וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החינוך סגר את בדיקת הרצאת מנכ"ל בצלם בריאלי בחיפה: "אין הוכחה להשפעה מזיקה"

עודכן לאחרונה: 13.7.2021 / 21:42

מנכ"ל המשרד הודיע לבית הספר כי לא ינקטו צעדים נגדו או נגד מנהליו, למרות דרישתו של השר לשעבר גלנט. אדרי ציין כי על אף שהבחירה לקיים את הכנס "ראויה לגינוי", אין מקום לביטול אישור ההעסקה או לשלילת הרישיון של הריאלי. "נמשיך לקיים את עשייתנו החינוכית וערכית"

בתום השימוע במשרד החינוך בינואר, מנכ"ל בית הספר הריאלי העברי בחיפה, ד"ר יוסי בן דב (מימין) עם מנהל החטיבה העליונה בבית בירם, מנדי רבינוביץ ועו"ד חלי בן ארי שייצגה אותם

בית הספר הריאלי בחיפה קיבל אתמול (שני) הודעה ממשרד החינוך, כי הוא סגר את הבדיקה בנושא הזמנתו של מנכ"ל עמותת בצלם להרצאה בפני תלמידי בית הספר. זאת, מבלי לנקוט צעדים נגדו או נגד מנהליו, למרות דרישתו של שר החינוך לשעבר יואב גלנט. מנכ"ל המשרד עמית אדרי אף שיבח את הריאלי בהודעה: "ככלל נעשית בבית הספר עבודה מברכת".

אדרי הדגיש כי הבחירה לקיים את הכנס על אף הנחיות ברורות של מטה המשרד, ראויה לגינוי ואינה עומדת בקנה מידה של התנהלות מצופה ממי שמנהלים מוסד חינוכי". עם זאת, הוא קבע כי אין "הוכחה מספקת באשר לקיומה של השפעה מזיקה של מנהל בית הספר ומנכ"ל הריאלי על תלמידים, שבגינה יש מקום לבטל למנהל את אישור העסקתו לפי חוק פיקוח או לשלול רשיון והכרה לבית הספר הריאלי".

על אף סגירת הבדיקה, המנכ"ל הוסיף כי יש מקום שהפיקוח ילווה פדגוגית את בית הספר בנוגע לתכניות החינוכיות שבכוונתו לגבש.

מכתב שהעביר משרד החינוך לבית הספר הריאלי בחיפה לאחר פרשת ״בצלם״. משרד החינוך, צילום מסך
מתוך המכתב שהמנכ"ל אדרי שלח לבית הספר בחיפה/צילום מסך, משרד החינוך
עמית אדרי, מנכ"ל משרד החינוך. יונתן זינדל, פלאש 90
ממליץ שהפיקוח ילווה את הריאלי. המנכ"ל אדרי/פלאש 90, יונתן זינדל

מנהל בית הספר מנדי רבינוביץ' והמנכ"ל יוסי בן דב אמרו לוואלה! בתגובה כי בכוונת הריאלי "להמשיך לשמור על עצמאותו ולקיים את עשייתו החינוכית הערכית כפי שפעל לאורך 107 שנותיו, הכוללת חינוך תלמידיו על בסיס ערכי חופש הביטוי והפלורליזם, אהבת הארץ, שמירה על שלטון החוק ותרומה למדינה והחברה הישראלית".

"אנו מקבלים גם בקורת רוח את הערכתו של מנכ"ל משרד החינוך לעשייתנו המבורכת - כפי שצוינה במכתבו", השניים מסרו.

מנכ״ל בית הספר הריאלי העברי בחיפה, ד״ר יוסי בן דב (מימין) עם מנהל החטיבה העליונה בבית בירם, מנדי רבינוביץ ועו״ד חלי בן ארי שייצגה אותם. יואב איתיאל
מנכ״ל בית הספר הריאלי בחיפה, ד״ר יוסי בן דב (מימין) עם מנהל החטיבה העליונה בבית בירם, מנדי רבינוביץ ועו״ד חלי בן ארי שייצגה אותם בתום השימוע במשרד החינוך בינואר/יואב איתיאל

מהאגודה לזכויות האזרח ופורום חינוך לזכויות אדם נמסר: "כל אספקט במכתב הנדון, כמו גם בהתנהלות המשרד והשר לשעבר בפרשה כולה - הוא חסר בסיס משפטי, חינוכי ומוסרי. מכתבו של אדרי לא מתייחס במילה אחת למהות הכנס והדוברים שהוזמנו אליו, אף לא לתוכן השימוע שנערך".

עוד מסרו כי "גלנט ואדרי יודעים היטב שאין כל בסיס חוקי להרחקת ארגון בצלם, כמו ארגוני זכויות אדם נוספים, מבתי הספר. אדרי אף היטיב לתאר את פעילותו החינוכית של בית הספר כמבורכת. לכן טענות הקש שבמכתב מתייחסות רק לאי הציות, שגרם למשרד לחשש עמוק שמא אנשי חינוך נוספים יעזו 'לפעול לפי ראות עיניהם'".

לדבריהם, "הניסיון להטיל מורא על מורים במערכת החינוך באמצעות 'עונש' של 'ליווי פדגוגי' הוא מביך וחסר הצדקה חוקית. מעל לכל, מצערת חוסר ההבנה הבסיסית כי אין כל קשר בין פדגוגיה לציות. יש לקוות כי השרה החדשה תפגין אומץ לב חינוכי, ותשליך לפח את מורשת הרדיפה וההשתקה של קודמה".

הפגנה מחוץ לשימוע של  מנכ"ל הריאלי במשרד החינוך, 28 בינואר 2021. יואב איתיאל
ההפגנה נגד השימוע שערך משרד החינוך למנהלי הריאלי/יואב איתיאל

משרד החינוך ניסה למנוע את ההרצאה של מנכ"ל בצלם מראש, ויום לפני שהתקיימה, הנחה שר החינוך הקודם לבטל אירועים מסוג זה. במכתב ששלח לאדרי ולמנהלי המחוזות, דרש גלנט לאסור על כניסתם לבתי הספר של ארגונים "הפועלים בסתירה למטרות החינוך הממלכתי, ובכלל זה כינויה של מדינת ישראל בכינויי גנאי שקריים או אמירות נגד היותה של ישראל מדינה יהודית, ציונית ודמוקרטית או פעולה כנגד חינוך לשירות משמעותי בצה"ל או פעולות המיועדות לפגוע או לבזות את חיילי צה"ל בעת או לאחר שירותם".

בסוף חודש ינואר, מנהלי בית הספר הריאלי בחיפה הגיעו לשימוע בלשכתו של המנכ"ל אדרי בתל אביב, לאחר שהזמינו את מנכ"ל עמותת בצלם בניגוד להנחיית שר החינוך יואב גלנט. אדרי הוסיף במכתבו כי "בשימוע מסרו המנהלים כי ההנחייה של השר ניתנה בחוסר סמכות ולכן לא היתה חובה חוקית לציית לה".

כמה עשרות מורים, מנהלים, פעילי זכויות אדם, חברים וקרובי משפחה הגיעו למחות נגד הצעד המשמעתי שננקט נגדם ולהפגין עמם סולידריות. המוחים נושאים דגלים, קוראים קריאות בזכות חופש הביטוי ונגד שר החינוך ומשרד החינוך. המפגינים קראו במגפונים: "גלנט דיקטטורה תנו לו בזמבורה", "סלקו את הלכלוך ממשרד החינוך". באירוע מונפים שלטים בנוסח: "גלנט נכשל באזרחות", "אפס באזרחות", "עוד מעט ישרפו פה ספרים", "לך כבר גלנט לך ותפסיק כבר ללכלך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully