וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפורמת הכשרות: גופים פרטיים יוכלו לחלק תעודות כשרות - גם למסעדות הפתוחות בשבת

עודכן לאחרונה: 20.7.2021 / 17:16

השר לשירותי דת הציג את תוכניתו שתפתח את שוק הכשרות לתחרות, לפיה תאגידים שיעמדו בסטנדרט ההלכתי של הרבנות הראשית - יעסיקו משגיחים בעצמם. מנגד, יוכלו במקום זאת לקבל אישור מ-3 רבני עיר. כהנא: "לאזרחי ישראל מגיעה כשרות טובה יותר". הרבנות הראשית: "יוזמה מסוכנת"

השר לשירותי דת מתן כהנא (ימינה) הציג היום (שלישי) את תוכניתו החדשה לרפורמה במערך הכשרות של הרבנות הראשית, לפיה מערך הכשרות לעסקי המזון בישראל ינוהל בידי גופים פרטיים. "אני מפריט את עולם הכשרות", אמר השר כהנא.

"לאזרחי ישראל מגיעה כשרות טובה יותר", הדגיש השר כהנא, "המהפכה בכשרות תחזק את הרבנות הראשית לישראל, תביא להקמת גופי כשרות מקצועיים, תייצר תחרות שתוזיל מחירים ותשפר את איכות הכשרות, תאפשר לעסקים לבחור בין תאגידי כשרות שונים ותשפר את תנאי ההעסקה של המשגיחים".

על פי התוכנית, תאגידי כשרות שיעמדו בקריטריונים ההלכתיים שתקבע הרבנות הראשית, וכן יוכיחו אמידות כלכלית וניהולית - יוכלו להעניק תעודות כשרות, כשעל תעודות הגופים הפרטיים יופיע סימון "בפיקוח הרבנות" בלבד. גופי הכשרות הפרטיים יעסיקו ויפקחו על משגיחי הכשרות, כשבכל ראש גוף פרטי, יעמוד רב בעל תעודת כושר לרבנות עיר. בנוסף לכך, הגופים יפרסמו לציבור את אותו הסטנדרט ההלכתי בו הם מתחייבים לעמוד.

מסע"ת הקמת מערך הכשרות מבית ארגון רבני צהר, בית סוקולוב, תל אביב, 26 בפברואר 2018. שלומי גבאי
"המהפכה תייצר תחרות שתוזיל מחירים"/שלומי גבאי

במקביל, יוקם גוף פיקוח עליון של הרבנות הראשית, שיוודא כי הגופים הפרטיים עומדים בסטנדרט ההלכתי בו בחרו.

עם זאת, במידה ובעל תאגיד כשרותי ירצה לספק שירותי כשרות עם סטנדרטים מקלים יותר מאלו שהגדירה הרבנות - הוא יוכל לפנות לשלושה רבני עיר בעלי תעודת כושר, ולקבל תעודה בה מופיע הסיווג "באישור הרבנות". במסגרת הרפורמה, יוכלו תאגידי הכשרות לספק כשרות למסעדות שפתוחות בשבת.

השר עוד הוסיף כי: "מערך הכשרות של מדינת ישראל חייב לעבור התייעלות משמעותית. מערך הכשרות הנוכחי סובל מבעיות איכות, סטנדרטים שונים, תנאי העסקת משגיחים ירודים, פיקוח בעייתי וריבוי כשרויות. דוחות מבקר המדינה חושפים פעם אחר פעם את מחדלי מערך הכשרות הקיים. מהפכת הכשרות תביא בשורה אדירה לציבור שומרי הכשרות בישראל".

הרבנות הראשית, ירושלים. יונתן זינדל, פלאש 90
"דוחה מכל וכל את היוזמה המסוכנת". הרבנות הראשית בירושלים/פלאש 90, יונתן זינדל

ממועצת הרבנות הראשית לישראל נמסר בתגובה כי היא "דוחה מכל וכל את היוזמה המסוכנת של המשרד לשירותי דת להרס הכשרות בישראל, ה'תוכנית' שהוצגה היום לשינויים במערך הכשרות משמעותה היא ביטול הכשרות במדינת ישראל, פתיחת בזאר של גופים בעלי אינטרסים עסקיים שיעניקו כשרות ומתן אפשרות לכל מאכער להעניק כשרות כשהתוצאה היא אחת - הרס וחורבן הכשרות".

"זוהי חלק ממגמה כללית של מלחמה בשירותי הדת שמטרתה הסופית היא ביטול זהותה היהודית של מדינת ישראל", עוד תקפו והבהירו כי יפעלו לבלימת היוזמה. "עם ישראל המקפיד ברובו על כשרות כהלכה מצביע ברגליים ונותן אמון מלא ברבנות הראשית, לפיכך יוזמות מסוכנות אלה דינן להתבטל".

מנכ"ל תנועת "ישראל חופשית" אורי קידר אמר על הרפורמה כי: "כל מהלך שיוביל להפחתת הנוכחות של הרבנות הראשית בחייהם של בעלי העסקים בפרט והאזרחים בכלל הוא מבורך. הישראלים מאסו ברבנות הראשית מזמן, וטוב עושה הממשלה שהיא מיישרת קו עם הציבור. במהרה בימינו גם בתחום הנישואים והגיור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully