וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי השיחה החריגה עם ארדואן: הרצוג העביר מסר הרגעה ליוון

עודכן לאחרונה: 21.7.2021 / 11:47

בשיחה עם נשיאת יוון, הבהיר הנשיא כי אין שינוי במדיניות ישראל כלפי אתונה וכי כל שיפור ביחסים עם טורקיה לא יבוא על חשבונה. שר החוץ היווני הגיע היום לישראל, לשיחות שיעסקו גם במתיחות עם אנקרה. בתוך כך, ישראל גינתה מהלך טורקי חד-צדדי באזור המפורז בקפריסין

לאחר השיחה החריגה שקיים עם נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, העביר הנשיא יצחק הרצוג מסר הרגעה ליוון בשיחת טלפון שקיים לפני כמה ימים עם מקבילתו היוונייה קתרינה סאקלרופולו. גורמים ישראלים בכירים אמרו לוואלה! כי הרצוג הבהיר ששיפור של היחסים בין ישראל לטורקיה לא יבוא על חשבון היחסים עם יוון.

בשבוע שעבר התקשר ארדואן להרצוג ובירך אותו לרגל כניסתו לתפקיד. בכירים במשרד החוץ אמרו כי המליצו בעד קיום שיחת הטלפון, על אף שאינם חושבים שניתן לשפר את היחסים עם טורקיה באופן דרמטי בעת הנוכחית.

זו הייתה השיחה הראשונה בין ארדואן לבין בכיר ישראלי מאז המשבר בהר הבית ביולי 2017 אז שוחח בטלפון עם הנשיא ראובן ריבלין. השיחה הגיעה אחרי שורה של מסרים פייסניים פומביים שטורקיה משגרת כלפי ישראל מאז ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות ארצות הברית בחודש נובמבר 2020, וביתר שאת מאז כניסתו לבית הלבן בחודש ינואר האחרון.

טקס חנוכת השגרירות של איחוד האמירויות בתל אביב, 14 ביולי 2021. מרים אלסטר, פלאש 90
מסר מרגיע. הרצוג בטקס פתיחת השגרירות האמירתית בישראל, בשבוע שעבר/פלאש 90, מרים אלסטר

היחסים בין ישראל לטורקיה היו במשבר מתמשך כמעט לאורך כל 12 השנים האחרונות מאז מבצע "עופרת יצוקה" בעזה ב-2009 ומשט "המרמרה" ב-2010. שתי המדינות נירמלו את היחסים ביניהן ב-2016 רק כדי להוריד שוב את דרג היחסים על רקע פתיחת שגרירות ארצות הברית בירושלים והעימותים בגבול עם עזה ב-2018.

במהלך השנים הללו ישראל ייסדה ברית עם יוון וקפריסין שהתמקדה בשיתוף פעולה מדיני, ביטחוני וכלכלי. הברית בין שלוש המדינות התחזקה מאוד על רקע תגליות הגז במזרח הים התיכון והחשש המשותף מפעולותיה של טורקיה באזור, כולל בנושא המאבק על מאגרי הגז.

במהלך השיחה בין ארדואן להרצוג דנו השניים על שיפור היחסים בין המדינות והזכירו שיתוף פעולה אפשרי בתחום האנרגיה. החלק הזה בשיחה במיוחד עורר דאגה באתונה. בכירים ישראלים אמרו כי נשיאת יוון התקשרה לברך את הרצוג לרגל כניסתו לתפקיד ותוך כדי השיחה שאלה את הנשיא על שיחתו עם ארדואן. הרצוג השיב כי השיחה עם ארדואן אינה מייצגת שינוי במדיניות הישראלית כלפי יוון. מבית הנשיא אישרו כי הרצוג אמר את הדברים, אך הדגישו כי מדובר היה בחלק קטן מתוך שיחה שעסקה בעיקר בברכות לרגל כניסתו לתפקיד.

ברקע הדברים, שר החוץ של יוון, ניקוס דנדיאס, הגיע היום לביקור בזק בישראל במהלכו ייפגש עם שר החוץ יאיר לפיד, כשהנושא הטורקי יהיה אחד המרכזיים בשיחות. הדאגה ביוון לגבי טורקיה התגברה לאחר שאתמול הגיע ארדואן לצפון קפריסין - החלק הטורקי של האי - והשתתף במצעד צבאי.

במהלך המצעד אמר מנהיג צפון קפריסין כי החליט להכניס אזרחים לבתים בחלק מהעיר הנטושה ורושה, שמועצת הביטחון של האו"ם החליטה כי היא שטח מפורז בין קפריסין לצפון קפריסין. אתמול התקשר לפיד לשר החוץ של קפריסין, הביע את תמיכתה של ישראל במדינה וגינה את המהלך הטורקי. "‏ישראל עוקבת בדאגה רבה אחרי הצעדים וההצהרות החד צדדים של טורקיה", מסר דובר משרד החוץ ליאור חייט.

ממשל ביידן גינה גם הוא את המהלך הטורקי וכינה אותו "פרובוקציה חד צדדית". שר החוץ אנתוני בלינקן קרא לטורקיה לחזור בה מהמהלך ואמר כי וושינגטון תבקש לכנס את מועצת הביטחון של האו"ם כדי לנקוט בצעדים נגד טורקיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully