפי שעשיתי תמיד, אעמוד לצד עמנו, ואני מכריז שאני לא אקח שום תפקיד או אחריות במדינה", מסר בהצהרה שפרסם בפייסבוק.

תוניסיה, שבה החל "האביב הערבי" ב-2011, נמנעה ממלחמות האזרחים והכאוס שאפיין מדינות ערביות אחרות אך היא סובלת ממשבר כלכלי חמור ומהשתוללות של מגיפת הקורונה. הטיפול הכושל של הממשלה בהתפרצות החריף את התסכול החברתי הממושך מהפוליטיקה, ושעות לפני ההכרזה של סעיד, אלפי מפגינים הפרו את ההגבלות והתעמתו עם כוחות הביטחון בכמה ערים. הם אף תקפו משרדים של מפלגת א-נהדה, המזוהה עם "האחים המוסלמים".

סעיד, שנבחר לתפקיד הנשיא ב-2019 ללא רקע פוליטי או שיוך מפלגתי, מכחיש כי מדובר בהפיכה. אתמול הוא שוחח עם שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, שאמר לו, לפי מחלקת המדינה, כי עליו "להיצמד לעקרונות הדמוקרטיה וזכויות האדם שהם הבסיס לשלטון בתוניסיה". בלינקן גם הפציר בו "לשמור על דיאלוג פתוח עם כל הכוחות הפוליטיים והעם התוניסאי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
נשיא תוניסיה קייס סעיד מושבע לתפקיד, 23 באוקטובר 2019. רויטרס
נשיא תוניסיה קייס סעיד מושבע לתפקיד, 23 באוקטובר 2019/רויטרס

חלקים לא מבוטלים בציבור הפגינו תמיכה במהלך של סעיד, ועשרות אלפים חגגו ברחובות בלילה שבין ראשון לשישי. איגוד העובדים הכללי של תוניסיה, שהיה אחד השקחנים המרכזיים במהפכה של 2011, אמר כי הנשיא פעל בהתאם לחוקה, "על מנת למנוע סכמה מידית" ולהחזיר את המדינה לתפקוד מלא. עם זאת, האיגוד, יחד עם ארגוני חברה אזרחית אחרים, הזהירו היום את הנשיא שלא להאריך את אמצעי החירום מעבר לחודש, ולהציג מפת דרכים ליציאה מהמשבר.

סעיד, פרופסור חוקתי בהכשרתו, טוען שהצעדים שנקט היו בהתאם לסעיף 80 בחוקה. עם זאת, מומחים אחרים סבורים כי מדובר בפירוש יתר של הסעיף, המקנה לנשיא סמכויות גדולות למשך זמן בלתי מוגדר. הפעלת הסעיף מותנה ב"אירוע של סכנה מידית", והצידוק לכך מוטל בספק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully