וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרתום את ההון לשינוי חברתי

ד"ר הלה אורן

עודכן לאחרונה: 21.7.2021 / 9:26

בהתאם למגמה העולה בעולם ולעלייה בכמות המתעשרים בישראל, יש לראות גם עלייה בתרומותיהם למטרות חברתיות. ישראל צריכה לפעול לתמרוץ עשירי המדינה לקחת חלק בשיפור פני החברה, ולפרוץ את חסמי האמון במדינה ותפיסת הציבור את הפילנתרופיה

בתחילת החודש נמצא כי בישראל יש כיום 71 מיליארדים, נתון המציב את ישראל במקום השני בעולם במספר המיליארדים לנפש. העלייה בכמות העשירים עולה יחד עם הפיכתה של ישראל למעצמת "חדי קרן'", עם כ-60 חברות השוות מעל למיליארד דולר, כשכל חברת "חד קרן" עשירית בעולם נולדת בארץ.

בארץ יש עלייה בשנים האחרונות במספר התורמים המקומיים, אלא שעלייה זו אינה תואמת עדיין את העלייה הדרמטית במספר העשירים בישראל. בעוד הפערים בישראל הולכים ומתרחבים, נראה כי עדיין אין מספיק בעלי הון שיסכימו להיכנס מתחת לאלונקה החברתית ולסייע לקידום אוכלוסיות וליצירת מוביליות חברתית וסביבה טובה יותר.

מעבר לאחריות חברתית ומגמות עולמיות, שראוי שישראל תצטרף אליהן, נשאלת השאלה - מה יכול לסייע בתמרוץ עשירי ישראל לקחת חלק בשיפור פני החברה הישראלית? ממחקרים שנערכו בארץ, נראה כי קיימים שני חסמים עיקריים בקרב פילנתרופים בישראל: האמון מול המדינה, ותפיסת הציבור את הפילנתרופיה כמשרתת את האינטרסים של בעלי ההון.

בנושא האמון מול המדינה, נראה כי לעתים קרובות תופסים בעלי ההון את הממשל ופקידיו כבירוקרטים, הפועלים לאט ובשירות אינטרסים פוליטיים. אלא שבפועל, רבים מארגוני המגזר השלישי בישראל דווקא מבקשים להיעזר בכספי התרומות כדי לסייע בדיוק במקום בו המדינה מתקשה לסייע או פועלת לאט מדי. יתר על כן, בישראל פועלות כיום 15 קרנות עירוניות, הפועלות לקידום חברתי ברשויות המוניציפליות, ומכילות בתוכן ידע ויכולת ניהול של תשתיות קרקע, חינוך ורווחה. הקרנות יודעות לתעל את התרומות לפי הצרכים המדויקים של התושבים ונותנות מכפיל כוח בדמות "מאצ'ינג" עירוני, כשעל כל שקל שנתרם מוסיפה הרשות המקומית שקל מתקציבה.

בנושא תפיסת הציבור, ראוי שכל פילנתרופ ישתמש בכספו לקידום המטרות האישיות החשובות לו, אך כמובן, בדרכים בהן הוא עשוי להשפיע ולשנות את המציאות באמת. יש בידי עולם האימפקט המתפתח כלים מדידים להצלחת השקעות ותרומות חברתיות, שיכולות לסייע לכל קרן או אדם פרטי לוודא וכן להוכיח שכספיו מסוגלים לחולל שינוי אמיתי.

המדינה, מצידה, צריכה לפתח כלים והטבות מיסוי שיעודדו עוד בעלי הון ומתעשרים חדשים לסייע באמצעות כספים, שייתרמו לחברה האזרחית בישראל. ראוי גם שמי שתורם יזכה להוקרה על כך. לדוגמה, היוזמה של שר האוצר, אביגדור ליברמן, להטלת מס ירושה, יכולה להכיל בתוכה גם הטבות מס הנוגעות להעברת חלק מהירושות לטובת הציבור.

אם העשורים הקודמים הוקדשו להפיכתה של ישראל לאומת "הסטארט אפ" מגיעים כעת הפירות, והעשירים החדשים בישראל הופכים למנהיגים של הכלכלה החדשה. לצד ההובלה בחדשנות ובפיתוח, הגיע שעתם היפה של המנהיגים החדשים של הכלכלה לקחת חלק גם בתוצרים החברתיים של הפעילות שלהם, ולסייע בבניית חברה ישראלית ערכית ושוויונית יותר.

ד"ר הלה אורן היא מנכ"ל קרן תל אביב ומייסדת פורום הקרנות העירוניות בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully