וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרום סודאן מציינת עשור לעצמאותה, אבל בלי הרבה סיבות לחגיגה

המדינה הצעירה בעולם הבטיחה רבות כשהתנתקה מהצפון ב-2011, אך התקווה התנפצה כשהיא גלשה בתוך שנתיים למלחמת אזרחים הרסנית. הנשיא וסגנו הבטיחו שלא ישובו להילחם, אך המשבר הכלכלי ורעב כבד, לצד המשך האלימות, יקשו על דרום סודאן להתאושש. "יש לאזרחינו ציפיות גבוהות"

תושבים חוגגים עשור לעצמאות דרום סודאן בבירה ג'ובה, 9 ביולי 2021. רויטרס
מעט סיבות לחגיגה. תושבים מציינים את יום העצמאות, שישי/רויטרס

דרום סודאן ציינה בסוף השבוע עשור לעצמאותה, והנשיא וסגנו הבטיחו שהם לא יובילו אותה למלחמה נוספת. אך למדינה הצעירה בעולם יש מעט מה לחגוג אחרי הסכסוך ההרסני, חוסר היציבות והרעב כבד השוררים בה.

ב-9 ביולי 2011, בחצות, פרצו חגיגות בדרום סודאן עם קבלת עצמאותה מסודאן אחרי עשרות שנים של מלחמה, אבל השמחה לא החזיקה זמן רב. בתוך שנתיים, המדינה נקלעה למלחמת אזרחים בעקבות סכסוך שפרץ לאחר שהנשיא סלבה קיר הדיח את סגנו ריק מצ'אר, והציפיות הגדולות מעתיד שלו ומשגשג התנפצו.

"אני מבטיח לכם שלא אחזיר אתכם שוב למלחמה", אמר הנשיא בנאום לציון יום העצמאות. "הבה נעבוד כולנו יחד, ונחזיר את המדינה למסלול הפיתוח בעשור החדש". קיר פיזר את הפרלמנט בחודש מאי, וסלל את הדרך להרחבתו ולפתיחות גדולה יותר עם 550 מחוקקים.

סגנו אמר במרתון שהתקיים בבירה ג'ובה כי לאזרחים יש ציפיות גבוהות ממנו ומהנשיא. "עמנו מצפה מאתנו להרבה, גם העולם מצפה מאתנו להרבה. כדי שנמשיך לחגוג (עצמאות) בכל פעם, אנחנו צריכים לשמור על השלום בחיים", אמר.

נשיא דרום סודאן סלבה קיר באירוע לציון עשור לעצמאות המדינה בבירה ג'ובה, 9 ביולי 2021. רויטרס
הוביל את המדינה לעצמאות - ולמלחמה. הנשיא קיר בטקס בבירה ג'ובה, שישי/רויטרס

קרוב ל-400 אלף איש מתו במלחמה לפני שהוכרזה הפסקת אש ב-2018, אבל המדינה מתקשה להתאושש והיא מתמודדת עם מחסור חמור ברעב, משבר פוליטי, הרס כלכלי ואסונות טבע.

הפעם האחרונה שבה התקיימו חגיגות עצמאות רשמיות הייתה ב-2014, והממשלה הורתה לציבור להישאר בביתו גם השנה בשל החשש מהתפשטות מגיפת הקורונה. קיר האשים את הסנקציות הבינלאומיות בעוני ובהעדר השגשוג. "האנשים רעבים. המשאבים שנותרו לנו יכולים לשמש לחגיגות, אבל זה יאכזב את עמנו", אמר בשבוע שעבר לערוץ טלוויזיה בקניה.

דרום סודאן נהנתה מתמיכה בינלאומית של מיליארדי דולרים לאחר משאל העם על עצמאותה מצפון סודאן, אך ההנהגה לא נלחמה בשחיתות והרווחים הגדולים משדות הנפט הנרחבים שלה נגנבו ונבזזו.

מפה של דרום סודאן. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
מפה של דרום סודאן/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

הסכם חלוקת הכוח מ-2018 בין הנשיא קיר, מפקד צבאי לשעבר שמגיע מהקבוצה האתנית הדינקה, לבין סגנו מצ'אר, מנהיג מורדים מהקבוצה האתנית נואר, הוביל לדעיכת הלחימה בין כוחותיהם. ואולם, הם כבר הפרו הסכמים בעבר וההתקדמות בקיום תנאי ההסכם האחרון היא איטית במיוחד. ממשלת "האחדות" שהוקמה בפברואר אשתקד בלחץ בינלאומי כבד היא שברירית ביותר, וצעדים אחרים שנועדו למנוע מלחמה נוספת טרם יושמו.

במקביל, הלחימה בין קבוצות אתניות יריבות גברה בשטחים שבהן לממשלה המרכזית אין נוכחות של ממש, ומניין ההרוגים בקרב האזרחים הגיע למספרים שלא נראו מאז המלחמה.

דרום סודאן סובלת גם מאינפלציה גואה וצניחה בערך המטבע, וכן מהרעב הכבד ביותר מאז שקיבלה את עצמאותה. המלחמה, בצורת, שיטפונות ומכת ארבה הרסו את היבולים והותירו כ-60% מ-12 מיליון האזרחים במחסור של מזון ברמות שונות. לפי תכנית המזון העולמית, מתוכם, 108 אלף על סף רעב.

"למרות כמה הזדמנויות אבודות, זה לעולם לא מאוחר מדי להחיות את תהליך השלום כדי שהסיוע ההומניטרי יהיה יעיל יותר, וליצור תנאים כדי שלפיתוח תהיה השפעה נרחבת וגדולה יותר", אמר מתיו הולינגוורת', מנהל תכנית המזון במדינה.

"ההבטחה של העצמאות לא הוגשמה"

ארצות הברית, בריטניה ונורבגיה מסרו בהצהרה משותפת כי "עשר השנים הראשונות בהיסטוריה של המדינה הצעירה הזאת ראו הרבה סבל. אנחנו משבחים על ההתחייבות שרבים הראו בעבודה יחד למען עתיד טוב יותר, כך שזה מעציב מאוד לראות שהבטחת השלום והשגשוג שהביאה עמה העצמאות לא הוגשמה".

האפיפיור פרנציסקוס, שאירח ב-291 את מנהיגי דרום סודאן, שרוב אזרחיה נוצרים, ואף כרע ברך בפניהם כדי שלא ישובו להילחם, אמר שעליהם היה לעשות יותר כדי לבסס את השלום במדינה והבטיח להגיע לביקור.

"למרבה הצער, עמכם ממשיך לחיות בפחד ובאי-ודאות", אמר האפיפיור, המחלים מניתוח, בהצהרה משותפת עם מנהיגי הכנסיות באנגליה וסקוטלנד. הם הוסיפו כי השלום "עשוי לדרוש הקרבה אישית מצדכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully