וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרצוג הושבע לנשיא ה-11 של ישראל: "הפצעים שנפערו בחברה שותתי דם. עלינו להתחיל לתקן"

עודכן לאחרונה: 7.7.2021 / 21:30

יצחק הרצוג הצהיר אמונים בטקס ההשבעה במשכן הכנסת בו נכחו בני משפחתו, חברי הכנסת וחברים ובכירים בארגונים היהודיים מרחבי העולם. הנשיא היוצא ראובן ריבלין סיכם כהונה בת שבע שנים בקול חנוק: "תודה על הזכות שנתתם בידי, ותודה לנחמה שלי - מתגעגע בכל יום"

בווידאו: טקס השבעת הנשיא בכנסת/סטילס: ראובן קסטרו צילום: ערוץ הכנסת

נשיא המדינה ה-11, יצחק הרצוג, הושבע היום (רביעי) לתפקידו בטקס השבעה במשכן הכנסת. הנשיא החדש הצהיר אמונים בטקס, בו נכחו בני משפחתו, חברי הכנסת וחברים ובכירים בארגונים היהודיים מרחבי העולם. הנשיא היוצא, ראובן ריבלין, שסיים כהונה בת שבע שנים, בירך את הרצוג לרגל כניסתו לתפקיד ואיחל לו הצלחה.

בפתח דבריו הודה הרצוג לנשיא היוצא ריבלין: "רובי, ידעת להדביק באהבתך את נפלאות הארץ הזו, את בניה ובנותיה, ייצגת בכבוד רב את מדינתנו במשפחת העמים, כולל בחודש האחרון לכהונתך. זיהית בכאב את קווי השבר בחברה הישראלית; הצבת מראה בפנינו, גם אם מראותיה לא תמיד נעמו לכולנו. תודה לך על בית נשיא שהיה בית אמיתי לכל אזרחיות ואזרחי ישראל, מכל מוצא ואמונה, מכל מגדר וגיל".

ריבלין נשא גם הוא דברי פרידה ובירך את הנשיא הנכנס: "כבוד הנשיא האחד עשר, חברי הטוב, יצחק. אני מפקיד בידיך הטובות את העם היקר הזה. העם בישראל, כולו. מי ייתן ותהיה לו לרועה באהבה, בבינה ובדעת. בנאום ההשבעה שלי התפללתי, כי הלוואי ותהיה לי הזכות ללמוד וללמד, הקשבה, שותפות ותקווה. את כל אלה אני מאחל גם לך".

טקס השבעת נשיא המדינה יצחק הרצוג בכנסת 7 ביוני 2021. ראובן קסטרו
הנשיא הנכנס יצחק הרצוג מצהיר אמונים בכנסת, היום/ראובן קסטרו

הנשיא התייחס בנאומו לסיומו של המשבר הפוליטי ולאתגרים שעומדים בפני המדינה: "נשיא של כולם - בימים כתיקונם, זו משימה הנשמעת כמעט כנאיבית. אך הימים האלה, לצערי, אינם ימים כתיקונם. אלה הם ימים בהם הממלכתיות ניגפת בפני הקיטוב. ימים בהם האתוס המלכד והערכים המשותפים שבריריים יותר מתמיד. ימים לא פשוטים, המגיעים לאחר שנתיים וחצי של מערכות בחירות סוערות שרדפו זו את זו, משבר פוליטי שלא היה כמותו במדינת ישראל".

לדברי הרצוג, "הפצעים שנפערו בחברה שלנו, לאורכה ולרוחבה, עודם שותתי דם. הבעיות המבניות והחברתיות שהופכות קבוצות שלמות למוחלשות - מנציחות את הקושי. עלינו להכיר בכך שישנם רבים בינינו, רבים מדי, שהיום-יום שלהם איננו פשוט ואיננו הוגן. רבים שאינם זוכים לסיכוי אמיתי, רבים ששוויון הזדמנויות הוא מונח הרחוק שנות אור ממציאות-חייהם. להתעלם מכך לא יקדם אותנו לשום מקום".

טקס השבעת נשיא המדינה יצחק הרצוג בכנסת 7 ביוני 2021/סטילס: ראובן קסטרו, ווידאו: דוברות הכנסת

הנשיא ה-11 פנה לשרים ולחברי הכנסת ואמר: "בימים האלה, כל מנהיג ציבור חייב לנהוג באחריות, להיות קול ממתן ומרגיע, להקפיד ולהיזהר בדבריו. להבטיח את חופש הביטוי - ולמנוע, בכל מחיר, את חופש השיסוי". הוא הוסיף כי בתפקידו כנשיא הוא מתחייב "לסייע לממשלת ישראל, לכל ממשלה, בהגנה על צדקתה של ישראל בעולם ועל זכותה להגן על עצמה. לסייע ולהיאבק באנטישמיות ובשנאת ישראל ובהשגת השלום המיוחל עם שכנינו".

בסיכום דבריו, הודה הרצוג על "האמון הרחב שהבעתן והבעתם בי, נבחרות ונבחרי העם, אמון שחצה מחנות וסיעות, הראה לי שהאפשרות לתקווה, לאחדות ולהסכמה קיימת גם בבית הזה. מי ייתן ויהיה זה סימן לבאות ולרוח גבית במילוי השליחות והאחריות המוטלות על כתפיי, רוח טובה שתסייע אל מול האתגרים המורכבים בפניהם ניצבים מדינת ישראל והעם היהודי כולו".

טקס השבעת נשיא המדינה יצחק הרצוג בכנסת 7 ביוני 2021. ראובן קסטרו
רה"מ בנט ושרי הממשלה במהלך טקס ההשבעה בכנסת, היום/ראובן קסטרו
טקס השבעת נשיא המדינה יצחק הרצוג בכנסת 7 ביוני 2021. ראובן קסטרו
הקהל מוחא כפיים לנשיא היוצא ראובן ריבלין במהלך הטקס בכנסת, היום/ראובן קסטרו

בפתח דבריו של הנשיא היוצא, התייחס ריבלין לנאומו הראשון בתפקיד, שזכה לשם "נאום השבטים": "שבע השנים שלי כנשיא העשירי, היו במפגש עם הרוב, הדומם לעיתים, של החברה הישראלית. לאורכה ולרוחבה של הארץ, מכל השבטים, מכל קשת הדעות. בתום שבע שנים, אני יכול לומר לכם נבחרי הציבור ומשרתיו, בוודאות: יש חברה ישראלית אחת, ורובה ככולה רוצה ומחויבת להפוך את חזון השותפות בתוכנו - למציאות. בעת הזאת, יותר מתמיד, ממלכתיות ישראלית - היא שותפות ישראלית. והשותפות הזאת - היא עמוד השדרה שלנו, החוסן החברתי, הכלכלי והערכי שלנו".

ריבלין הזכיר בנאומו גם את האתגרים העומדים בפני המדינה: "אני מאמין, שאם אנחנו נצליח לחיות פה יחד, יהודים וערבים, נמצא את הדרך לחיות יחד, בין הים לנהר הירדן ובאזור כולו. אנחנו מוכרחים להגביר את האמון, כדי לאפשר לילדינו עתיד אחר. צעד צעד. לא באוטופיה, לא נגד ההיסטוריה. מדינת ישראל הייתה ותמשיך להיות ההוכחה לשכנותיה, שאפשר להתמודד עם אתגרים ביטחוניים קיומיים - ועדיין להיות דמוקרטיה".

הנשיא היוצא סיפר על התרגשותו לנוכח סיום כהונתו: "תודה לכם על הזכות שנתתם בידי, לשרת אתכם כנשיא העשירי של מדינת ישראל. תודה לכם על אינספור רגעים של התרגשות עצומה. של צחוק ובכי. של אהבה. של חזון ותקווה. תודה לנחמה שלי. שאליה אני מתגעגע בכל יום ויום. תודה לבנות ולבנים שלי. תודה לנכדים ולנכדות שלי. עכשיו אני חוזר להיות, אבא וסבא רק שלכם, בגאווה אדירה".

(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בטקס ההשבעה השתתפו בני משפחתו של הרצוג, חברים ובכירים בארגונים היהודיים מרחבי העולם. הנשיא הנכנס הזמין לטקס ההשבעה גם את מרים פרץ, שהתמודדה מולו בבחירות לנשיאות וכן את רעיית ראש האופוזיציה, שרה נתניהו.

במוקד האירועים החגיגיים עמד רגע ההשבעה של הרצוג בכנסת, בישיבה מיוחדת במליאה שהחלה אחרי קבלת הפנים, הנחת הזרים וסקירת משמרי הכבוד. בסביבות השעה 17:00 הזמין יו"ר הכנסת, מיקי לוי, את הרצוג להניח את ידו על התנ"ך ולהצהיר אמונים. בתום ההצהרה, לצלילי שופרות הרבנים הצבאיים, קרא יו"ר הכנסת: "יחי נשיא מדינת ישראל", וחברי הכנסת והקהל הרב ביציעים השיבו: "יחי, יחי, יחי".

התנ"ך עליו הושבע הרצוג הוא תנ"ך שעובר בדורות במשפחתו, ועליו גם הושבע אביו בשנת 1983. את התנ"ך קיבלה סבתא של הנשיא הנכנס הרצוג, שרה הרצוג, מהרב שמואל יצחק הילמן שהיה חותנו של הרב הראשי לישראל יצחק אייזיק הלוי הרצוג.

"אותו תנ"ך עליו נשבע אבי אמונים לפני שלושים ושמונה שנים, כנשיא המדינה. זהו ספר ששרד את מלחמת העולם הראשונה והשניה, את העלייה לארץ, המצור על ירושלים - והפרעות על היישוב היהודי", אמר הרצוג.

טקס השבעת נשיא המדינה יצחק הרצוג בכנסת 7 ביוני 2021. ראובן קסטרו
הנשיא הנכנס הרצוג, יו"ר הכנסת מיקי לוי והנשיא היוצא ראובן ריבלין בכנסת, היום/ראובן קסטרו
טקס השבעת נשיא המדינה יצחק הרצוג בכנסת 7 ביוני 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הנשיא הנכנס יצחק הרצוג עם יו"ר הכנסת מיקי לוי, היום/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
טקס השבעת נשיא המדינה יצחק הרצוג בכנסת. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הנשיא הנכנס יצחק הרצוג עם ראש הממשלה נפתלי בנט בכנסת, היום/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ראש הממשלה נפתלי בנט בירך את הנשיא היוצא ריבלין בטוויטר: "תודה רובי! תודה רבה לנשיא היוצא על 7 שנים כנשיא מדינת ישראל ועל עשרות שנים כשליח ציבור בכנסת ובממשלה. רובי הוא מדור הנפילים של בוני הארץ. איש ממלכתי וציוני שאהבת העם והארץ מפעפעת בקרבו עוד מבית אבא. אבל לפני הכל ולמרות התפקידים הבכירים שמילא - רובי נשאר אותו אדם צנוע וטוב שתמיד היה.

רובי היקר, אני מאחל לכולנו ללמוד ממך על צניעות, על רוגע פנימי ועל אהבת העם והארץ. אני מאחל לך להמשיך ולהשפיע בדרכך הייחודית על מדינת ישראל. יחי הנשיא היוצא ותחי מדינת ישראל".

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו בירך את הנשיא החדש לרגל כניסתו לתפקיד: "מברך בחום את ידידי נשיא המדינה הנבחר יצחק הרצוג. יצחק הוא פטריוט ישראלי וציוני נלהב, שתמיד מבקש למצוא את המשותף והמחבר בין אזרחי ישראל. אני מאחל לו הצלחה רבה בתפקידו".

אירועי חילופי הנשיאים החלו ב-15:45, בטקס ראשון מסוגו בבניין הסוכנות היהודית בירושלים, שם הרצוג סיים את תפקידו הקודם כיו"ר הסוכנות. באותו מקום, בפברואר 1949, הושבע הנשיא הראשון חיים ויצמן לתפקידו בבניין המוסדות הלאומיים שבו ישבה ההנהלה הציונית וממשלת ישראל בתקופת קום המדינה.

לאחר מכן נפרדו הרצוג ורעייתו מאנשי הסוכנות ונכנסו אל רכב השרד, שעשה את דרכו בליווי אופנועי משטרה ופרשים אל הכנסת, שם התקיים משמר הכבוד המסורתי, שלאחריו נערך טקס ההשבעה במליאה. עם הגעתו לכנסת התקבל הרצוג על ידי מאה ילדים ובני נוער, עולות ועולים חדשים, וילדים מהפרויקט להעצמת ילדים של הסוכנות.

טקס השבעת נשיא המדינה יצחק הרצוג בכנסת | נשיא המדינה היוצא, ראובן (רובי) ריבלין 7 ביוני 2021. ראובן קסטרו
נשיא המדינה היוצא ראובן ריבלין בכנסת, היום/ראובן קסטרו
טקס השבעת נשיא המדינה יצחק הרצוג בכנסת 7 ביוני 2021. ראובן קסטרו
ראש הממשלה נפתלי בנט ורעייתו גילת בכנסת, היום/ראובן קסטרו

אחרי הצהרת האמונים התקיים טקס הרמת כוסית לכבוד הנשיא הרצוג בטרקלין שאגאל, במהלכו הוענקה לו מדליית "המלך דוד" של האמן מארק שאגאל. יו"ר הכנסת מיקי לוי העניק גם לנשיא היוצא ריבלין שי הוקרה: תמונה של משכן הכנסת עשוי חוטי תיל. בסוף קבלת הפנים, האורחים לחצו את ידו של הנשיא החדש והצטלמו איתו.

הטקסים המרכזיים והאירועים הממלכתיים | צפו בשידור מאולפן וואלה!

בווידאו: טל שלו וקי אדמקר בדיווח מיוחד מהכנסת מסכמים את כהונת ריבלין כנשיא העשירי של ישראל/צילום: רוני כנפו, ערוץ הכנסת ולע"מ
יצחק הרצוג בכותל 6 ביולי 2021. מערכת וואלה!, אתר רשמי
כניסתו לתפקיד תתבצע בשלושה טקסים. הרצוג בכותל, אתמול/אתר רשמי, מערכת וואלה!
מיקי לוי ביום השבעת הנשיא בכנסת, 7 ביולי 2021. ראובן קסטרו
יו"ר הכנסת מיקי לוי לקראת השבעת הרצוג/ראובן קסטרו
פסלו של הנשיא העשירי ראובן ריבלין מוצב בחצר בית הנשיא - 6 ביולי 2021. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
פסלו של הנשיא ריבלין הוצב בבית הנשיא לקראת עזיבתו/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

אחרי ההשבעה, הרצוג ורעייתו מיכל עזבו את משכן הכנסת, ונסעו לביתם החדש במשכן הנשיא, שם התקיים עוד טקס בפעם הראשונה. מדובר באירוע מצומצם, שיזם הנשיא היוצא ריבלין, בהשתתפות הנהלת בית הנשיא, צוותי הנשיאים והמשפחה הקרובה, שנועד לסמן ולכבד את העברת המקל בין שני הנשיאים. במהלך האירוע מעניק הנשיא ריבלין אות הוקרה חדש - "נס הנשיא" לנשיא הרצוג ושני הנשיאים נשאו דברים קצרים.

הנשיא הרצוג אמר בבית הנשיא: "מכובדי הנשיא היוצא, ריגשית אותי מאד אותי ואת בית משפחתי ואת מיכל בדברים המדהימים שלך. הבית הזה מיוחד, נס הנשיא הוא לא חפץ, מוסד הנשיאות הוא מקום בו אתה מביא לעם 2 דברים, גיבוי וחיזוק וטפיחה על השכם ברגעים של שמחה ועצב. מוסד לא פורמלי אבל טבוע עמוק עמוק בלבבות ונפש האומה. אני רואה בשליחותי להושיט יד לכל התקווה הישראלית".

ריבלין בירך את הרצוג שוב ואמר "ברוכים הבאים או אולי מוטב לומר, ברוכים השבים, אל בית הנשיא, הוא בית העם בישראל. אין לי ספק שאתה, אדוני הנשיא, האיש הנכון למשימה ואני מאחל לך, בכל ליבי, שתצליח בכך".

ריבלין סיכם את שבע שנותיו במשכן הנשיא ואמר כי "במהלך שבע השנים הללו עשיתי כל שביכולתי כדי למלא את התפקיד נאמנה לפי ראות עיני. מקרב העם בישראל באתי והיום, אל העם אני שב. כן נכנסתי, נכנסנו, לכאן כשניים והיום אני יוצא מכאן לבד, אך לא בודד.", אמר בהתייחס לפטירתה של רעייתו נחמה לפני כשנתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully