וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקואליציה משכה הצעת חוק בהיעדר רוב, אך הצליחה להעביר את "החוק לפיצול הליכוד"

עודכן לאחרונה: 7.7.2021 / 7:40

חברי המשותפת נעדרו והחוק המתיר ל-4 ח"כים בלבד לפצל מפלגה אושר. בתום הצבעה צמודה, אושר החוק הנורבגי המורחב והארכת הגשת התקציב. עם זאת, הקואליציה ביטלה הצבעה על חוק הנוגע לוועדה לפטורים מגיוס לנשים עקב התנגדות רע"ם. חילופי האשמות בין הסיעות על הפרת קיזוזים

מליאת הכנסת אישרה הלילה (רביעי) את הצעת החוק שנועדה לפצל את הליכוד, לפיה יתאפשר פיצול מפלגה עם ארבעה חברי כנסת בלבד, גם אם הם לא שליש סיעה כפי שנדרש בחוק עד כה. החוק, שקודם על ידי הקואליציה, עבר ברוב דחוק של 60-54 לאחר שחברי הרשימה המשותפת נעדרו מההצבעה. מדובר בתיקון חוק שהוסכם בהסכמים הקואליציוניים והוא יקודם על ידי הממשלה כדי לנסות לפצל מפלגות גדולות כמו הליכוד ולצרף אותן לממשלה.

כמו כן, הכנסת אישרה בקריאה שלישית את הרחבת החוק הנורבגי ואת דחיית מועד אישור התקציב. זאת, לאחר הצבעה צמודה, כשבמהלך ההצבעות נרשם עימות בין הקואליציה והאופוזיציה כאשר הצדדים האשימו אחד את השני בהפרת הסכם הקיזוז של ח"כ מאיר יצחק הלוי, בעקבות פטירת אחותו.

ההצבעה על חוק יסוד: הכנסת, הדוחה את המועד הסופי לאישור תקציב המדינה, אושרה ברוב של 60 תומכים לעומת 57 מתנגדים, לאחר שכל ההסתייגויות לחוק נדחו. לפי החוק, כשמוקמת ממשלה חדשה לפני שאושר תקציב, תוארך התקופה לאישור חוק התקציב לשלושה חודשים מתחילת שנת התקציב או עד תום 145 ימים ממועד כינון הממשלה, לפי המאוחר, כאשר ניתנים לממשלה 85 ימים להניח את הצעת החוק, ולכנסת ניתנים 60 ימים לאישור החוק. במידה והניחה הממשלה ביוזמתה את חוק התקציב על שולחן הכנסת לפני היום ה-85 מיום כינונה, לא ייגרעו הימים מהזמן שניתן לכנסת לדון בהצעת התקציב.

בנוסף, אישור הרחבת החוק הנורבגי יוביל לכך שבסיעה שבה ישנם ארבעה עד שישה חברי כנסת יוכלו להפסיק חברותם שלושה חברי כנסת, בסיעה שבה ישנם שבעה עד תשעה חברי כנסת יוכלו להפסיק חברותם ארבעה חברי כנסת, ובסיעה שבה עשרה חברי כנסת ומעלה יוכלו להפסיק חברותם חמישה חברי כנסת.

מליאת הכנסת. 6 ביולי 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יום סוער במליאה. מליאת הכנסת, הלילה/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בעקבות הימשכות ההצבעות בכנסת, וחשש של הקואליציה מהפסד נוסף במליאה, קבינט הקורונה ננעל ללא החלטות חדשות.

במסגרת הערב הסוער במליאה, הקואליציה משכה את חוק שירות ביטחון מהמליאה ולא תקיים עליו הצבעה הערב, מפני שאין לה רוב בגלל החלטת רע"ם להימנע בהצבעה. מדובר בהצעה שמבקשת להאריך בהוראת שעה את פעילותה של ועדה שתשלול פטורים מגיוס לבנות, שהתברר בדיעבד שאינן דתיות. הצבעות נוספות שאמורות לעלות לדיון הלילה כוללות מתייחסות בין היתר לחוק הנורבגי ולדחיית מועד תקציב.

בתוך כך, התקוטטות נוספת בין הקואליציה והאופוזיציה נרשמה בעקבות מחלוקת על הקיזוז לח"כ מאיר יצחק הלוי (תקווה חדשה). אחותו של חבר הכנסת הלכה לעולמה, והלוי ביקש קיזוז. אולם, בעוד שני הצדדים טענו כי הסיכומים ביניהם לא כובדו, הלוי הופיעה במליאה להצבעה.

באופוזיציה האשימו כי הלוי הפר את הקיזוז, אך בקואליציה טוענים כי הוא הגיע מהלווית אחותו למליאה לאחר שהאופוזיציה אמרה שהוא מקוזז אך "בפועל לא קיזזה אותו וניסתה לגנוב את ההצבעה".

מליאת הכנסת. 6 ביולי 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הלוי במליאה, הערב/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ראשית הפרשה בצהריים, אז ביקש הלוי קיזוז, ובתחילה באופוזיציה הודיעו לו שלא יתקזזו איתו למרות הנסיבות המיוחדות. לאחר זמן מה, הסכימו באופוזיציה להתקזז איתו.

בתקווה חדשה אומרים שהקיזוז היה עם ח"כ יואב בן צור מש"ס, שהוא גם קרוב משפחתו של הלוי. בן צור השתתף גם הוא בהלוויה וסוכם ביניהם על הקיזוז. לטענתם, כשהסתבר שבן צור חזר להצביע, הלוי הוקפץ לחזור למליאה להשתתף בהצבעות, אבל באופוזיציה טוענים בתגובה שבהצבעה המדוברת שבה השתתף בן צור מי שהיה מקוזז עם הלוי היא השרה גילה גמליאל מהליכוד שנעדרה ממנה.

בווידאו: הוויכוח שהתעורר במליאת הכנסת בשל הקיזוז של ח"כ מאיר יצחק הלוי/דוברות הכנסת

בליכוד טוענים כי סוכם שהקיזוז יהיה מול חבר כנסת מהאופוזיציה, כפי שיודיע לפני כל הצבעה מרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין, לח"כ שרן השכל. לפני ההצבעה הזו הודיע לוין שהקיזוז יהיה מול ח"כ גילה גמליאל, ובשאר ההצבעות הקיזוז יהיה מול ח"כ יואב בן צור. בתקווה חדשה טענו מנגד כי הקיצוץ היה מול ח"כ בן צור עד לסוף השבעה. "משום מה בן צור הגיע להצביע, ואז טען הליכוד כי יש 'לנייד' את הקיזוז לגילה גמליאל. קיזוז הוא לעולם שמי ואף פעם לא מתנייד. מצער שגם במצב כזה האופוזיציה בחרה לשבור את מילתה ולהתנהג בחוסר אנושיות".

מלשכת ח"כ בן צור נמסר כי "בתיאום עם מרכז האופוזיציה סוכם כי תתקיים התקזזות בהצבעות היום עם ח"כ מאיר יצחק הלוי בשל האבל על פטירת אחותו היום. ההתקזזות בחוק יסוד: הכנסת סוכמה שתהיה מול ח"כ גילה גמליאל ובשאר החוקים מול ח"כ בן צור. למרות הסיכום, גדעון סער וחבריו לקואליציה ביזו את כבודו ואמונתו של ח"כ הלוי והביאו אותו להצבעות תוך הפרת קיזוז ורמיה וחוסר התחשבות עם אבלו הכבד. אבדה הבושה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully