וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צו סגירה הוצא לבית אבות בצפת בשל ליקויים, בהנהלה טוענים: הצו מוגזם ופוגע בדיירים

עודכן לאחרונה: 13.7.2021 / 21:31

משרד הבריאות הודיע על סגירת ביה"ח הגריאטרי הוותיק "סוכת שלום" בטענה על צוותים שלא עברו הכשרה, תנאים סביבתיים במצב ירוד וליקויים בתחום הטיפול בקשישים. מנהל המוסד וחלק מבני המשפחה טוענים: "המבנה ישן אבל הטיפול הרפואי טוב. הסגירה והמעבר - טראומה לקשישים"

רופאת מחוז צפון, ד"ר מיכל כהן-דר, חתמה היום (שלישי) על צו סגירה מינהלי לבית החולים הגריאטרי "סוכת שלום" בצפת וכן, על העברת המטופלים למוסד רפואי אחר. בית האבות נסגר בעקבות ליקויים רבים שעליהם הצביע משרד הבריאות, ובהם צוותים שלא עברו הכשרה בתחום הגריאטריה, לרבות המנהל הרפואי, ליקויים בתחום הסיעוד והטיפול בקשישים במקום, וכן תנאים סביבתיים במצב ירוד, נזילות מים וליקויים במטבח.

עוד עולה מהדוח כי כי קיים מחסור גדול בעובדים סוציאליים, ובצוותי פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק. כמו כן, נקבע כי קיימת תחלופה גבוהה של עובדים במקום, וכי המנהל הרפואי "הוא לא דמות משמעותית במוסד".

בית האבות בצפת 
שנמצא על סף סגירה בשל כשלים 13 ביולי 2021. שלומי גבאי
בניין כבן 40 שנה, ישן ובלוי. מבנה בית האבות "סוכת שלום" בצפת/שלומי גבאי

חמזי גאנם, מנהל בית אבות, כינה את הדוח של משרד הבריאות "לא מדוייק". לטענתו, חלק גדול מהליקויים שהועלו טופלו ושופרו. "אני מכיר את הטיפול הטוב, הנאות, הלבבי של הצוותים שנותנים טיפול אופטימלי", אמר גאנם, "מאז שהגעתי בנינו שתי תכניות, שפועלות מזה כמה חודשים - בתחום הרפואי-סיעודי ובתחום בינוי ושיפוץ המקום".

גאנם דוחה את טענות הדוח על ליקויים בטיפול בדיירי בית האבות. "צורת הטיפול, אופן הטיפול ואיכות הטיפול טובים מאוד. דיירים שעברו היום ואתמול בכו, לא רצו לעזוב. העזיבה קשה להם. העברת אנשים מבית אבות לבית אבות מעמידה אותם בסכנת חיים ממשית, זו טראומה קשה. אנחנו חוששים לשלום הדיירים. צו הסגירה מוגזם ומרחיק לכת ופוגע בבריאות הדיירים". חברת מוריה, שמפעילה את בית האבות, פנתה לבג"צ בבקשה כי יבוטל צו הסגירה.

בווידאו: בית האבות בצפת, שהוצא נגדו צו סגירה בשל ליקויים/צילום: שלומי גבאי
דייר בחצר בית האבות בצפת 13 ביולי 2021. שלומי גבאי
הדיירים בכו, לא רוצים לעזוב. דייר בחצר בית האבות, היום/שלומי גבאי

דיירי בית האבות ובני משפחתם של חלק מהדיירים שנשארו וטרם עברו לבתי אבות אחרים, הביעו מורת רוח מהסגירה והמעבר הצפוי של יקיריהם למקום חלופי. "אני דור שביעי בצפת. לא יוציאו אותי מהעיר שלי", אמרה אורה וידנפלד בת 83 ודיירת בבית האבות. "אני מרוצה מהטיפול בבית האבות ומופתעת מההחלטה לסגור. לא רואה את עצמי יוצאת מפה".

בתה של אורה סיגלית תמם טענה: "אנחנו מאד מרוצים. להוציא את אמא מצפת ממש מדאיג אותנו. טוב לאמא פה. היא בעיר שלה, יוצאת, מבקרת חברים. אי אפשר לעקור אותה מהעיר שלה. זה עוול. זה מאד מדאיג. נלחם שהמקום לא יסגר. זו הרגשה איומה. זה הבית שלהם. אי אפשר לפעול ככה בהפתעה".

אורה ויידנפלד בת 83 דיירת בבית האבות בצפת. 13 ביולי 2021. שלומי גבאי
הדיירת אורה ויידנפלד. צפת. היום/שלומי גבאי

ניר לוי, שסבתו מטופלת בבית האבות, הביע תמיהה: "איך סוגרים בהתראה כזאת קצרה? זו טראומה לקשישים. בלי כל הכנה ובלי התראה. הם כמו ילדים קטנים. עקרו אותם מהבית שלהם. נכון, המבנה ישן מאד ומדובר על שיפוץ כללי".

גם לוי דוחה טענות על טיפול לקוי בקשישים. "מבחינה רפואית וסיעודית אין לי טענות לבית האבות. סבתא שלי כבר 11 שנים כאן. נכון, זה לא מלון 5 כוכבים, אבל סגירה היא צעד מרחיק לכת. גרים כאן ותיקי העיר, על העירייה ועל משרד הבריאות לעשות הכל שהם יזכו להישאר בבית אבות בעיר שלהם. צריך גם להבין שהמשפחות יתקשו לבקר אותם בישובים מחוץ לעיר וזה גם שיקול שצריך להתחשב בו. הקשר של הקשיש עם המשפחה הוא דבר משמעותי".

בית האבות בצפת 
שנמצא על סף סגירה בשל כשלים 13 ביולי 2021. שלומי גבאי
תנאים סביבתיים במצב ירוד. בית האבות "סוכת שלום" בצפת/שלומי גבאי

מתיתיהו גרינברג, תושב צפת שהגיע לבית האבות לבקר את סבתו, דיירת במקום זה שבע שנים, טוען כי מהתרשמותו הליקויים היחידים הם במבנה עצמו, בניין בן כ-40 שנה, שנראה ישן ובלוי. "התרשמתי שהטיפול הרפואי טוב, יש עם מי לדבר. יש רופא שיניים, יש עו"סית, לא התרשמתי שמצבה של סבתא גרוע. המבנה אכן ישן מאד וצריך לשפץ אותו. בשנה האחרונה לא יכולנו להכנס בגלל הקורונה, והיינו פוגשים את סבתא מחוץ לבית האבות. לא התרשמנו שיש הרעה במצבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully