וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 15 שנה בכלא: בית המשפט דן בבקשת זדורוב להשתחרר לביתו

עודכן לאחרונה: 26.7.2021 / 13:57

זדורוב ביקש להשתחרר לקראת המשפט החוזר שייערך לו, בו יוכרע אם ניתן להטיל ספק סביר באשמתו ברצח הנערה תאיר ראדה בקצרין. הפרקליטות מתנגדת: "המסוכנות גבוהה". זדורוב: "יהיה טוב, בינתיים אני עוד שותק". ההחלטה: ביום שלישי הבא

בית המשפט המחוזי בנצרת דן הבוקר (שני) בבקשתו של רומן זדורוב להשתחרר ממאסרו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו במסגרת המשפט החוזר. הדיון נערך בפני השופט ערפאת טאהא, שהודיע בסופו כי ההחלטה תינתן ביום שלישי הבא.

בחודש מאי החליט שופט בית המשפט העליון חנן מלצר כי יש לערוך לזדורוב משפט חוזר באשמת רצח הנערה תאיר ראדה, נוכח חוות דעת של מומחה מטעם ההגנה שנסובה סביב סוגיית כתמי הדם שנמצאו בתא השירותים בו אירע הרצח. בכך קיבל השופט מלצר את ערעורו של זדורוב, שהוגש בידי סניגורו עורך הדין ירום הלוי. מלצר עוד קבע כי יש לברר את מחלוקת המומחים בנושא עקבות הנעליים שנמצאו בתא השירותים בו נרצחה ראדה וכן זליגות הדם עליהן בפני ערכאה דיונית. כלומר: על בית המשפט לדון בסוגייה זו ולהכריע האם יש בכך כדי להטיל ספק סביר באשמתו של זדורוב, או שלא.

בתי המשפט נעתרים כמעט באופן גורף לבקשות פרקליטות המדינה להותיר נאשמים ברצח במעצר עד לתום ההליכים המשפטיים נגדם. הסיבות לכך בעיקרן הן חשש לשיבוש הליכי משפט ופגיעה בראיות מצד הנאשם, וחשש למסוכנות של נאשם ולפגיעה בביטחון הציבור. סביר להניח כי סניגורו של זדורוב יציג בפני בית המשפט הצעה לשחררו תחת תנאים מגבילים - שיהוו חלופה למעצרו. במצב כזה על בית המשפט יהיה לבחון האם שחרור הנאשם למעצר בית ישיג את מטרות המעצר.

זדורוב בבית המשפט, הבוקר

בווידאו: בית המשפט דן בבקשת רומן זדורוב להשתחרר ממאסר/צילום: שלומי גבאי

בני משפחתו של זדורוב שהגיעו לבית המשפט הביעו חוסר אמון בתהליך. אחותו, קסניה אברס זדורוב, אמרה כי היא אינה מאמינה שהוא ישוחרר "כי מערכת הצדק נגדנו, אבל כל האזרחים תומכים בנו. האזרחים לא מאמינים שהוא הורשע על כלום. לא הוכיחו שהוא היה שם".

אולגה זדורוב, אשתו, אמרה דברים ברוח דומה. "הציבור יחד איתנו, אין לי אמון בבתי משפט. יורקים עלינו מלמעלה, האגו יותר חשוב מאמון הציבור", אמרה, והוסיפה כי שוחחה עם בעלה אתמול, וכי הוא שמח על ההחלטה לקיים לו משפט חוזר. "הוא לא מצפה לשום דבר, הוא זורם עם הנהר. הוא מחכה כבר המון שנים ופשוט רוצה סוף לסיפור הזה".

"רואים אור בקצה המנהרה, פתאום הכל מתהפך - אבל הפרקליטות ממשיכה לטעון שקרים, ממשיכים באותו קו. הוא תיק בשבילם, לא בן אדם. אנחנו במשבר כלכלי-נפשי. הם הרסו חיים לכולנו, לכל המשפחה ואפילו לא מצמצו בעיניים. יש לנו המון ראיות מזכות. האמת בצד שלנו. אני מקווה שהצדק סוף סוף יצא לאור".

זדורוב עצמו אמר בבית המשפט לכתבים: "יהיה טוב, בינתיים אני עוד שותק".

דיון בבקשת רומן זדורוב לשחרור עד תום ההליכים המשפטיים נגדו, בימ"ש מחוזי נצרת, 26 ביולי 2021. שלומי גבאי
לפני שנה הגיש ערעור נוסף לעליון. זדורוב בדיון, הבוקר/שלומי גבאי

נציג הפרקליטות, עו"ד ויאאם קבלאוי מפרקליטות מחוז צפון, אמר בבית המשפט כי דינה של הבקשה להידחות. "הראיות בעוצמה גבוהה. אין מקום לבחינת חלופת מעצר".

מנגד, טען סנגורו של זדורוב, עו"ד ירום הלוי, כי יש לשחרר את מרשו מאותן סיבות שבגלל הוחלט לערוך לו משפט חוזר. "אין צורך היום בכניסה לעומק הראיות הישנות. מן הסתם, כל הבקשה לשחרור מתמקדת לא רק בראיות מדעיות, אלא בראיות מדעיות שהשופט מלצר השתית בהחלטתו למשפט חוזר".

עו"ד קבלאוי אמר כי הראיות הללו ייבחנו במשפט עצמו - ולא בדיון היום.

בהמשך הציג את מה שהוביל להרשעת זדורוב, לרבות הראיות, ההודאה והשחזור. השופט תהה למה הוא עושה זאת. "אני מכיר הכל", אמר. על כל פנים, עו"ד קבלאווי המשיך להציג בפני בית המשפט את מארג הראיות שהוביל להרשעה.

נציג הפרקליטות הבהיר כי "תפקודו [של זדורוב] בכלא היה תקין והפרות המשמעת היו בודדות, ולא עליהן נבסס את הטיעון שלנו". לעומת זאת, הדגיש כי הפרקליטות מתנגדת לחלופת המעצר מטעמי מסוכנות וחומרת העבירה.

אולגה זדורוב והאחות קסניה אברס בדיון בבקשת רומן זדורוב לשחרור עד תום ההליכים המשפטיים נגדו, בימ"ש מחוזי נצרת, 26 ביולי 2021. שלומי גבאי
"מערכת הצדק נגדנו, אבל האזרחים תומכים". אולגה זדורוב וגיסתה קסניה אברס בבית המשפט, הבוקר/שלומי גבאי

"האכזריות ברצח מלמדת על רמת מסוכנות גבוהה. הקורבן התמים מראה על מסוכנות הנאשם.
היעדר מניע מלמד עוד יותר על מסוכנות גבוהה של הנאשם", אמר הפרקליט, ואמר כי מחומר החקירה עולה כי מדובר באדם בעל אופי "אימפולסיבי ואלים".

השופט הקשה על נציג הפרקליטות. "אתם מסכים שברצח דני כץ האכזריות לא היתה פחותה. אני מתייחס לזאת כי אז, במשפט החוזר, הנאשמים היו משוחררים, אחרי הפקדת ערבות", אמר לו. עו"ד קבלאווי השיב שאז היה חשש לעיוות דין, "מה שלא עלה כלל במשפט הנוכחי. מה עוד שאז הנאשמים יצאו לחופשות והוכח היעדר מסוכנות". לבסוף הוא טען כי אין מקום לבחינת חלופה קונקרטית, וכי המסוכנות לא קהתה עם חלוף השנים.

דיון בבקשת רומן זדורוב לשחרור עד תום ההליכים המשפטיים נגדו, בימ"ש מחוזי נצרת, 26 ביולי 2021. שלומי גבאי
זדורוב בבית המשפט, הבוקר/שלומי גבאי

עו"ד ירום הלוי, המייצג את זדורוב, העלה אף הוא טענות בנוגע לראיות בתיק, ותקף את הפרקליטות. "הפרקליטות חטאה לבית המשפט שהתנגדה למשפט חוזר ולשחרור של זדוקוב. זו רדיפה. יש ראיות חד משמעיות לחפותו. הפרקליטות כל פעם מחפשת טיעון מהגורן ומהיקב כדי להשאיר את הלקוח החף מפשע במאסר", אמר.

הוא הוסיף לטעון כי בניגוד לעמדת הפרקליטות, זדורוב אינו איש אלים. "בבית הסוהר שאטה הוא עובד במסגריה. ההתנהגות הלא נאותה של הפרקליטות כוללת השחרה. 15 שנה בכלא, שם יש הכי הרבה עימותים. יש מבחן גדול מהכלא? אין אלימות".

לבסוף, עו"ד הלוי הציע את שחרורו של זדורוב בתנאים מגבילים, "באיזונים הראויים".

סאגה משפטית בת 15 שנה

תאיר ראדה נרצחה בתוך תא שירותים בבית הספר נופי גולן בקצרין ב-6 בדצמבר 2006. כמעט שלוש שנים אחר כך, הרשיע בית המשפט המחוזי בנצרת את רומן זדורוב, אזרח זר ותושב קצרין, ברצח הנערה. הכרעת הדין פרשה מארג ראיות צפוף שהביא להרשעתו.

אולם, מאז המשיכה הפרשה להעסיק את התקשורת ואת דעת הקהל, ולמרות הכרעת הדין הנחרצת - שבה מערכת המשפט לדון בה עוד מספר פעמים ולהשאיר את ההרשעה על כנה. זדורוב, שעבד בעבודות ריצוף בבית ספרה של ראדה, נעצר מספר ימים אחרי הרצח, הודה ברצח ואף שיחזר אותו. אחר כך חזר בו מהודאתו, ועם התמשכות המשפט הצליחה ההגנה לעורר ספקות בקרב הציבור כי זדורוב הוא אכן הרוצח.

תאיר ראדה, רפרודוקציה. ג'יני
תאיר ראדה/ג'יני

בהמשך, הציגה ההגנה שתי חוות דעת חדשות, שבעקבותיהן הורה בית המשפט העליון כי על בית המשפט המחוזי לבחון את אותן חוות דעת שעסקו בסוג הסכין בו נרצחה ראדה, ובסוגיית הסימנים על מכנסי הנרצחת - שלפי חוות דעת מומחה התביעה מדובר היה בסימני סוליות נעליו של זדורוב.

בית המשפט המחוזי בחן את חוות הדעת, והחליט בסופו של יום להותיר את ההרשעה על כנה. עם זאת, צוות ההגנה של זדורוב ערער שוב לבית המשפט העליון וגם הפעם הורשע זדורוב ברצח - אך הפעם ההרשעה היתה בדעת רוב. השופטים יצחק עמית וצבי זילברטל הרשיעו את הנאשם, בעוד השופט יורם דנציגר זיכה אותו מחמת הספק.

לפני שנה הגיש זדורוב ערעור נוסף לבית המשפט העליון וכאמור, לפני כחודשיים קבע שופט העליון מלצר כי יש לערוך לזדורוב משפט חוזר. המשפט יתחיל במחצית הראשונה של חודש אוקטובר, וייערך ברציפות במשך כשנה בפני השופטים אשר קולה, דני צרפתי ותמר נסים שי. לפני כן, באמצע חודש ספטמבר, יתקיים בבית המשפט המחוזי דיון מכין לקראת המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully