וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: הסעיפים המפלים בני זוג מאותו מין והורים יחידניים בחוק הפונדקאות יבוטלו תוך חצי שנה

ההכרעה מגיעה לאחר שבשבוע שעבר ביקשה המדינה מבג"ץ לפסוק בנושא, וטענה כי הסיכוי לתקן את החוק כך שיבוטלו הסעיפים הוא נמוך. חיות: "משנקבע כי ההסדר אינו חוקתי, 'היעדר היתכנות פוליטי' לא יכול להצדיק את המשך הפגיעה הקשה בזכויות יסוד". העותרים: צעד גדול לשיוויון

בג"ץ קבע היום כי כי בתוך שישה חודשים תבוטלנה ההגדרות הקבועות בחוק, המדירות גברים יחידים ובני זוג מאותו מין מגישה להסדר הפונדקאות. זאת, בהמשך לפסק הדין החלקי שניתן לפני למעלה משנה שבו נקבע כי הסדר הפונדקאות פוגע באופן בלתי חוקתי בזכות לשוויון ובזכות להורות של קבוצות אלה.

הליך הפונדקאות בישראל פתוח נכון להיום בפני זוגות הטרוסקסואלים ונשים יחידניות שיש להן זיקה גנטית ליילוד - כלומר, נשים שהביצית שלהן משמשת להליך הפונדקאות. איתי ויואב ארד-פנקס ועותרים נוספים טענו כי ההסדרים הקבועים בחוק ההסכמים ובחוק תרומת ביציות פוגעים בזכותם לחיי משפחה והורות, בזכותם לשוויון וכן בחופש החוזים.

יום מחאה נגד חוק הפונדקאות. דנה ירקצי, דנה ירקצי
הפגנה נגד חוק הפונדקאות בתל אביב, 2018/דנה ירקצי, דנה ירקצי

בפברואר 2020 קבע הרכב של חמישה שופטים בראשות הנשיאה אסתר חיות פה אחד כי יש להרחיב את הסדר הפונדקאות בישראל גם לזוגות בני אותו המין ולגברים יחידים. בית המשפט נתן למדינה פרק זמן של שנה לתקן את הוראות החוק המפלות, אך המדינה ביקשה ארכה נוספת לחקיקה בגלל שנת הקורונה, והייתה צריכה לעדכן את בג"ץ עד תחילת החודש.

בשבוע שעבר המדינה ביקשה מבג"ץ כי יתן סעד לעתירה, מאחר והסיכויים לתקן בחקיקה את חוק הפונדקאות כך שיבוטלו הסעיפים המפלים, הם נמוכים. שר הבריאות ניצן הורביץ הודיע כי משרדו ערוך לפתיחת הפונדקאות גם לגברים.

"שש שנים התנהלה בפנינו העתירה שבכותרת ומשנקבע כי ההסדר אינו חוקתי, 'היעדר היתכנות פוליטי' אינו יכול להצדיק את המשך הפגיעה הקשה בזכויות יסוד", סיכמה הנשיאה אסתר חיות את העתירה. "בתוך שישה חודשים ממועד מתן פסק דין זה תבוטלנה ההגדרות 'הורים מיועדים', 'הורים מיועדים שהם בני זוג' ו'אם מיועדת יחידה' שבסעיף 1 לחוק ההסכמים".

העתירה הוגשה בשנת 2015 וכללה במקור קבוצה של זוגות חד-מיניים ושל נשים יחידניות שלא יכולות לשאת הריון או לעשות שימוש בביציות שלהן לשם הבאת ילד לעולם. בשנת 2017 נתן בג"ץ פסק דין חלקי בו הוא דחה את העתירה של הנשים היחידניות וקבע כי קיומה של זיקה גנטית בין היילוד ובין אחד לפחות מבין ההורים המיועדים הוא תנאי הכרחי להסדר פונדקאות על פי חוק ההסכמים. באותו פסק דין הושהה הדיון בעתירה כדי לאפשר לכנסת להשלים את חקיקת הרחבת חוק הפונדקאות.

ביום 18.7.2018, כשנה לאחר מתן פסק הדין החלקי הראשון, התקבל בקריאה שניה ושלישית חוק הסכמים לנשיאת עוברים שהרחיב את מעגל הזכאים להסדר פונדקאות גם לנשים יחידות שבשל בעיה רפואית אינן מסוגלות להתעבר ולשאת הריון או שהריון עלול לסכן משמעותית את בריאותן. הגדרת "ההורים המיועדים" לא הורחבה באופן המאפשר לבני זוג מאותו המין ולגברים יחידים ולכן בג"ץ נדרש שוב לסוגייה.

בפסק הדין החלקי שניתן, קבעו השופטים כי מניעת הפונדקאות מזוגות חד-מיניים ויחידים פוגעות פגיעה בלתי מידתית בזכות לשוויון ובזכות להורות של קבוצות אלו, ואינן חוקתיות. השופטים כתבו שבהינתן מורכבות ההסדר החוקי העוסק ברבייה ובפריון, בית המשפט הקציב למחוקק פרק זמן של שנה לתקן את הוראות החוק המפלות, אחרת יינתן פסק דין סופי ואופרטיבי לעתירה שיפתח את הסדר הפונדקאות לזוגות חד מיניים וליחידים.

עוד בוואלה!

המדינה ביקשה מבג"ץ פסק דין על חוק הפונדקאות לזוגות גברים, הורוביץ: אין אפשרות לחקיקה בכנסת הנוכחית

לכתבה המלאה

"נקודות ציון היסטורית במאבק לשיוויון"

העותרים איתי ויואב פנקס ארד בירכו על הפסיקה. "ניצחנו! ועכשיו זה סופי. פסיקת בג"ץ היא צעד גדול לעבר שוויון לא רק ללהט"ב בישראל אלא שוויון בישראל בכלל. הפסיקה חשובה לכולנו כי כל אפליה שרירותית היא חרפה למדינה. היא אומרת את הדבר שאזרחי ישראל הבינו כבר מזמן: משפחה להט"בית, כמו גם משפחה חד הורית של אם או אב ועוד מודלים - כולן משפחות. לאף אחד אין זכות להפלות הורים ולמנוע מהם גישה למשהו, רק בגלל שהם לא 'איש ואשתו'. מקומם של חוקים פרימיטיביים כאלה בספרי ההיסטוריה ולא בספר החוקים של שנת 2021".

לדבריהם, "בג"ץ נהג לאורך השנים באיפוק מפליג כלפי המדינה, שמאז שנת 2010 ועד היום סירבה לעשות את הדבר הפשוט, המוסרי והצודק: להכיר באפליה הבוטה בחוק ולתקן אותו. עוד ועוד הזדמנויות, ארכה אחרי ארכה שבג"ץ נתן למדינה, הובילו למריחות ולאינסוף מילים ריקות שנרצה כולנו לשכוח ושלא הוסיפו למדינה כבוד. 12 שנים אחרי שיצאנו לדרך - בזכות פסק הדין הזה, יוכלו להיוולד אלפי ילדים, בחיק משפחותיהם האוהבות, כאן בישראל. כמה מתבקש, כמה טבעי".

עו"ד חגי קלעי, שייצג את העותרים, בירך אך הוא. "המסר החשוב והברור של בית המשפט העליון משנה שעברה, כי אפליה על בסיס נטייה מינית חמורה ואסורה, תורגם לפסים מעשיים, ולהפסקת ההפליה בפועל. מובן, כי ישנם אלפים, אשר עבורם פסק הדין ניתן באיחור, ואשר נדרשו להשקיע משאבים רבים בהליכי פונדקאות בחו"ל, או שנמנעה מהם היכולת להפוך להורים כלל ועיקר. טוב יהיה, אם ההליך הנוכחי יביא להפנמת נורמות של שיוויון, בכלל, ועל רקע נטיה מינית וזהות מגדר בפרט, גם בהקשרים רחבים יותר, של הכרה שיוויונית במשפחות להט"ביות על כל סוגיהן, הכרה לה המדינה כיום מתנגדת".

באגודה למען הלהט"ב אמרו כי "הכרעת בג"ץ היא נקודת ציון היסטורית במאבק שלנו לשיוויון. שופטי בג"ץ השכילו לקבל את ההחלטה האנושית והצודקת שבכנסת התקשו להעביר במשך עשור בגלל וטו פוליטי של מפלגות קיצוניות. ההישג האדיר הזה נותן לנו כוח להמשיך להיאבק עד להשגת שוויון זכויות מלא לכל חברות וחברי הקהילה הגאה בכל תחומי החיים".

שר הבריאות ניצן הורוביץ במסיבת עיתונאים בכנסת בנושא חוק הפונדקאות 11 ביולי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
הורוביץ במסיבת עיתונאים בכנסת, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

בשמאל ובמרכז בירכו על החלטת בג"ץ. שר הבריאות ניצן הורוביץ (מרצ) אמר כי זהו "יום היסטורי לקהילת הלהט"ב בישראל". לדבריו, "הזכות לשוויון קיבלו את המקום הראוי להם בהקמת משפחה. אפליית זוגות יחידנית תפסק, גם להם יש זכות שלמה להיות הורים ולהקים משפחה בישראל. אני שמח להודיע שהמשרד יקיים את החלטת בג"ץ ככתבה וכלשונה, כך ש[בתום] פרק הזמן שקבע בג"ץ (חצי שנה - מ"כ) יהיו הסדרי פונדקאות באופן שוויוני. אנחנו מסיימים אותה עכשיו. הסדר כזה נותן לנו כוח במאבק לשוויון זכויות מלא בכל האופנים של החיים".

"בגלל קומבינות פוליטית היו כל מיני עיכובים בהחלטה זה", הוסיף. "בסופו של דבר בג"ץ עשה איתם צדק גדול - עכשיו לכל אחד יש זכות שווה לשוויון. צר לי שהכנסת לא הצליחה לחוקק את החוק הזה. בג"ץ הורה להחיל את חוק השוויון גם בנושא הזה. בג"ץ עשה את מה שהוא צריך לעשות ועשה צדק להמון אנשים שחיכו ליום הזה".

שר הביטחון בני גנץ (כחול לבן) בירך אף הוא על ההחלטה. "החלטת בג"ץ היום אומרת את המובן מאליו - שכל אדם, גבר או אישה, סטרייט או להט"ב, שווה וזכאי לזכויות שוות", אמר. "לצד התיקון שהביא בג"ץ, עלינו לעגן את המובן מאליו בחקיקה. כחול לבן תמשיך לקדם את החוק של ח"כ איתן גינזבורג שיסדיר את השוויון בפונדקאות לכל אזרח תוך שמירה קפדנית על זכויות האדם בתהליך".

מנגד, במפלגת החרדיות ובמפלגת "הציונות הדתית" הביאו שאט נפש מההתפתחות. יו"ר ש"ס אריה דרעי האשים כי "החלטת בג"ץ הינה פגיעה חמורה ונוספת בזהותה היהודית של מדינת ישראל. רוב העם חפץ בשמירת מסורת ישראל, שמירת ערכי המשפחה היהודית. בג"ץ בהחלטותיו חפץ למחוק את מסורת ישראל". ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה), טען כי שופטי בג"ץ "מתגלים כסיעה נוספת בקואליציה הרפורמית של בנט-ליברמן-קריב-לפיד, תוך סיכון עתיד העם היהודי והרס צביון המדינה ומסורת ישראל".

גם יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', אמר דברים ברוח דומה. "הממשלה הזו, יחד עם בג"ץ סימנה לעצמה מטרה - כרסום ביהדותה של מדינת ישראל", אמר, "אלפי שנים שרדנו את מי שביקש לפגוע ביהדות, נשרוד גם את לפיד, ליברמן ובנט. אין לי ספק שארגוני הנשים ילחמו נגד החלטת בג"ץ שמתירה סחר בנשים למטרת פונדקאות|.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully