וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני עובדת כל חיי ויודעת שאין סיכוי": עשור למחאה החברתית, חלום הדירה ממשיך להתרחק

מחירי הדיור בארץ זינקו ביותר מ-214% מאז המשבר של 2008, וכיום נדרשות כ-150 משכורות לרכישת דירה - כפול מהממוצע ב-OECD. כשהביקוש בשיא, ההיצע נמוך והמדיניות הממשלתית לא נחרצת, מעמד הביניים הולך ומתייאש: "לא יכול להיות שאפילו עבור דירות רגילות נשתעבד"

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה אמש (חמישי) כי מחירי הדירות בישראל זינקו ב-7.2% בקצב שנתי, כך שמאז המשבר הכלכלי של 2008, מחירי הדירות בישראל הכפילו את עצמם וזינקו ביותר מ-214%. בשל כך, כיום נדרשות קרוב ל-150 חודשי משכורת כדי לרכוש דירה - כפול מהממוצע במדינות ה-OECD. מדובר במספר לא ריאלי עבור זוגות צעירים, שרבים מהם מרגישים כי החלום לבנות או לקנות בית בישראל מתרחק.

הנתונים אמורים להדאיג מאוד את מקבלי ההחלטות. הנהירה לשוק הדיור והמשכנתאות נובעת מכמה סיבות, שהעיקרית בהן היא הציפייה שמחירי הדיור ימשיכו לעלות. כמו כן, בשל היעדר ממשלה יציבה בשנתיים האחרונות, לא בוצעו צעדי מדיניות מרסנת בתחום הנדל"ן, והממשלה החדשה אף היא טרם הציגה תוכנית נחרצת ומקיפה בנושא.

קריית ים, 29 באפריל 2021. ראובן קסטרו
בנייה בקריית ים/ראובן קסטרו

לפני חודש, שר הבינוי והשיכון הנכנס זאב אלקין חזה בכנס הקבלנים באילת עלייה של יותר מ-5% במחירי הדיור. אלקין האשים בכך את משבר הקורונה וכן את הממשלה הקודמת. "אנחנו נמצאים בסיבוב מחודש של משבר דיור. בשנתיים האחרונות הממשלה, שהיתה משותקת לחלוטין, פספסה את ענף הדיור", הוא אמר. גם שרת הפנים איילת שקד התייחסה לנושא עם כניסתה לתפקיד, ואמרה כי המשבר הוא "הקשה ביותר, אנחנו לפני קטסטרופה".

דברי השרים תואמים למציאות, אך אמירות מסוג זה מפי מי שאמון על שוק הדיור בישראל מגבירות עוד יותר את הביקושים שכבר נמצאים בעלייה. אם חלק מהרוכשים הפוטנציאליים המתינו עם ההחלטה לרכוש דירה עד לתום המשבר הכלכלי שהביא איתו וירוס הקורונה - היום זה ברור לכולם ש"כל הקודם זוכה", ולא כדאי להתמהמה.

גם התנאים הפיננסיים הנוחים כיום הם גורם משמעותי ומתמרץ לרכישת דירה: לפני כמה חודשים פעל בנק ישראל להוזלת הריביות על המשכנתאות, על ידי הסרת מגבלת שליש על המסלול בריבית פריים - שנחשבת למשתלמת ביותר.

בנק ישראל, ירושלים. רויטרס
הסירו מגבלות כדי להוריד את ריביות המשכנתאות. בנק ישראל/רויטרס

אחת הבעיות המרכזיות היא היקף הביצוע הנמוך בישראל, שבעקבותיו היצע הדיור לא מספיק להדביק את רמת הביקושים העולים. לפי נתוני משרד האוצר שהוצגו בטיוטת חוק ההסדרים האחרון, משך הזמן הממוצע הנדרש כדי להוציא היתר בנייה למגורים עומד על יותר מ-700 ימים - יותר מפי 5 ממדינות ה-OECD. לרשויות המקומיות יש סמכות בלעדית להענקת היתרי בנייה, וכיוון שמשתלם להן יותר להקים שטחי מסחר ותעשייה - הן מעכבות את מתן ההיתרים למגורים, ומייצרות "צוואר בקבוק".

דבר נוסף שתרם להקטנת ההיצע בשוק הדיור הוא עצירת בנייה של פרוייקטים רבים לזמנים ממושכים בתקופת הקורונה, בשל המחסור בכוח אדם.

"המחירים לא תמיד פרופורציונליים לאיכות, מיקום או גיל הנכס"

בתנאים אלו, זוגות צעירים רבים כבר לא מאמינים שיצליחו אי פעם לקנות דירה בישראל ללא תמיכה. דניאל הרש בן ה-36 מתגורר בתל אביב עם אשתו ושני ילדיהם. כמו רבים אחרים, הרש חיפש לקנות דירה למגורים, אך מהר מאוד הבין שמדובר במשימה בלתי אפשרית. "המצב של עליות המחירים הוא בלתי נסבל ממש. לא יכול להיות שאפילו עבור דירות רגילות זוגות צעירים צריכים לשעבד את עצמם. אשתי ואני עובדים, מגדלים משפחה, ולא יודעים איך נרכוש דירה במחיר סביר", הוא מספר.

דניאל הרש, תושב תל אביב. באדיבות המצולמים
"צריך לשנות כאן דברים כדי שהפקק הזה בשוק הדיור ייפתח". דניאל הרש/באדיבות המצולמים

"מאוד היינו רוצים לקנות דירה משלנו ואף בדקנו בכמה וכמה מקומות. הבעיה היא שלעתים המחירים כבר גבוהים מראש ולא תמיד פרופורציונליים לאיכות הנכס, למיקום שלו או לגיל", האו הוסיף. "זה מתסכל מאוד כי בסופו של דבר צריך לשנות כאן דברים כדי שהפקק הזה בשוק הדיור ייפתח".

רבים מהזוגות הצעירים, גם כאלה שלא ראו את עצמם כמשקיעים מנוסים, החלו לבדוק אפשרויות רכישה בחו"ל. "כבר התחלנו לפזול לחו"ל לגבי השקעה וככה עוד הרבה חברים שלנו. המדינה מפסידה ככה הון. התחושה היא שרודפים אחר עליית המחירים ולאו דווקא של דירות אלא של הכל, אבל המחיר של הדירות הוא המשמעותי ביותר שמשפיע על זוגות כמונו מהמעמד הבינוני ההולך ונעלם", מסכם הרש.

בניינים  בשכונת התקווה 25 במרץ 2021. ראובן קסטרו
בנייה בשכונת התקווה/ראובן קסטרו

לא רק זוגות צעירים מתקשים לקנות דירה. "אני ילידת תל אביב, עובדת כל חיי הבוגרים, נכון להיום עובדת בשלוש עבודות שונות, ואני יודעת שאין לי ולא יהיה לי סיכוי לקנות דירה", מספרת לוואלה! א', גרושה בת 57 ואמא לשניים.

"זה מרגיש נורא לחיות במציאות כזאת, אין דרך אחרת לתאר זאת", היא משתפת. "20 שנה אני משלמת שכר דירה בצפון הישן, בעיר שלי שנולדתי בה. חישבתי והשכר הדירה ששילמתי במהלך חיי כבר הגיע לכשני מיליון שקלים עד היום. זה בלתי אפשרי לקנות היום דירה בתל אביב, אז אני ממשיכה לשלם שכירות".

מומחה הנדל"ן יונתן ברלינר. אמנדה סורודי, אתר רשמי
"עלול להיווצר כדור שלג". ברלינר/אתר רשמי, אמנדה סורודי

הבנקים מרגישים היטב את הביקושים העולים לדירות. רק השבוע פורסם כי בחודש יוני נלקחו משכנתאות בהיקף כולל של 11.6 מיליארד שקל - שיא כל הזמנים. לדברי יונתן ברלינר, חבר הנהלת התאחדות יועצי המשכנתאות, "בהיקף המשכנתאות שנלקחו על בסיס הביקושים הגדולים שאנו רואים בשטח נראה כי מחירי הדירות ימשיכו לעלות באופן משמעותי. ובהיעדר מדיניות ממשלתית ברורה בנושא, עלול להיווצר כאן 'כדור שלג' שיקשה מאוד על זוגות צעירים לרכוש דירה".

ברלינר מציין כי ביצועי המשכנתאות עלולים להתעכב. "חשוב לומר שכבר היום הבנקים למשכנתאות מתקשים לתת שירות לכל הפונים, ובחופש הגדול והחגים הלחץ וזמני ההמתנה צפויים להחריף", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully