וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשושים ולא ממוגנים: הצוותים הרפואיים קרסו בתקופת הקורונה

עודכן לאחרונה: 22.7.2021 / 12:49

דוח שפורסם בצל המשך התפשטות הנגיף מעלה כי רק 40% מהצוותים סברו כי הכשרתם תאמה את צרכי העבודה בשטח. בחלוקה לסקטורים, נמצא שאחיות דיווחו על תשישות נפשית גבוהה יותר מרופאים. 75% מהמטופלים במחלקות דיווחו על שביעות רצון מתנאי האשפוז, אך אחרים התלוננו על בדידות

רק רבע מהצוותים הרפואיים חשים סיפוק בנושא התמודדותם הנפשית במהלך תקופת הקורונה - כך עולה מדוח מיוחד שפרסם האגף לאיכות הטיפול, העוסק בעמדות ותפיסות של הצוותים בהיערכות בתי החולים. כמו כן, רק 73% הסכימו כי ישנו ציוד רפואי והתמגנות במידה מספקת, ו-62% בלבד דרגו באופן חיובי את איכות ובטיחות הטיפול.

על שאלון הסקר ענו 663 אנשי צוות - רופאים, אחיות ודרגים אחרים, להם הוצגו היגדים, ושעליהם הם היו צריכים לענות אם הם מסכימים מאוד או לא מסכימים כלל. הסקר הופץ ב-25 בתי חולים כליים ברחבי הארץ. כמחצית (48%) מעוני הסקר היו ממחלקות הקורונה, וכרבע (26%) היו מיחידות טיפול נמרץ קורונה. מעל למחצית מעוני הסקר היו אחיות (58%) וכשליש היו רופאים (35%).

מחלקת קורונה בבית החולים שיבא בתל השומר, 8 בפברואר 2021. רויטרס
מחלקת קורונה בבית החולים שיבא תל השומר/רויטרס

מרכיבי השחיקה של הצוותים נמדדו על בסיס תחושות של תשישות וציניות, כשמנגד נמדדו תחושת מסוגלות וחוללות. הציונים מעידים על תשישות רגשית בינונית-גבוהה יחד עם ציניות נמוכה, זאת מול תחושת מסוגלות גבוהה. בחלוקה למחלקות, ניכר כי הצוותים בטיפול נמרץ קורונה חשים רמה גבוהה יותר של תשישות וציניות, לעומת הצוותים במחלקות ובמלר"ד קורונה. בחלוקה למקצועות, ניכר כי האחיות חשו תשישות וציניות גבוהה יותר מהרופאים, אך רמת החוללות תואמת.

בנושא חווית המטופל, 40% בלבד מהצוותים סברו כי הכשרתם תאמה לצרכי העבודה, בעוד 25% חשבו כי תמהיל כוח האדם תאם למצב בשטח. בפילוח תוצאות הסקר לפי סקטורים מקצועיים, נמצא הבדל ניכר בין הרופאים לאחיות: הרופאים נתנו ציון גבוה יותר למצב הקיים, כש-71% מהרופאים העריכו את איכות הטיפול כאופטימלית בבתי החולים שלהם, זאת לעומת 54% מהאחיות. בנוסף נמצא כי אחיות דיווחו על תשישות נפשית גבוהה יותר (62%) מאשר רופאים (38%). כמו כן, נמצא כי עובדי טיפול נמרץ דרגו עצמם עם תשישות נפשית יחסית גבוהה (30%).

על פי נתוני משרד הבריאות, בעקבות התפרצות הקורונה המחודשת, ישנם 213 אנשי צוות שנעדרים מהעבודה, מהם 122 שמאומתים לנגיף ו91 שנמצאים בבידוד. בחלוקה לסקטורים, ישנם 24 רופאים מאומתים, לצד 32 אחיות.

חווית המטופל: שביעות רצון גבוהה מהאשפוז

הסקר בדק גם את שביעות הרצון של המטופלים מהטיפול במחלקות הקורונה. ממצאי הסקר העלו שביעות רצון בינונית-גבוהה מהאשפוז, כש-75% היו מרוצים במידה רבה עד מאוד, בעוד רק רבע היו מרוצים במידה בינונית ומטה. רמת שביעות הרצון ירדה בנושאים של הפגת תחושת הבדידות על ידי הצוות, מצב שנכפה על המטופלים עקב העובדה שהם אינם יכולים לשהות במחיצת בני משפחתם, זאת בשל תנאי הבידוד של מחלקות הקורונה.

בפילוח מגדרי, עולה כי שביעות הרצון הכללית מהאשפוז הייתה גבוהה יותר בקרב גברים (56%) מאשר בקרב נשים (44%). על פי דוחות משרד הבריאות, גברים הידרדרו במהירות רבה יותר למצב של תחלואה קשה, ועל כן נאלצו להתאשפז בבתי החולים. כמו כן, מספר הגברים שמתו מקורונה גבוה יותר ממספר הנשים.

מסקנות והמלצות הדוח מתייחסות להיבטים קליניים, חינוכיים ומנהלתיים. בין היתר עלה כי על בתי החולים לספק ציוד הגנה מספק לצוותי הקורונה, להפחית את דאגתם למצב בריאותם בעת הטיפול בחולים, ולעודד התבטאות חופשית בקרב הצוות אם ייחשף לדבר העלול לפגוע במטופל. ביחס לחולים יש לפתח מדיניות ומנגנון לביקורי משפחות, במיוחד בקרב מטופלים עם צרכים מיוחדים ומטופלים הנוטים למות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully