וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביתת העובדים בבתי החולים תתרחב? "התרגלו שאנחנו עבדים"

עודכן לאחרונה: 14.7.2021 / 14:31

ההסתדרות הכריזה כי אם לא יימצא פתרון לעומסים ולמצוקת התקנים, ענפים נוספים במגזר הציבורי יצטרפו לשביתה לאות הזדהות. אלדד, העובד בבית החולים פוריה: "המצב נהיה בלתי נסבל. אין תקנים, והמדינה קורסת בתחום הזה". בר-דוד: "לא נאפשר להתעלמות מהעובדים להמשיך"

בעוד מחאת עובדי המנהלה והמשק בבתי החולים הממשלתיים נמשכת, ההסתדרות מאיימת הבוקר (רביעי) כי אם לא יימצא פתרון בהקדם - ענפים נוספים במגזר הציבורי יצטרפו לשביתה לאות הזדהות.

"מערכת הרפואה הציבורית גילתה אחריות מירבית בהתמודדות עם משבר הקורונה, אבל באוצר שכחו את פועלם החשוב של העובדים וההתייחסות אליהם היא כאל החצר האחורית של מערכת הבריאות. לא נאפשר את המשך ההתעלמות מעומסי העבודה החריגים וממצוקת התקנים החמורה", מסר יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד.

שביתת מנהל ומשק במרכז הרפואי הלל יפה 
13 ביולי 2021. המרכז הרפואי הלל יפה, אתר רשמי
השביתה תתרחב? בית החולים הלל יפה/אתר רשמי, המרכז הרפואי הלל יפה

13 אלף עובדי המנהל, המשק וכוחות העזר (המנמ"ש) ב-30 בתי החולים הממשלתיים פתחו אתמול בשביתה ללא הגבלת זמן, בשל הפסקת ההעסקה של כ-200 עובדי המנהל והמשק שגויסו לעבודה במהלך מגיפת הקורונה. מעט לאחר פתיחת השביתה, 3,500 עובדי משרד הבריאות ולשכות הבריאות ברחבי הארץ הודיעו כי גם הם מצטרפים.

מאבקם של עובדי המנמ"ש נסוב סביב כמה בעיות בעבודתם. הם דורשים פתרון לבעיית עומסי העבודה בבתי החולים הממשלתיים, וכן השוואת שכרם לזה של עובדי המנמ"ש בבתי החולים של כללית. השביתה כוללת 30 מרכזים רפואיים: כל בתי החולים הכלליים הממשלתיים, בתי החולים לבריאות הנפש ובתי החולים לשיקום וגריאטריה. במסגרת השביתה לא יינתנו שירותי אדמיניסטרציה, אחזקה, ניקיון, מטבח וכוח עזר, למעט במחלקות שקשורות לפעילות רפואית דחופה.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, 10 במרץ 2020. אגף הדוברות בהסתדרות, אתר רשמי
"מתייחסים לעובדים כאל החצר האחורית של מערכת הבריאות". בר-דוד/אתר רשמי, אגף הדוברות בהסתדרות

בתוך כך, היום התקיימה הפגנה מחוץ לבית החולים שיבא תל השומר. המשנה למנכ"ל שיבא פרופסור ארנון אפק שהשתתף בהפגנה הודה למשתתפים ואמר "לא היינו יכולים להילחם בקורונה בלעדיכם. המקום היחיד שלא הבין את הקורונה נמצא ברחוב קפלן - במשרד הבריאות. לא מבין איך מישהו חשב להפסיק לתקצב את התקנים ב-1 ביולי".

אחד העובדים שהגיעו להפגין, אלי, דרש את שיפור התנאים. "יש החלטות ממשלה להשוות את התנאים לבתי החולים של כללית והממשלה לא מיישמת את זה. העובד היה צריך לעבוד שבעה ימים בשבוע, למרות שזה אסור, כי לא היתה ברירה. בסוף אחרי חודש שלם, העובד לוקח 6,000 שקל הביתה.
נפגשנו עם שר הבריאות, הוא הבין את המצוקות והוא לגמרי איתנו. מי שעוצר את זה זה אגף התקציבים במשרד האוצר"ץ

בווידאו: הפגנת עובדי המנהל והמשק בבתי החולים/צילום: מירב כהן
עצרת הזדהות עם עובדי המנהל והמשק בבית החולים שיבא תל השומר, 14 ביולי 2021. אבשלום ששוני, פלאש 90
עצרת ההזדהות מחוץ לביה"ח שיבא, היום/פלאש 90, אבשלום ששוני
אשפה נערמת בשל שביתת עובדי המנהל והמשק בבית החולים רמב"ם, 14 ביולי 2021. דוברות רמב"ם, אתר רשמי
אשפה שנערמה בבית החולים רמב"ם, היום/אתר רשמי, דוברות רמב"ם

אלדד נח, בן 45 מטבריה המשמש כמנהל עבודה בתחום הגזים הרפואיים בבית החולים פוריה ב-12 השנים האחרונות, הסביר כי המצב נהיה "בלתי נסבל" מבחינת העובדים.

"כבר שנים שאני עובד בבית החולים הזה. נוספו אגפים, מחלקות, המקום הלך וגדל. אבל הצוות? כבר עשרות שנים אותו צוות. זה אבסורד", אמר, "אנחנו, עובדי המנהל והמשק, על מנת לקבל כוח אדם חדש, צריכים תחנונים ושביתות כדי להישמע. המצב נהיה בלתי נסבל. זה לא אמיתי ולא אנושי. אין תקנים בתחום המנהל והמשק בבתי החולים, והמדינה קורסת בתחום הזה".

"התרגלו שאנחנו עובדים שקופים, שאנחנו עבדים, לא רק פה בפוריה, אלא בכל בתי החולים הממשלתיים", הוא הוסיף. "שיבחו את הצוותים הרפואיים בתקופת הקורונה, אבל מי הזכיר את עובדות המשק? את העובדות הללו שלא יכולות לקחת יום חופש מחשש שלא יוכלו לסגור את החודש. מי הזכיר את כוחות העזר? אלא שטיפלו במסירות והיו שם לילות כימים. צריך להתעורר ולטפל בדחיפות בתקינה כדי שלא נקרוס".

אלדד נוח. באדיבות המצולמים
"המצב לא אנושי". אלדד נוח/באדיבות המצולמים

מרכז השירותים הטכניים בבית חולים פוריה, רחמים חמוס, מחה על כך שבעוד שתחומים אחרים בבתי החולים מתפתחים וזוכים לתקציבים, המנהלה והמשק נותרו מאחור. "אני עובד בבית החולים כבר קרוב ל-40 שנה, אני רואה את ההתפתחות ואת התנופה של בית החולים ואני מודה על כך כאזרח המדינה. כעובד בית החולים כל התנופה הזאת לא מורגשת כלל וכלל", אמר.

"מזה שנים רבות צוות האחזקה בבית החולים מורכב מאותה כמות עובדים, כל ההתפתחות הזאת לא נמדדת כלל וכלל כאשר היא מגיעה לסקטור המנהלי בבית החולים. על הכל חושבים ואת כולם משדרגים, אך כאשר זה מגיע לסקטור מנהל ומשק זה נעצר, אנחנו אנשים שקופים. עובדים הגיעו למצב שכדי להציל את הנפש שלהם מלחצי העבודה הקיימים יום-יום בכל בתי החולים הממשלתיים הם מבקשים ימי מחלה למנוחת הנפש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully