וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחול לבן ורע"ם סיכמו: הממשלה תקדם תוכנית לעידוד הייטק וסטארטאפים בחברה הערבית

עודכן לאחרונה: 27.7.2021 / 15:16

שרת החדשנות והמדע אורית פרקש הכהן סיכמה עם מנסור עבאס את פרטי תוכנית החומש הסופית, במסגרתה יקודמו תכניות חינוך והכשרה מקצועית בתחומי המדע וההייטק. פרקש הכהן: "החברה הערבית צריכה להיות חלק מהתעשייה". עבאס: "להביא לייצוג הולם"

הממשלה מתכוונת לקדם תכנית חומש מיוחדת בהיקף של למעלה מחצי מיליארד שקלים לחיזוק תחומי ההייטק והמדע בחברה הערבית. לוואלה! נודע כי שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן (כחול לבן) ויור רע"ם מנסור עבאס, קיימו בחודש האחרון שורה של פגישות והתייעצויות בנושא ואתמול סיכמו את פרטי התוכנית סופית. במסגרת התוכנית, יקודמו תכניות חינוך והכשרה מקצועית במקצועות ההייטק, חממות טכנולוגיות ליזמים ולסטארטאפים, הקמת מוזיאוני מדע ומצפי כוכבים ועוד.

התכנית טרם תוקצבה, אך היא צפויה להיות חלק מהתקציב שסוכם עם רע"ם בסך 50 מיליארד שקלים במסגרת ההסכמים הקואליציוניים לתכנית החומש למגזר הערבי ותחומים נוספים, ולצאת לדרך אחרי אישור תקציב המדינה. סך התקציב המיועד לתוכנית ההייטק והמדע הוא 628 מיליון שקלים לחמש שנים, וקרוב ל-250 מיליון מתוכם בשנתיים הקרובות.

אורית פרקש הכהן מנסור עבאס וח"כ לשעבר אימאן חטיב במעמד החתימה על תכנית החומש - 27 ביולי 2021. -, אתר רשמי
ניסיון לייצר שינוי. פרקש הכהן, עבאס וחטיב/אתר רשמי, -

המגזר הערבי נמצא בתת ייצוג בולט בעולם ההייטק - רק 2% מהעובדים מגיעים המגזר מהחברה הערבית. בנוסף, רק 10-5% מהסטודנטים לתארים המתקדמים במתמטיקה, סטטיסטיקה, הנדסה ושאר המקצועות הנדרשים לתחומי ההייטק הם ערבים.

התכנית של פרקש הכהן ועבאס שואפת לייצר שינוי בתחום המדע וההייטק בשורה ארוכה של נושאים. כך לדוגמה, בתחום החינוך, תהיה תכנית פרטנית לעידוד לימודים של מקצועות הליבה של ההייטק בחברה הערבית, במסגרתה יקימו ויתמכו ב-30 מרכזי טכנולוגיה, חלל ורובוטיקה במגזר הערבי. תלמידים מהמגזר הערבי גם ישולבו בתוכנית משותפת עם איחוד האמירויות לשיגור לוויין רמדאן - מצלמה שתצלם צילום יומי של הירח, לחיזוי מדויק של מועדי החגים.

זאת ועוד, יוקמו שני מרכזי מחקר ופיתוח חדשים לחברה הערבית בצפון ולחברה הבדואית בנגב, חממות ומרכזי יזמות טכנולוגית בהייטק, ומרכזי "אנג'לים" לעידוד השקעות וגיוס הון לסטארטאפים. רשות החדשנות, הכפופה למשרד החדשנות והמדע, גם תתן תנאי מימון מועדפים למגזר הערבי ותעודד הסבות מקצועיות לתפקידי מחקר ופיתוח בהייטק.

בנייני משרדים ברחוב הארבעה, תל אביב, נובמבר 2015. ראובן קסטרו
תת ייצוג בעולם ההייטק/ראובן קסטרו

שרת החדשנות פרקש הכהן, עבאס, וח"כ לשעבר אימאן חטיב נפגשו אתמול כדי לסכם את פרטי התכנית, כולל חלוקת התקציב הייעודי בחמש השנים הקרובות. פרקש הכהן אמרה כי היא מודעת להיסטוריה של הבטחות שווא לתכניות בחברה הערבית בעבר, והתחייבה כי משרד החדשנות ורשות החדשנות יוציאו את התכניות לפועל. לדבריה, "שילוב החברה הערבית בעוד תחומי כלכלה, ובתחומי החדשנות בפרט, הוא אינטרס לאומי: עולם ההייטק צמא לעובדים, והחברה הערבית יכולה וצריכה להיות חלק מהתעשיות הללו באופן משמעותי הרבה יותר מ-2% מהעובדים שיש כיום. יש כאן מצבור של כוח אדם איכותי, שעם ההכשרה וההכוונה יוכל לא רק להשתלב בחברות הקיימות - אלא גם ליזום וליצור סטארטאפים וחברות נוספות".

יו"ר רע"ם, מנסור עבאס אמר ש"החברה הערבית מלאה יכולות וכישרונות ואנרגיות להוביל בתחום זה, וישנם הרבה הזדמנויות שצריך לנצלם, ומטרתנו היא ייצוג הולם כך שלא יפחת אחוז הסטודנטים הערבים העוסקים בתחומי ההייטק במדינה מהאחוז הכללי של האזרחים הערבים מתושבי המדינה שהינו 20%." גם יור כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ, בירך על התוכנית ואמר כי הוא "שמח על שיתוף הפעולה המבורך, ושואף לתכניות ושיתופי פעולה בעתיד גם עם אוכלוסיות נוספות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully