וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפן: מאסר לאב ובן מארה"ב שעזרו ליו"ר ניסאן לברוח מהמדינה

19.7.2021 / 13:55

בית משפט גזר עונש מאסר של שנתיים ושל שנה ו-8 חודשים על מייקל טיילור ובנו פיטר, שעזרו לקרלוס גוסן להימלט במטוס פרטי ללבנון אחרי שהוסתר בתיבה. הם טענו שהולכו שולל, אך השופט קבע כי המניע היה כספי: "הסיכוי להעמיד לדין את גוסן אפסי". ללבנון ויפן אין הסכם הסגרה

קרלוס גוסן. AP
מייקל טיילור וג'ורג' אנטואן זייק בנמל התעופה באיסטנבול, 2019/AP

בית משפט בטוקיו גזר היום (שני) עונשי מאסר על אב ובן מארצות הברית שעזרו ליו"ר לשעבר של חברת ניסאן קרלוס גוסן להימלט ללבנון בזמן שהוא עומד למשפט במדינה. מייקל טיילור נשפט לשנתיים מאסר, ובנו פיטר לשנה ושמונה חודשים.

הם הואשמו בסיוע לעבריין, אחרי שדצמבר 2019 הוברח גוסן בקופסה גדולה במטוס פרטי, שחלף בטורקיה לפני שנחת בלבנון. ללבנון אין הסכם הסגרה עם יפן, וגוסן ממשיך להתגורר שם. השופט, הידו ניריי, אמר כי הם הפרו בצורה חמורה את החוק, מאחר שעכשיו יש סיכוי אפסי להעמיד לדין את גוסן.

"המקרה הזה אפשר לגוסן, שנאשם בעבירה חמורה, להימלט מעבר לים", קבע השופט. לדבריו, על אף שהנאשמים טענו כי הם נוצלו בידי גוסן, הם ללא ספק היו מעורבים בבריחה, ללא קשר למי מהם קיבל את ההחלטות.

גוסן נעצר ביפן בנובמבר 2018 והואשם כי לא דיווח על הפיצויים שקיבל ובהפרת אמונים כשהשתמש בכספי החברה לצורך רווחים אישיים. הוא טוען שהוא חף מפשע וכי הוא ברח מיפן משום שלא היה זוכה למשפט הוגן.

קרלוס גוהן, מנכ"ל רנו הצרפתית וניסאן היפנית לשעבר בריאיון לסוכנות הידיעות רוירטס בביירות, לבנון 14 ביוני 2021. רויטרס
טוען שלא יזכה במשפט צדק ביפן. קרלוס גוסן בביתו בלבנון/רויטרס

שני האמריקנים נעצרו במסצ'וסטס במאי אשתקד, והוסגרו ליפן במרץ. במהלך משפטם, הם התנצלו ואמרו שהם הוטעו על ידי גוסן בנוגע למערכת המשפט ביפן. מייקל טיילור התייפח ואמר כי הוא "שבור", והכחיש כי הם הרוויחו מהעזרה שנתנו ליו"ר ניסאן לשעבר. לדבריו, 1.3 מיליון הדולר, שלטענת התביעה שולמו להם, שימשו רק לכיסוי ההוצאות.

ואולם, השופט פסק כי המניע שלהם היה כספי. הוא נתן להם שבועיים לערער על גזר הדין. האב והבן היו לבושים בחליפות כהות והם היו מאוגפים בשומרים, תוך שהם עמדו בשתיקה למשמע העונש. הסנגור המקומי שלהם ביקש לערוך להם משפט מהיר. רבים מההליכים השיפוטיים ביפן נמשכים חודשים, אם לא שנים.

העונש המירבי ביפן על סיוע לפושע הוא שלוש שנות מאסר. התובעים דרשו מבית המשפט לגזור עונש של שנתיים ועשרה חודשים על מייקל טיילור ושנתיים ושישה חודשים על בנו. ההגנה, מצדה, ביקשה להסתפק במאסר על תנאי על השניים, שריצו עשרה חודשי מעצר בארצות הברית לפני הסגרתם.

עם זאת, השופט קבע כי זמן המעצר שלהם לפני המשפט ובמהלכו לא יילקח בחשבון. "יש גבול לכמה אנחנו יכולם להתחשב", אמר.

בריחה בתיבת ציוד שמע

גוסן יצא מביתו בטוקיו בדצמבר 2019, ועלה על רכבת מהירה לאוסקה. לאחר מכן, לטענת התביעה, הוא התחבא בתיבה גדולה בבית מלון בעיר. התחבה הכילה לכאורה ציוד שמע, והיו בה חורים כדי שיוכל לנשום. אדם נוסף המואשם בפרשה, ג'ורג' אנטואן זייק, טרם נעצר.

בנפרד, גרג קלי, בכיר לשעבר נוסף בניסן, עומד לדין בטוקיו באשמת זיוף מסמכי דיווח הפיצויים שקיבל גוסן. קלי, שנעצר במקביל אליו, טוען גם הוא לחפותו. גזר הדין במשפטו של קלי, שהחל בספטמבר אשתקד, לא צפוי עד השנה הבאה, אך 99% מהמשפטים הפליליים במדינה מסתיימים בהרשעות. העונש המקסימלי שבפניו ניצב קלי הוא 15 שנות מאסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully