וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד: סיכמתי עם שר החוץ של מרוקו על ביקור רשמי ראשון

עודכן לאחרונה: 19.7.2021 / 15:45

כפי שפורסם בוואלה! ביקורו של לפיד צפוי להיות הביקור הרשמי הראשון של שר במדינה לאחר חידוש היחסים. "הביקור יהיה נקודת הפתיחה לשורה של הסכמים ושיתופי פעולה בין המדינות". בהמשך צפוי שר החוץ המרוקאי לבקר בישראל על מנת לפתוח נציגות

שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד אישר היום (שני) כי סיכם עם שר החוץ המרוקאי, נאסר בוריטה, כי יערוך במרוקו ביקור רשמי ראשון לאחר חידוש היחסים בין המדינות, זאת כפי שפורסם לראשונה בוואלה!. "זה אירועי היסטורי", אמר לפיד בפתח ישיבת סיעתו יש עתיד. "הביקור יהיה נקודת הפתיחה של הסכמי תיירות סחר ושיתוף פעולה בין שתי המדינות. השר מאיר כהן יצטרף אף הוא לביקור.

לפי לפיד, בוריטה יגיע בהמשך לביקור בישראל, במהלכו יפתח נציגות של ארצו. ואחר כך יגיע השר לפה לפתוח נציגות. מאיר כהן יצטרף לביקור במרוקו. "יחסי החוץ של ישראל משתנים במהירות", הצהיר לפיד.

בווידאו: לפיד מדווח על הביקור הראשון הצפוי במרוקו במסגרת חידוש היחסים/צילום: ערוץ הכנסת

בהמשך דבריו, לפיד טען כי חל שינוי לטובה ביחסים בין ישראל למדינות נוספות, ואף ציין את אנשי המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית. "יש שיפור גם ביחסים עם האיחוד האירופי ועם ירדן", אמר. "אנחנו לא נוותר לאף אחד אפילו בסנטימטר על הבטחון הלאומי, אבל יחד עם ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבטחון בני גנץ אנחנו מקיימים דיאלוג שונה לגמרי עם הקהיליה הבינלאומית. זה שיח פתוח, מכבד ויעיל. הוא כבר שיפר באופן דרמטי את יחסי החוץ שלנו, תורם לבטחון הישראלי ופותח בלי סוף הזדמנויות חדשות לכלכלה הישראלית".

לפיד: סיכמתי על ביקור ראשון במרוקו במסגרת חידוש היחסים 
19.7.21. ערוץ הכנסת
סיכם על ביקור רשמי ראשון. לפיד/ערוץ הכנסת

היחסים עם מרוקו חודשו כחלק מעסקה משולשת במסגרתה ממשל טראמפ הסכים להכיר בחבל המחלוקת סהרה המערבית כחלק ממרוקו. עם זאת, ההסכם שנחתם לא כלל חידוש של היחסים הדיפלומטיים בין המדינות לדרג הגבוה ביותר.

ממשלת מרוקו הסכימה שההסכם יכלול פתיחה של משרדי ייצוג דיפלומטיים בלבד ברבאט ובתל אביב ולא שגרירויות מלאות. עם זאת, אחרי החתימה על ההסכם מלך מרוקו מוחמד השישי אמר בשיחת טלפון עם ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו כי פתיחת שגרירויות תהיה "הצעד הטבעי הבא".

המראת המשלחת הישראלית בראשות מאיר בן שבת עם ג'ראד קושנר לרבאט, מרוקו, 22 בדצמבר 2020. סיון פרג', אתר רשמי
המראת המשלחת הישראלית למרוקו, דצמבר/אתר רשמי, סיון פרג'

המרוקאים חששו מאוד שממשל ביידן יהפוך את ההחלטה של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ בעניין הסהרה. בכך שהם נמנעו מפתיחת שגרירויות המרוקאים רצו להשאיר בידיהם קלפי מיקוח באמצעותם יוכלו לשכנע את הממשל החדש לא לסגת למדיניות הקודמת.

כפי שפורסם בוואלה! לפני כמה חודשים שר החוץ האמריקני טוני בלינקן הודיע למקבילו המרוקאי בוריטה כי ארה"ב לא תשנה בשלב זה את החלטת טראמפ בעניין הסהרה. לפני כשבועיים חזר על ההתחייבות הזו יועצו הבכיר של ביידן לנושא המזרח התיכון ברט מקגרק בשיחה עם בוריטה. דובר משרד החוץ האמריקני נד פרייס אישר גם הוא את הדברים פומבית בשבוע שעבר.

לאור העמדה האמריקנית המרוקאים שוקלים להשלים את מהלך הנורמליזציה עם ישראל בשבועות הקרובים ולשדרג את משרדי הייצוג הדיפלומטיים לדרג של שגרירויות לכל דבר. בשבוע שעבר כאשר ביקר בבריסל ונאם בפני שרי החוץ של האיחוד האירופי אמר לפיד כי בשבועות הקרובים תיפתח במרוקו "שגרירות".

ניצן הורביץ בישיבת סיעה מר"צ 19 ביולי 2021. ערוץ כנסת, צילום מסך
"שמח שהליכוד מגלה כזו חיבה ללימוד ערבית", הורוביץ/צילום מסך, ערוץ כנסת

בתוך כך, יו"ר מרצ ניצן הורוביץ הגיב בישיבת הסיעה השבועית על הפרסום בוואלה! בנושא קידום החוק לחובת לימודי ערבית בתיכונים, ואמר כי הוא "שמח שהליכוד מגלה כזו חיבה ודבקות בלימוד ערבית". הורוביץ הוסיף כי "ברור שזה ניסיון להטריל את הקואליציה וזה שקוף מאוד. אנחנו בהחלט תומכים בלימודי ערבית, נקדם את זה דרך הממשלה ולא דרך הצעות חוק של האופוזיציה שמטרתן להטריל".

פרשת תוכנת הריגול הישראלית

בתשובה לשאלת וואלה! על החשיפות על תוכנת הריגול פגסוס של חברת NSO הישראלית והשימוש בה נגד עיתונאים ופעילי זכויות אדם, הורוביץ השיב כי הוא צפוי להיפגש בהמשך השבוע עם שר הביטחון בני גנץ ולדון עמו בנושא. ח"כ יאיר גולן אמר כי הפרסום נראה "מגמתי על רקע כלכלי. לא רק NSO עושה את הדברים האלה. בוודאי שצריך לקיים רגולציה קשוחה ונוקשה כדי שמוצרים ישראלים לא ישרתו משטרים אפלים ומטרות פסולות, ואם יש לקויות אז מן הראוי לסגור את הפערים האלה".

ח"כ מוסי רז הביע עמדה תקיפה יותר, והבהיר כי "תפקידו של שר הביטחון למנוע את זה". הבוקר רז שיגר לשר גנץ מכתב, בו דרש לעצור את מתן אישורי הייצוא לחברה עד שתתבצע בדיקה וחקירה מלאה ומקיפה של פעילות החברה וקשריה לרדיפת עיתונאים ופעילי זכויות אדם ברחבי העולם. "אנחנו לא יכולים לאפשר לטכנולוגיה ישראלית לשמש ככלי רדיפה וסכנה לציבור", כתב.

בפתח ישיבת סיעת העבודה, היו"ר שרת התחבורה מרב מיכאלי נשאלה אם הממשלה צריכה לבחון מחדש את המדיניות מול חברות כמו NSO, וענתה כי זו "נקודה למחשבה, נדון בזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully