וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אימהות חרדיות מודאגות מהחלטת ליברמן: "רוצה להכניס ציבור שלם למעגל העוני"

עודכן לאחרונה: 8.7.2021 / 14:58

הוראת שר האוצר לביטול סבסוד מעונות היום לילדי אברכים שאינם עובדים עוררה דאגה בציבור החרדי. מירי, אשת אברך, תכננה לחזור לעבוד אך עתה מתכוונת להשאר בבית כדי לחסוך עלויות. מיכל, מנהלת מעון, דואגת לגבי עתידו: "נצטרך לסגור, למשפחות לא יהיה כסף לשלוח את הילדים"

"גזירת ליברמן", "מכניס את כולנו למעגל של עוני", "עושה פוליטיקה על גבם של הילדים", אלה רק חלק מהתגובות ברחוב החרדי בעקבות החלטתו של שר האוצר אביגדור ליברמן לבטל את סבסוד המדינה במעונות יום לילדים במשפחות חרדיות, שבהן האב לומד בישיבה ואינו עובד או לומד.

מיכל, אם לשבעה ילדים, היא מנהלת מעון עם יותר מ-70 ילדים, שלטענתה מרביתם ממשפחות חרדיות בהן אב המשפחה הוא אברך בכולל והאם עובדת. "אם ליברמן יבצע את זממו אנחנו נצטרך לסגור את המעון שנה הבאה, למעסיק שלנו לא יהיה שווה כי רוב המשפחות לא יוכלו לשלוח את הילדים שלהן, וחלק מהנשים יצטרכו לשבת בבית במקום לעבוד", אמרה. "אנחנו מנהלים את אורח החיים הזה מתוך בחירה ואידיאל, אנחנו עומדות היום במצב של חוסר וודאות מוחלט בנוגע לעתיד המשפחות והילדים שלנו בגלל הגזירות האלה".

מיכל סבורה כי הורים רבים לא ישלחו את ילדיהם למעונות במחיר מלא של כ-3,000 שקלים בחודש. "מצבם הכלכלי לא יאפשר להם. מה שליברמן רוצה זה להכניס ציבור שלם למעגל העוני. הוא יגרום למצב שנשים לא תצאנה לעבוד, ותשארנה בבית כדי לדאוג לילדים שלהן. הוא יוצא שכרו בהפסדו". לדבריה, "איך יעלה על הדעת ששר במדינה דמוקרטית, מדינה שחורטת על דגלה שוויון, יגרום לאפליה וניכור? יפלה בין ילדים ונשים. ועל מה זה יושב? על משקעים פוליטיים של העבר".

ליברמן. יונתן זינדל, פלאש 90
"פועל בגלל משקעים פוליטיים של העבר". ליברמן/פלאש 90, יונתן זינדל

גם מירי קוסבור, אם חרדית, שהתכוונה בתקופה הקרובה לחזור לעבודה במשרה מלאה לאחר שנת קורונה קשה, אומרת כי היא נאלצת לחשב מסלול מחדש, אך כי לרגע לא חשבה לשנות את אורח חייה. "בעלי יושב ולומד, הוא מקבל מלגה ממשרד הדתות בסך 550 שקלים, אף אחד לא כפה עלינו את זה והוא היה יכול להיות איש עסקים מצליח", אמרה קוסבור. "זאת שותפות של שנינו שיש משכורת אחת בבית והוא הולך ללמוד. התכנית שלי הייתה לחזור לעבוד יום שלם, ושהתינוק שלנו ייכנס למעון. כעת איאלץ לקחת אותו למסגרת זולה יותר. אם התכנית של ליברמן הייתה לשנות משהו בחיים שלנו, זה לא יקרה. לא יהיה אברך אחד שיחליף את דעתו ובגלל זה ייצא לעבוד. לימוד תורה זאת בחירה אידיאולוגית. 2,000 שקל לא ישנו את הבחירה הזאת. נחזור למטפלות פרטיות בבתים".

קוסבור אומרת כי ההחלטה של שר האוצר היא "אפליה כלפי ילדים, לא חרדים בהכרח. אומרים לתינוקות האלה 'לך לא מגיע כי אבא שלך לומד תורה'. איפה שמענו דבר כזה במדינה יהודית?".

גיוס חרדים לשירות אזרחי לאומי, ינואר 2013. טלי מאייר
אומרים לתינוקות "לך לא מגיע כי אבא שלך לומד תורה". אברך לומד/טלי מאייר

גם אנשי מקצוע חרדים שעוסקים בשנים האחרונות בשילוב של חרדים בשוק התעסוקה סבורים כי ההשפעה של החלטת ליברמן תהיה הפוכה ממטרתו המקורית. מוטי פלדשטיין, מנכ"ל קרן קמ"ח שעוסקת בקידום מקצועי חרדי אמר כי ליברמן "בחר לחבל חבלה אמיתית במאמצי שילוב חרדים בתעסוקה". לדברי פלדשטיין, "נשים חרדיות עובדות שבעליהן לומדים בכולל, המרוויחות שכר לא גבוה ומשלמות בהתאם במעונות, ייאלצו מעתה להישאר בבית כי לא ישתלם להן לצאת לעבודה ולהוציא חצי משכורת על מעונות". פלדשטיין טוען כי אם ההחלטה הזאת תצא לפועל, "כל המאמץ הממשלתי הגדול שהביא להישג חסר תקדים שבו קרוב ל-80% מהנשים החרדיות עובדות - עלול לרדת לטמיון".

ליברמן עצמו התייחס לחלק מהביקורת בחברה החרדית ואמר: "אני מתחבר לשותפיי בקואליציה, אכן 'יש מה ללבן', לילדים צריך להעניק 'מה שהם צריכים' - השכלה ויכולת להשתלב בשוק התעסוקה, להתפרנס בכבוד ולא להתבסס על קצבאות ונדבות.‏ ולידידיי מהמגזר החרדי, אני קורא לכם לחזור למקורות ולדברי הרמב"ם (שעבד במשרה מלאה), שאמר: 'כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה, הרי זה חילל את השם וביזה את התורה וכיבה מאור הדת, וגרם רעה לעצמו, ונטל חייו מן העולם הבא'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully